3 929 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Tellstick duo och raspberry pi
Skaffade en tellstick duo och vill att den ska fånga en signal från en rörelse sensor pir och köra script på pi.
Har lyckats få igång den och kan styra saker med telldus core.... (tdtool)
Någon som har tips på hur man enklast kan köra ett script när tellstick detekterar on på pir deckaren....
Har lyckats få igång den och kan styra saker med telldus core.... (tdtool)
Någon som har tips på hur man enklast kan köra ett script när tellstick detekterar on på pir deckaren....
Jag har en Duo, men använder den hittills bara för att styra. Enklast blir nog att med scriptet starta följande och sedan ta in varje rad och agera efter vad du får in:
python /usr/src/tdtool.py --event
Register device event returned: 0
Register device changed event returned: 1
Register raw device event returned: 2
Register sensor event returned: 3
Event handlers registered now waiting for events. Exit with ctrl-c.
1578739619: RawDeviceEvent: class:sensor;protocol:fineoffset;id:193;model:temperature;temp:4.0;
controllerId: 1
1578739619: SensorEvent
protocol: fineoffset
model: temperature
id: 193
dataType: 1
value: 4.0
timestamp: 1578739619
Enklast är säkert att låta scriptet lyssna efter denna rad:
1578739619: RawDeviceEvent: class:sensor;protocol:fineoffset;id:193;model:temperature;temp:4.0;
Här har du all data du behöver för att avgöra om rätt sensor har triggat och vilket värde den ger.
/Fredrik
python /usr/src/tdtool.py --event
Register device event returned: 0
Register device changed event returned: 1
Register raw device event returned: 2
Register sensor event returned: 3
Event handlers registered now waiting for events. Exit with ctrl-c.
1578739619: RawDeviceEvent: class:sensor;protocol:fineoffset;id:193;model:temperature;temp:4.0;
controllerId: 1
1578739619: SensorEvent
protocol: fineoffset
model: temperature
id: 193
dataType: 1
value: 4.0
timestamp: 1578739619
Enklast är säkert att låta scriptet lyssna efter denna rad:
1578739619: RawDeviceEvent: class:sensor;protocol:fineoffset;id:193;model:temperature;temp:4.0;
Här har du all data du behöver för att avgöra om rätt sensor har triggat och vilket värde den ger.
/Fredrik
Fick igång skriptet....
Men har problem... kan styra bra från Duo men skickar jag signaler från min Net så är det bara ibland som duo fångar signalen och sätter om status.
Man ser att det alltid blinkar blått men verkar inte komma in, dvs tdtool -l visar fel eller inget event kommer...
Tänker jag fel, vill ha duo som en sniffer och köra script på pi när vissa händelser inträffar ????
Flyttade den till Windows där funkade det bra, den fångar upp det min Net skickar...
Men har problem... kan styra bra från Duo men skickar jag signaler från min Net så är det bara ibland som duo fångar signalen och sätter om status.
Man ser att det alltid blinkar blått men verkar inte komma in, dvs tdtool -l visar fel eller inget event kommer...
Tänker jag fel, vill ha duo som en sniffer och köra script på pi när vissa händelser inträffar ????
Flyttade den till Windows där funkade det bra, den fångar upp det min Net skickar...
Redigerat:
Det ska nog gå bra att både lyssna och styra via samma Tellstick. Fungerar det under Windows med samma hårdvara måste det ju ha med mjukvaran att göra. Kolla denna:
https://github.com/EliasGabrielsson/tdtool-improved.py
Det är inte exakt den jag använder utan jag har föregångaren.
https://github.com/EliasGabrielsson/tdtool-improved.py
Det är inte exakt den jag använder utan jag har föregångaren.
Är max 10m inomhus, går bra att sända, men visst mottagningen kanske är känsligare... Windows datorn står längre bort där funkade det bra.
Indikerar inte blått blink att hw detekterat en signal ? För det gör det jämt.... Ska prova att flytta den se om det gör någon skillnad....
Indikerar inte blått blink att hw detekterat en signal ? För det gör det jämt.... Ska prova att flytta den se om det gör någon skillnad....
Klicka här för att svara
