He he... Telia tycks tro det, i alla fall...
Nej, vi bor 3 mil från Göteborg, med en telestolpe 60 meter från vårt hus, och en understation 80 meter från vårt hus, åt andra hållet.
Och, som många påpekat i tidigare trådar, Telia tar betalt den faktiska kostnaden idag (fast jag tror de höftar till en offert för att de inte VILL göra jobbet), men vi får ingen specifikation på vad det är som kostar.
120 000 kr, punkt slut.
Nej, vi bor 3 mil från Göteborg, med en telestolpe 60 meter från vårt hus, och en understation 80 meter från vårt hus, åt andra hållet.
Och, som många påpekat i tidigare trådar, Telia tar betalt den faktiska kostnaden idag (fast jag tror de höftar till en offert för att de inte VILL göra jobbet), men vi får ingen specifikation på vad det är som kostar.
120 000 kr, punkt slut.
Finns det några andra alternativ att välja då?? Vid fast telefoni då alltså, ska ajälv bygga på landet, och väntar nu på en offert från telia, vilken skulle ta 7-8 veckor för dom att få fram... För en offert... jag säger då det..
mats_o skrev:
Det bästa för konsumenterna hade nog varit att ha kvar ett televerk, liknande banverk, som ansvarar för infrastrukturen (inklusive accessnätet som är det dyra) - och ha ett separat företag som erbjuder tjänster, liknande SJ.
Fast nu ser det ju inte ut så :-/ Nu ska ju TeliaSonera slåss på en öppen marknad, höja aktiekursen, sänka kostnader och göra bättre tjänster. Därför blir det så här. De som drabbas i första hand är konsumenterna.
Egentligen är det ingen skillnad på inkoppling av El eller VA - det kostar också mycket pengar.
Jag börjar bli smått tokig på det här.
Ringde telia för att få en flyttning och inkoppling av telefon och det skall tydligen göras en "förfrågan" nu ... där jag skall ta reda på vad närmaste granne har för telefonnr, hur långt det är dit, var närmaste telefonstolpe sitter + en massa annat.
Jag förstår inte varför då ledningar är dragna till tomten och det som behöver göras är att koppla in det till huset. När jag på ett hövligt sätt försöker fråga lite av mina förmodligen "dumma" frågor får jag en känsla av att de nog inte vill ha mig som kund särskilt länge till.
Ringde telia för att få en flyttning och inkoppling av telefon och det skall tydligen göras en "förfrågan" nu ... där jag skall ta reda på vad närmaste granne har för telefonnr, hur långt det är dit, var närmaste telefonstolpe sitter + en massa annat.
Jag förstår inte varför då ledningar är dragna till tomten och det som behöver göras är att koppla in det till huset. När jag på ett hövligt sätt försöker fråga lite av mina förmodligen "dumma" frågor får jag en känsla av att de nog inte vill ha mig som kund särskilt länge till.
Välkommen till klubben. Du kan nog se fram emot en väntetid på 3-4 månader innan det hela är klart.Cripp skrev:Jag börjar bli smått tokig på det här.
Heja regering och stödpartier. Hela denna soppa är en direkt följd av den lag om elektronisk kommunikation som antogs 2003. Innan den var telia tvingade att ansluta. Idag kan de blåneka om de vill eller ta bra betalt och leverera nån annan gång.
janbo skrev:
Lovely ... inflyttning 1 dec .... telefon i februari då >
Blir till att ta på sig sammetsrösten imorgon och slicka staten lite i ***** så får vi se om det går bättre ... eller så sitter jag där med en 120 000:- faktura och grinar.
Upptäckte själv samma fallgrop igår. Min fru som är teletekniker blev riktigt sur över att vi skulle få betala 7000 för att ansluta en kabel vid tomtgränsen. Så hon började ringa runt lite.
Telia äger inte en enda meter telekabel. Scanova äger det svenska telenätet. men Telia har hand om nätregistret. Scanova tar en avgift på 5000kr i nätanslutningsavgift.
Så oavsett vilket telebolag man väljer så får man betala den avgiften, och med flytt och abonemang så får man betala runt 7000 oavsett operatör.
Man kan säga mycket om telia men enligt min fru är dom andra teleoperatörerna 7 resor krångligare att ha och göra med, och dom har till och med lägre servicenivå än telia.
Det fans ändå vissa fördelar med det statliga televerket och den oranga telefonen som man var tvungen att ha när abonemanget var nytt.
Telia äger inte en enda meter telekabel. Scanova äger det svenska telenätet. men Telia har hand om nätregistret. Scanova tar en avgift på 5000kr i nätanslutningsavgift.
Så oavsett vilket telebolag man väljer så får man betala den avgiften, och med flytt och abonemang så får man betala runt 7000 oavsett operatör.
Man kan säga mycket om telia men enligt min fru är dom andra teleoperatörerna 7 resor krångligare att ha och göra med, och dom har till och med lägre servicenivå än telia.
Det fans ändå vissa fördelar med det statliga televerket och den oranga telefonen som man var tvungen att ha när abonemanget var nytt.
Bara för att få det riktigt. Skanova https://www.skanova.com/ är endast ett varumärke hos bolaget TeliaSonera Sverige. Det är alltså inget eget bolag. Det drivs dock mer eller mindre som ett eget bolag inom TeliaSonera för att möjliggöra lika behandling av Tele2, BBB och Telia som liknande bolag, dock endast gällande försäljning. Emellertid är det en division som heter Networks and Production i bolaget TeliaSonera Sverige som driftar infrastrukturen i Sverige. Så TeliaSonera Sverige äger en herrans massa kabel.Telia äger inte en enda meter telekabel. Scanova äger det svenska telenätet. men Telia har hand om nätregistret. Scanova tar en avgift på 5000kr i nätanslutningsavgift.
I Finland - TeliaSonera Finland ser det annorlunda ut, där äger TSF endast backbone nätet, inte access-nätet. Så där finns det oerhört många ägare av access-nätet. Där drabbas konsumenten än mer än i Sverige av krånglig administration o höga avgifter.