9 366 läst ·
108 svar
9k läst
108 svar
Telia vill ha mer slantar
Så är det nog. Minns hur TDC i Dk redan 2004 ville sluta med underhåll av sina telestationer. Dock lyckades Ericsson sälja på dom en uppgradering innan beslutet.useless skrev:
Sedan lär de fasta anslutningar till företagsväxlarna finnas kvar i någon form, om det blir ISDN eller IP får tiden utvisa.
Nej, hönan försvann innan äggen. Det är kundtappet som gör att man inte underlag för att ha nätet kvar och då påbörjar man en nedmontering. I denna nedmontering så är det förstås så att några som vill ha fast kvar tvingas över, men i stort är det ju marknaden som slutat använda fasta telefontjänster pga att man vill ha andra tjänster, inte för att nätet försvunnit.useless skrev:
Den överlägset största kundgruppen för fast telefoni är 75 år enligt PTS så kundunderlaget krymper...83% av befolkningen kan tänka sig att avstå helt från fast telefon, eller har redan gjort det, och 98% använder mobiltelefon. Svårt att argumentera mot en nerläggning då.
Det är nog blandat detta. Ut i skogen där vi håller till rätt ofta är det 5km grusväg och det finns 12 fastigheter totalt på den sträckan, vägen kantas av koppartråd där ingen idag använder den längre när jag kollade upp det. Däremot har vi nästan perfekt mottagning av 4G där vår fastighet får in 3 stycken basar och en vanlig GSM. Och under förra året ramlade VoLTE in också så även telefoni fungerar perfekt. Just VoLTE gör en stor skillnad när telefoni också kan nyttja de masterna, men förutsätter att mobilen har stöd för det.useless skrev:
Men jag påstår inte att det gäller alla, däremot så förändras förutsättningarna även för landsbygden fortlöpande.
Lite statistik för området är att man nu river kopparnätet och bygger fiber, Zitius med två aktiva "byföreningar". Anslutningsgraden är 93% av permanentboende ca 430 fastigheter och ett 40-50-tal fritidshus. Föreningarna har gjort ett fantastiskt jobb med en anslutningsgrad av 93% permanenta och även ansvarat för grävtillstånd.
Tyvärr får man sällan höra av alla de som trots allt har bra mobilmottagning eller fått fiber.
Tyvärr får man sällan höra av alla de som trots allt har bra mobilmottagning eller fått fiber.
Vi har också fimpat vår kopparanslutning pga liten nyttjandegrad. Kommunicerar vi med omvärlden sker det via IP. Kan dock hålla med om att tillgängligheten på kopparnätet var bra mycket bättre än vad vi har på fiber och mobilnätet.
Även ljudkvaliteten på SIP och mobiltelefoner är ofta sämre än gamla kopparnätet trots fina specar.
Även ljudkvaliteten på SIP och mobiltelefoner är ofta sämre än gamla kopparnätet trots fina specar.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 168 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 168 inlägg
Kopparnätet är utdömt sen länge, vi hinner knappt med att rasera i den takt skanova/Telia vill...
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/har-tystnar-telefonerna-nar-ledningarna-skrotas/
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/har-tystnar-telefonerna-nar-ledningarna-skrotas/
4G router + riktantenn borde lösa problemet.H heimlaga skrev:Fast det moderna beteendet att inte svara i telefon är i högsta grad improduktivt rentav dysfunktionellt om man vill få någonting vettigt uträttat. Om man verkligen behöver få tag i en människa och få någonting uträttat i dagens värld kan det vara nästan lika komplicerat som före telefonen uppfanns.
Jag följer samma system med trådtelefon som med mobiltelefon. Svarar alltid om jag är inom hörhåll och inte har förhinder. Brukar ofta men inte alltid ringa upp om jag ser missade samtal på mobilen.
Det innebär ju att jag utsätts för en del telefonförsäljare man jag brukar helt enkelt säga åt dem att jag inte är intresserad och så lägger jag på. Det tar inte många sekunder. Om de insisterar säger jag åt dem att de skall hålla käft och dra åt helvete.