Är denna nåt att ha för hemmabruk och enklare uppgifter? Svetsar typ aldrig men ibland uppstår behovet. 350 spänn begärt pris. Svetsmaskin Quality 180 AC/DC från Telwin, använd för hemmabruk och enklare uppgifter; begärt pris 350 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typen är bra. En 180 volt likriktare som går att köra på 400 volt trefas. Fördelen med sticksvetsning är att man kan hålla till utomhus utan att vinden påverkar resultatet. Med den här skall man klara stickor mellan 1,6 och 3,2mm grova och någon enstaka 4mm sticka om man låter svetsen svalna emellan. Med dem svetsar man utan problem materialtjocklekar från 2mm till 30mm. I nödfall ned till 1,5mm och upp till 100mm.

Fördelen med likriktare är att de är relativt lätta att reparera. Inga kolborstar eller släpringar och inga kretskort eller avancerad elektronik. Den här typen där man ställer in strömstyrkan genom att veva transformatorkärnan ut eller in ger bättre svetsström än den enklare typen med brytare samtidigt som den är hållbarare och enklare att reparera än de modernare med potentiometer.

Nackdelen alla likriktare är att svetsströmmen blir litet pulserande så ljusbågen blir inte helt stabil. Det krävs en liten smula mer träning för ett fullgott resultat jämfört med en modern inverter eller en gammaldags generatorsvets (roterande omformare).

Problemet är bara att jag inte är helt säker på vad Telwin är för kvalitet. Jag är alltid skeptisk till okända fabrikat och jag har aldrig svetsat med någon Telwin.

Priset är bra om kvaliteten duger.

• Gilla
Kreacon
  • Laddar…
Tror inte du hittar mer pinnsvets för 350 spänn.

• Haha
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Tack. Då kör jag på den.

Fotot är visar inte allt men ser det ut som allt finns till? Har inte koll på svets öht.

Det sitter ju något i både plus- och minuspolerna på maskinen, så det finns nog ett handtag och en återledarkabel... Sen behöver du ju något att skydda ögonen med, och lite pinnar att svetsa med, men dem köper du nog helst nya...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det sitter ju något i både plus- och minuspolerna på maskinen, så det finns nog ett handtag och en återledarkabel... Sen behöver du ju något att skydda ögonen med, och lite pinnar att svetsa med, men dem köper du nog helst nya...
Tack!

Att svetsa med gamla fuktskadade stickor är ett väldigt effektivt sätt att bygga upp inbillningen att man är obegåvad och inte kan lära sig. Du kan träna tändteknik med dem på någon skrotbit men inte så mycket mer.
Betala högst något tiotal kronor extra för gamla stickor om han försöker sälja sådana. De kan vara fullgoda om de har lagrats rätt men det har de sällan. Fast man kan ha tur. Jag hade tur en gång med en låda gamla stickor som jag fiskade upp gratis på kommunens sophantering. De var fullgoda.

Du behöver en bra svetshjälm att skydda ögonen med och en slagghacka och en stålborste.

I ena kabeln finns en jordklämma och i den andra ett "svetshandtag" med hållare för stickan det vill säga elektroden.

• Gilla
Kreacon
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Att svetsa med gamla fuktskadade stickor är ett väldigt effektivt sätt att bygga upp inbillningen att man är obegåvad och inte kan lära sig. Du kan träna tändteknik med dem på någon skrotbit men inte så mycket mer.
Betala högst något tiotal kronor extra för gamla stickor om han försöker sälja sådana. De kan vara fullgoda om de har lagrats rätt men det har de sällan. Fast man kan ha tur. Jag hade tur en gång med en låda gamla stickor som jag fiskade upp gratis på kommunens sophantering. De var fullgoda.

Du behöver en bra svetshjälm att skydda ögonen med och en slagghacka och en stålborste.

I ena kabeln finns en jordklämma och i den andra ett "svetshandtag" med hållare för stickan det vill säga elektroden.
Tack för hjälpen! Kan du länka till några enkla stickor?
Är det olika tjocklekar man ska lära sig att hålla koll på?

K Kreacon skrev:
Tack för hjälpen! Kan du länka till några enkla stickor?
Är det olika tjocklekar man ska lära sig att hålla koll på?
Håll koll nästa gång Lidl säljer sin pinnsvets, brukar finnas pinnar för 29:- (?) paketet då. Kan inte uttala mig om kvalitet eller hållfasthet, men de är otroligt lättsvetsade. Perfekt att köpa ett gäng paket för att träna med.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Elga P48S eller P48M är bra universalelektroder som passar praktiskt taget alla vanliga jjärnsorter utom gjutjärn och härdbart verktygsstål och fjäderstål. De blir inte kallsköra så som många lättsvetsade hobbyelektroder blir när det blir minusgrader.

Eftersom jag sparar stora pengar på att svetsa med en gammal likriktare som jag köpte för 90 euro för 15-20 år sedan i stället för en ny 2000 euros inverter så tycker jag att jag har råd att unna mig stickor av proffskvalitet.
Grovlekarna 2 och 2,5mm går det mest av. Ibland behöver jag 1,6mm och 3,2mm.

Fast jag tror precis som Alatan att det kan löna sig att först köpa ett paket 2,5mm billigstickor till exempel från Lid. Sedan tränar du med dem på något skrot som du sedan skickar till nedsmältning. Betrakta billigstickorna och skrotet du svetsar som läromedel.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.