AEKHOLM skrev:
Är det med moms (VAT). verkar ju annars kanon.
440kr för fibaro switchen och 1400kr för veralite.

Hur gör man föresten med el-uttag. kör man med fibaro switch bakom dem? får de plats?! Vi har dubbla uttag överallt, och de z-wave jag hittat har bara enkel?! Tänker jag del..stoppar man dem i kopplingsdosan som brukar vara högt uppe i väggen?

/Andreas
Det er med moms, jeg bestilte derfra nå.
Jeg vet ikke om de får plass bak et el-uttag, men de er veldig små. Outside dimmensions (L x W x H) 42mm x 36mm x 15mm

Denne har 2 uttag hvis det var det du tenkte på: http://www.etotal.eu/product_info.php?cPath=29_113_114&products_id=186

hek skrev:
Dessutom tror jag dom funkar dåligt med små laster som nya ledlampor på typ 3W. Dom kan tom lysa lite "avstängda",
Nä... att dra fram nolla är nog att föredra...
Med denne kan man dimme led med Fibaro-modulen. http://www.etotal.eu/product_info.php?cPath=29_113_114&products_id=188

Dessutom tror jag dom funkar dåligt med små laster som nya ledlampor på typ 3W. Dom kan tom lysa lite "avstängda",
Är ett av fenomenen ja ... ibland funkar det, ibland funkar det inte alls, och ibland blir det som du säger.

Redigerat:
AEKHOLM skrev:
Hur gör man föresten med el-uttag. kör man med fibaro switch bakom dem? får de plats?! Vi har dubbla uttag överallt, och de z-wave jag hittat har bara enkel?! Tänker jag del..stoppar man dem i kopplingsdosan som brukar vara högt uppe i väggen?

/Andreas
Skall du styra uttagen separat i ett dubbeluttag måste du nog ha uttag med separat brunntändning.

Fibaro funkar bara bra med Vera. Det gör nästan alla produkter f.ö. (om dom inte är precis nysläpta). Skall man köpa Merten kan man kolla på forumen först, det är inte säkert att dom funkar. Även Danfoss har hyss för sig.

Sedan är det så att många produkter kan vara förvillande lika i funktioner, men när man testar, så har alla små egenheter/nackdelar.
- Vissa enheter skickar inte ändringar av status direkt till en HA-central. Detta innebär att HA-centralen måste polla enheten (inställbart, men räkna någon minuts fördröjning, typ).
- Vissa enheter ha inte energimätare.
- Vissa har mer eller mindre intelligens och inställningar.
osv osv.

Fibaro har fördelarna att dimmern klarar många olika laster, som påpekats, måste LED belysning och en del andra laster ha nolla till dimmern för att det ska funka. Status uppdateras direkt. Dock saknar Fibaro energimätning.

Düwi har inte direkt uppdatering av status. Dock finns det zwave.me firmware till alla(?) Düwi-produkter, och då blir funktionenen riktigt bra, kostar någon hundring extra per enhet dock. Düwi har inte heller energimätning.

De butiker som jag tycker är bara är:

www.hashop.nl (här har jag handlat mest prylar)
en annan bra shop är vesternet.com som har fri frakt, och mängdrabatt (har skrivit om dem i någon annan tråd).
Dvs köp 6 Fibaro, betala för 5 typ.

Gemensamt för alla on-line shoppar är att dom skiljer rätt mycket i pris, men det en är billig på är den andra dyrare på och vice versa, så i slutändan får man kanske vara lite otrogen. Dock tar fraktkostnaden kål på allt för mycket otrogenhet.

Tack Vespaman, mycket matnyttigt. Gått runt och räknat lite i huset.
Har behov av
9 st 2x1,5kW
1 st 500W dimmer
5 plugin-pryttlar.

