Hej! Har nyligen köpt hus med vedpanna och acktankar. Har någon erfarenhet om systemet, men kommer till ett problem - Jag får inte upp samma temperatur i ackumulatortankarna som i pannan. Panntempen kommer upp i 80 och ligger stadigt där medans tankarna stannar vid 60-65 grader.

Systemet består av:
Panna (baxi solo inova)
Laddomat (äldre modell)
Ackumulatortank (2×1000l)
Cirkulationspump.

Har eldat på bra länge utan något bättre resultat. Som sagt, har lite hum om värmesystem. Finns det någon där ute som vet vad det kan vara som stoppar tankarna från att bli varmare?

Tack på förhand

Krilleman
Vilken laddomat har du?

krilleman_215 skrev:
Vilken laddomat har du?
Det är en laddomat 21, sitter bakom pannan. Tankarna är i ett annat rum (om det har någon betydelse).

Visar pannan rätt temperatur då? Jag har själv 72 graders termostat och tankarna börjar laddas med det när den öppnar. Annars måste ju något sänka temperaturen, typ returen från radiatorerna kopplat till övre rören på tankarna.

Twalt skrev:
Har eldat på bra länge utan något bättre resultat. Som sagt, har lite hum om värmesystem. Finns det någon där ute som vet vad det kan vara som stoppar tankarna från att bli varmare?

Tack på förhand
Det måste vara huset som suger ut värmen ur tankarna medan du eldar. Producerat värme måste ju ta vägen någonstans och om det inte försvinner genom skorsten på grund av mycket sot på pannans värmeöverföringsytor så är det huset som tar det :). Sota pannan och vid nästa eldning fortsätt att lägga i mera ved så till slut höjs temperaturen i tankarna också....
Lycka till!
gaia

GordonE skrev:
Visar pannan rätt temperatur då? Jag har själv 72 graders termostat och tankarna börjar laddas med det när den öppnar. Annars måste ju något sänka temperaturen, typ returen från radiatorerna kopplat till övre rören på tankarna.
Verkar inte vara något fel på termometern på pannan, då laddomaten visar lika temp samt termometern på stigar röret. alltså 80grader. Stigaren visar 75-80 vid full fart, men returen är nere vid 60. förlorar jag så pass? returen är dragen till botten av tankarna.

Redigerat:
gaia skrev:
Det måste vara huset som suger ut värmen ur tankarna medan du eldar. Producerat värme måste ju ta vägen någonstans och om det inte försvinner genom skorsten på grund av mycket sot på pannans värmeöverföringsytor så är det huset som tar det :). Sota pannan och vid nästa eldning fortsätt att lägga i mera ved så till slut höjs temperaturen i tankarna också....
Lycka till!
gaia
Har kollat lite nu, stigaren ligger på 80 grader. men returen 60. Är det kåken som släpper ut så pass med värme tro?

Ps. Har även sänkt shunten och ska testa elda som bara den :) Tusen tack för svar

Redigerat:
Elda längre så blir tanken varm ca 90 grader bör du kunna få upp dom i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.