hsd
För ett drygt år sen höjde de månadskostnaden från 165 till 205 på fasta telenätet ,koppar, nu är det dags igen med höjning till 329
De höjde även fasta via fiber från 0 till 60
Mobil till vänner höjde de från 98 till 129 och nu ska de upp till 159
Men de måste väl ta in pengar då de ska betala Bonniers för C-more och Tv4
 
Vad vill du diskutera?
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Byt operatör ;)
 
Vem använder fast telefon nu för tiden?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 5 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
För ett drygt år sen höjde de månadskostnaden från 165 till 205 på fasta telenätet ,koppar, nu är det dags igen med höjning till 329
Ett gammalt kopparnät som hela tiden förlorar användare och då färre som får ta kostnaden att hålla det igång.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi har Felias fiber, och kör allt därigenom, men sa upp hemtelefonen före jul, ingen större kostnad, men totalt onödigt då ingen ringer, eller nån ringer.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Det är många som använder fast telefon för att det inte finns täckning för mobiltelefon.

En kamrat har just nu ett större krig med Elisa som har dragit in hans fasta telefon och säger att han skall använda mobiltelefon fastän han saknar täckning inomhus och har mycket dålig täckning utomhus också.
Enligt Elisa är avsaknad av mobilnät inget hinder för att använda mobiltelefon!

I glesbygden i Norrlands inland finns det hela byar som helt saknar mobiltäckning så man måste gå några kilometer upp på någon hög backe för att kunna ringa eller ta emot ett mobilsamtal. Likväl har Telia dragit in deras trädtelefonnät.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
P
Och alla med ADSL
 
C
Erik_Hansson skrev:
Och alla med ADSL
Måste man fortfarande ha ett Telia-abonnemang för att kunna ha ADSL?
 
Fördelen med kopparnätet är att det inte krävs någon kraftförsörjning i abonnentänden, men det verkar folk ha glömt. Ladda ur nallen och dra huvudbrytaren så får ni se hur roligt det blir. En annan fördel är att telefonen alltid finns på samma ställe och knapparna sitter på samma plats, telefonen byter inte utseende hela tiden.
Bra vid mörker, stress och panik...
Lägg till virusfritt och svårare att avlyssna.
Gammal=bra, i detta fall.
Folk glömmer fort.
 
  • Gilla
DTanner och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vem använder fast telefon nu för tiden?
Undertecknad, tex.
 
Om du nu tycker att kopparnätet har så många fördelar är det väl också ok att betala lite mer för att ha det kvar?

Det är en helt omöjlig ekvation för Telia/Skanova - kostnaderna kvarstår och intäkterna störtdyker. Det finns ingen annan väg ut ur detta än att stänga ner. Att det blir dyrare och dyrare att använda tjänsten är därför naturligt.

Samma sak gäller frimärken, betala räkningar på banken osv osv osv.....

Det finns lösningar för alla som har fast idag och behöver gå över till mobilt.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Måste man fortfarande ha ett Telia-abonnemang för att kunna ha ADSL?
Nej men man måste ha koppartråd...:)
 
hsd hsd skrev:
För ett drygt år sen höjde de månadskostnaden från 165 till 205 på fasta telenätet ,koppar, nu är det dags igen med höjning till 329
Hörde ett reportage om detta på radion och man gör om tfn-abonnemangen så att man kan ringa mera utan rörlig avgift, men för vissa som bara har koppartelefon som reserv blir det då dyrare men storringare kan de bli oförändrat eller billigare.

Tyvärr är det nog bara att acceptera att kopparabonnemang blir dyrare när väl mera än hälften av abonnemangen idag försvunnit med största delen av infrastrukturen finns kvar och fortsätter försvinna i takt med att flera ansluter till fiber samt att våra yngre generationer inte skaffar koppartelefoni när de skaffar eget.

Sedan för de som inte har någon mobiltäckning från någon operatör så har PTS fått uppdraget och pengar för att finansiera en lösning. Men man måste prova flera operatörer för att se om någon har täckning. Citat från PTS
"Det är i första hand marknaden som ska erbjuda telefoni och bredband till hushåll och företag. Men för ett mycket litet antal hushåll kan det uppstå en situation där marknaden inte räcker till. I vissa fall kan PTS därför gå in och säkra telefoni genom upphandling. Det rör sig dock om undantagsfall och det är mycket få hushåll som inte kan få telefoni genom någon av de vanliga operatörerna. I dagsläget har PTS upphandlat telefoni till ett 10-tal hushåll."
Finns mera att läsa hos PTS vad som gäller, men det kan säkert finnas de som inte känner till det.
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Fördelen med kopparnätet är att det inte krävs någon kraftförsörjning i abonnentänden, men det verkar folk ha glömt. Ladda ur nallen och dra huvudbrytaren så får ni se hur roligt det blir. En annan fördel är att telefonen alltid finns på samma ställe och knapparna sitter på samma plats, telefonen byter inte utseende hela tiden.
Bra vid mörker, stress och panik...
Lägg till virusfritt och svårare att avlyssna.
Gammal=bra, i detta fall.
Folk glömmer fort.
Ja tack och lov för det..! Klipp snöret.!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.