Är det någon som gjort en plugin som kan signallera när strömförbrukningen går ner till 0. Tänkte installera tvättmaskinen i en plug och vill signallera (blinka en lampa i ett annat rum?) när maskinen är klar.. dvs strömförbrukningen går ner till noll.

Om du har behov av nio 1,5kW fibaros, skulle jag köpa 11 och få tre extra på köpet. Dom går åt! :-)
Eller:- köp en först, kolla att den passar i dina uttag (är det mycket kablar och elände i dosorna blir det *trångt*).

Det finns lite olika lösningar på din tvättmaskin, den jag använder är tyvärr obsolete och borttagen eftersom killen som programmerade den beslutade sig för att "dra vidare" eftersom han kom på kant med MiOS som gör Vera.

Den plugin som jag skulle kolla på i första hand är en som heter Combination Switch, som en kvinna på mios forumet har skrivit:
http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,10995.0.html Kolla andra inlägget på vad den kan göra. Den är väldigt generell och trivsam. Koppla den till en 'scen' som blinkar.

Gjorde just en 'scen' för att stänga av min lossnay vvx när hembion drar mer än 60W för att det ska bli tyst när man kollar film. Den startar automatiskt när hembion stängs ner igen. :)

• Gilla
hek
  • Laddar…
Har ett par trappkopplingar som jag måste fundera över. Dom är "snålkopplade" och jag behöver antagligen göra någon typ av omdragning för att det skall funka att styra en lampa från två ställen (utan att behöva köpa puckar på båda ställena).

Räknat lite noggrannare... blir inte billigt om man skall ha kolla på hela huset.

[TABLE="width: 500"]
[TR]
[TD][/TD]
[TD]2x1,5kW[/TD]
[TD]1x3kW[/TD]
[TD]1xDim[/TD]
[TD]Plugg[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Vardagsrum[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]1[/TD]
[TD]1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Tvättstuga[/TD]
[TD][/TD]
[TD]1[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD]1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Tv-rum[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD][/TD]
[TD]1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Kök[/TD]
[TD]3[/TD]
[TD][/TD]
[TD]1[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Hall nere[/TD]
[TD][/TD]
[TD]1[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Hall ov[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Arbetsrum[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Sovrum[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]1[/TD]
[TD]1[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Barnrum A[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Barnrum L[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Toa nb[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Toa ov[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Summa[/TD]
[TD]10[/TD]
[TD]3[/TD]
[TD]5[/TD]
[TD]5[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Visst är det så att man kan styra ytterligare en virtuell enhet med dimmern och 1x3kW puckarna?

Nix, det är inte billigt. Men å andra sidan kan man ju ta det lite pö om pö. Allt behöver man ju inte (på en gång). Var först själv inne på att köra allt, men nu tar jag det eftersom jag finner behov, och man lär sig vad man uppskattar för finesser, vad man kan göra, och vad som inte är nödvändigt. Det blir lite roligare att ta lite granna då och då, för det tar längre tid att installera modulerna än vad man kan tro - alltd är det något som strular, trångt brukar vara problemet nummer ett. Dessutom har jag proriterat om allt eftersom och kommit fram till nya ideer och slutsatser. :)

Vad gäller den andra ingången på dimmern, så tror jag att det går. Men jag är inte hundra på det, eftersom jag inte använt dessa själv på mina kopplingar. Borde iofs sätta mig in idet, eftersom jag vill styra mina läslampor i vardagsrummet på detta sätt. Tror jag. Om jag får stil på detta så återkommer jag.

Sant. Kanske lättare att lobba igenom lite mindre delprojekt för frugan ;)

vespaman, vilken plugg skulle du rekommendera? Har du provat olika modeller? Vill gärna ha förbrukning på dessa.

Har du provat att montera någon z-wave enhet bakom uttag? Har ett par mer permanenta platser där jag gärna hade gjort det istället om det funkar.

En annan fundering....

