hek skrev:
Ahh... cool.... hade inte sett att det var öppna reläpoler och att man kunde mata med vad man vill (trodde det alltid kom ut 220v....).

Edit: Vad menar du skulle kunna gå fel? Mer än att nyckeln brinner ;)

Ja, brinnande nycklar är ju ett känt fenomen! :)
Nä, jag tänkte mer som så att det är lite dumt att slänga ur sig förslag på lösningar som kan vara problem.. Tror att säkerhetsprylar i zwave kör krypterad trafik, eller iaf på något sätt högre säkerhet än vanliga zwave-enheter. Om du tex råkar vara en lycklig ägare av en konstskatt därhemma, osv, så kan det ju tänkas att det är dumt med att köra starndardkomponenter.

AEKHOLM skrev:
.

Ändrar everspring & Aeonlab statusen direkt?
Vi har idag ojordade uttag och skall fixa jord. Finns det då dubbla uttag att köpa med energimätning färdigt? Så slipper man försöka klämma in en puck också...
Pluggarna tror jag inte rapporterar statusen direkt. Men det är ju rätt sällan man trycker på deras knappar, så det kanske inte spelar någon större roll.

Finns det ens singeluttag med energimätning. Jag vet att Qees har haft det på gång i typ 3 år (ånga!). Kanske har dom släppts nu?
Eller har du hittat någon annan? Det vore väldigt trevligt med dubbeluttag med zwave, kan hålla med om det...

Ville bara tipsa om en bra artikel om Home Center 2, http://www.automatedhome.co.uk/reviews/fibaro-z-wave-home-center-2-mega-review.html

I slutet av artikeln finns länk och promo kod så om man köper startkittet med HC2 och fyra Fibaro moduler får man dessutom 3 till gratis från Vesternet. Dessutom gratis frakt.

Ska bli intressant att se hur Z-Wave lirar i min källarvåning med betongväggar och hur räckvidden egentligen är.

Någon som kör Z-Wave med HQ Automower? Funderar på om det kommer störa roboten...

jbac skrev:
Ville bara tipsa om en bra artikel om Home Center 2, [länk].
Vilken bra artikel! Tack för det jbac!

Kollade lite på Fibaros dosdimmer och blev inte klok på om det går att styra den med impulsknapp snarare än vanlig vippa? Står i begrepp att byta ut några udda-dimmers i huset och tänkte ersätta dem med dosdimmers. Dock vill jag ha styrning med impulsknapp då det är något mer (observera, endast något) intutivt än att hålla på och kasta om en vippa en massa gånger.

Fibarodimmern är både mono och bistabil. Går att konfigurera. Default ät monostabil (impuls).

hek skrev:
Fibarodimmern är både mono och bistabil. Går att konfigurera. Default ät monostabil (impuls).
Hur gör man det? Är det en massa tryckningar fram och tillbaka på brytaren eller måste man ha en controller och ställa om den via mjukvara?

Nyfniken skrev:
Hur gör man det? Är det en massa tryckningar fram och tillbaka på brytaren eller måste man ha en controller och ställa om den via mjukvara?
Ja, detta ändras i ex. HC2 i inställningarna på den brytaren. Finns en rad med olika konfigurationer man kan göra. Men en controller krävs för att ändra detta

OK, tack för svaret. Mao kan jag inte börja smyga in Z-Wave-produkter i hemmet med motiveringen att de inte kostar något extra. Får börja med en Vera Lite :)

Någon som slagit till på en VeraLite ännu?

Jag köpte en i söndags. Mer kommer i en ny tråd.
Skrev föresten till till Per och frågade om vi inte kan ha en ny forumkategori ("Hemautomation"). Svårt att veta om det passar under el eller teknik.

Jag har en VeraLite över om någon är intresserad... Skicka PM.

phl skrev:
Någon som slagit till på en VeraLite ännu?
Fick min förra veckan. Funderade först på en HC2 men körde på det billigaste för att överhuvudtaget testa Z-Wave.
Har bara hunnit labba med brytare och telefoner än så länge.

/J

Hur var det med Vera Lite (VL), kräver den att få "ringa hem" eller kan man begränsa/slå av den funktionaliteten. Jag ser hellre att min telefon pratar direkt med VL och att jag begränsar tillgång i brandväggen där hemma.

phl skrev:
Hur var det med Vera Lite (VL), kräver den att få "ringa hem" eller kan man begränsa/slå av den funktionaliteten. Jag ser hellre att min telefon pratar direkt med VL och att jag begränsar tillgång i brandväggen där hemma.
Samma här. Det är en deal-breaker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.