Vi har ett assa 3000 lås på huset som kan styras med fjärrkontroll. På en av fjärrkontrollerna har plasten spruckit så den ligger bara och skräpar. Finns det någon z-wave enhet jag kan använda för att "styra" fjärren (emulera en tryckning på knappen... antar att man kortsluter en brytare).
Bygger jag ihop dessa prylar kan man göra häftiga grejer ;) Typ låsa upp huset "remote" om något av barnen tappat nyckeln/mormor/hantverkare skall släppas in etc...

assa.3000-fjarrkontroll-50021245.jpg

Pluggar kör jag mest med Everspring AN158, eftersom dom är hyggligt billiga (jag har vant mig vid zwave priser.. :) ) och funkar bra i allmänhet. Dock har jag en som drivit en luftvärmepump som har strulat ibland, det som har hänt är att energimätaren har hängt sig, dvs den har fastnat i att visa tex 8W. Det har hänt 2 ggr på ett år. Vet inte om det är för att värmepumpen är kämpig, eller om det är pluggen som har något fel. Jag har cirka fem sådana pluggar, ingen annan har strulat. Jag har även en Aeonlabs plug med sladd, som har funkat mycket bra, funderar lpå att skaffa några till, kanske någon dimmer, men dom är dyrare. Fördelen med sladd är att dom bara tar en plats i uttaget, dvs man får plats med flera bredvid varandra. Nackdelen är att det kan se lite köttigt ut.

Dimmerpluggar har jag hittills valt Düwi, eftersom dom känns bra, och klarar olika laster, vilket inte alla andra gör.
Är lite sugen på att testa dom billiga TK pluggarna, men har inte gjort det ännu..

Har inga moduler bakom uttag, bara bakom knappar. Men jag ser inte någon anledning till att det inte ska funka, men det beror ju på hur långt uttaget sticker in i dosan, vilken dosa, och om det är andra ledare som går igenom dosan.

hek skrev:
En annan fundering....

Vi har ett assa 3000 lås på huset som kan styras med fjärrkontroll. På en av fjärrkontrollerna har plasten spruckit så den ligger bara och skräpar. Finns det någon z-wave enhet jag kan använda för att "styra" fjärren (emulera en tryckning på knappen... antar att man kortsluter en brytare).
Bygger jag ihop dessa prylar kan man göra häftiga grejer ;) Typ låsa upp huset "remote" om något av barnen tappat nyckeln/mormor/hantverkare skall släppas in etc...

[bild]
Enklast är ju att ta en Fibaro 2x1500 W, eftersom du får sådana över när du beställer... :p Dom har öppna reläpoler, så det är bara dra två ledare till varje knapp.

Edit: vet inte om det är bussäkert att använda en vanlig switch till låsen, kanske något att förkovra sig i innan man kopplar ihop?

Redigerat:
Ahh... cool.... hade inte sett att det var öppna reläpoler och att man kunde mata med vad man vill (trodde det alltid kom ut 220v....).

Edit: Vad menar du skulle kunna gå fel? Mer än att nyckeln brinner ;)

Redigerat:
Pluggar kör jag mest med Everspring AN158
.
Vissa enheter skickar inte ändringar av status direkt till en HA-central. Detta innebär att HA-centralen måste polla enheten (inställbart, men räkna någon minuts fördröjning, typ).
Ändrar everspring & Aeonlab statusen direkt?
Vi har idag ojordade uttag och skall fixa jord. Finns det då dubbla uttag att köpa med energimätning färdigt? Så slipper man försöka klämma in en puck också...

Ok. Fick ytterligare 5% rabatt på hela ordern efter kontakt med http://www.vesternet.com. Köper nog vera lite:en där också eftersom den då kostar typ 1500. Skulle inte heller vara några problem med transformatorn (man kunde plocka bort UK delen så den blev schuko).

18 fibaro + 6 AN158 + Vera lite för SEK 10800 inklusive frakt är ju ett hyffsat pris. Återstår lite införsäljning hemma bara ;)

• Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.