3 268 läst ·
33 svar
3k läst
33 svar
Telia vägrar fiberanslutning
Sida 1 av 3
I Ekerö Stockholm på Färingsö har vi fiber till en fastighet . Jag har nu styckat av tomten till min dotter. Jag har även lagt ned tomrör för fiberanslutning av min dotters nya hus. Telia vägrar att ansluta huset samtidigt som man erbjudit en granne till oss att ansluta sig till ett extrapris av 5000 kronor. Efter att pressat Telia så kommer de fram med en för oss helt tokigt pris av 70000 kronor. Vem kan man ”överklaga” till och hur ska man få Telia att göra sitt jobb? Några andra förslag till lösningar? Mvh Kjell
Det kan finnas flera orsaker till kostnad och vad jag känner till finns inga krav på att leverera.
När man gjorde fibernätet i området så projekterade man säkert efter befintliga fastigheter och byggde utifrån det. Även för de som inte beställde fiber vid det tillfället fick förberedande arbete gjort.
Så grannen hade "säkert" en förberedd anslutning som kunde användas men för er avstyckade fastighet finns inget, det kan saknas fiberslang/duct och fiber i stamnätet så att det måste byggas ut och där finns det många olika kostnader beroende av omständigheterna och hur det kan göras.
Så det är omöjligt att avgöra vad som krävs för en utökning, så priset kan vara rimligt eller "kanske bara för att ge er ett pris".
Du kommer säkert få en del förslag i tråden på egen lösning.
När man gjorde fibernätet i området så projekterade man säkert efter befintliga fastigheter och byggde utifrån det. Även för de som inte beställde fiber vid det tillfället fick förberedande arbete gjort.
Så grannen hade "säkert" en förberedd anslutning som kunde användas men för er avstyckade fastighet finns inget, det kan saknas fiberslang/duct och fiber i stamnätet så att det måste byggas ut och där finns det många olika kostnader beroende av omständigheterna och hur det kan göras.
Så det är omöjligt att avgöra vad som krävs för en utökning, så priset kan vara rimligt eller "kanske bara för att ge er ett pris".
Du kommer säkert få en del förslag i tråden på egen lösning.
Med tanke på den höga summan du fått offererat låter det som att områdesnoden är full, dvs att precis som nedan var inne på har man byggt fiber utifrån fastigheter i området, finns det inga lediga uttag måste en ny bod sättas upp och därmed de höga kostnaden. //Tidigare anställd inom fiber projekteringK Kjell Öhrström skrev:I Ekerö Stockholm på Färingsö har vi fiber till en fastighet . Jag har nu styckat av tomten till min dotter. Jag har även lagt ned tomrör för fiberanslutning av min dotters nya hus. Telia vägrar att ansluta huset samtidigt som man erbjudit en granne till oss att ansluta sig till ett extrapris av 5000 kronor. Efter att pressat Telia så kommer de fram med en för oss helt tokigt pris av 70000 kronor. Vem kan man ”överklaga” till och hur ska man få Telia att göra sitt jobb? Några andra förslag till lösningar? Mvh Kjell
Som nedan hade jag gjort en egen lösning i form av att dra en ute kabel från befintlig fastighet till nya, funkar bra att bara gräva ner i gräsmattan och sedan koppla på en ytterligare router, kommer funka som ett mest nätverk men med endast 1 abonnemangs kostnad.K Kjell Öhrström skrev:I Ekerö Stockholm på Färingsö har vi fiber till en fastighet . Jag har nu styckat av tomten till min dotter. Jag har även lagt ned tomrör för fiberanslutning av min dotters nya hus. Telia vägrar att ansluta huset samtidigt som man erbjudit en granne till oss att ansluta sig till ett extrapris av 5000 kronor. Efter att pressat Telia så kommer de fram med en för oss helt tokigt pris av 70000 kronor. Vem kan man ”överklaga” till och hur ska man få Telia att göra sitt jobb? Några andra förslag till lösningar? Mvh Kjell
Det låter väldigt osannolikt, mer sannolikt att det inte finns någon ledig dukt fram.Jakben skrev:
Med tanke på den höga summan du fått offererat låter det som att områdesnoden är full, dvs att precis som nedan var inne på har man byggt fiber utifrån fastigheter i området, finns det inga lediga uttag måste en ny bod sättas upp och därmed de höga kostnaden. //Tidigare anställd inom fiber projektering
Absolut!G Greger_08 skrev:
En snabb fiber går att dela gott och väl med flera brukare!
Enda anledningen kanske man inte vill göra det är att någon måste vara juridiskt ansvarig om en gör olagligheter på nätet.
Men annars är det ju bara köra på!
Med samma IP adress har man även andra fördelar kan tex dela på stteamingabbonemang utan att det behöver synas utåt att man gör det!
Men som sagt skulle nog inte göra det nån avundsjuk granne.....måste vara någon man känner väl!
Men går köra trådlöst, nätverkskabel eller tom fiber ja det går köpa fiber själv också som man delar till från sin router och vidare....
HAr du lagt tomrör hela vägen till ett Telia-skåp? De har garanterat kapacitet över, men de måste få in din nya adress i rätt lista hos dem...K Kjell Öhrström skrev:I Ekerö Stockholm på Färingsö har vi fiber till en fastighet . Jag har nu styckat av tomten till min dotter. Jag har även lagt ned tomrör för fiberanslutning av min dotters nya hus. Telia vägrar att ansluta huset samtidigt som man erbjudit en granne till oss att ansluta sig till ett extrapris av 5000 kronor. Efter att pressat Telia så kommer de fram med en för oss helt tokigt pris av 70000 kronor. Vem kan man ”överklaga” till och hur ska man få Telia att göra sitt jobb? Några andra förslag till lösningar? Mvh Kjell
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Det finns en till och det är att avtalen typiskt inte tillåter det. Jag vet om åtminstone en fastighet som blev av med sitt abonnemang på grund av det. *)kisumisu skrev:
Nu är väl inte den risken direkt överhängande, men det är åtminstone bra att veta att man (typiskt) bryter mot avtalet om man delar internet över fastighetsgränsen.
*) Ja, det var en lång och sorglig historia som slutade i rätten, och man fullkomligt letade efter anledningar att dumpa kunden. Men ändå.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Tja, det finns ju inget speciellt lagrum (ännu...) som sådant om vi bortser från stämpling, medhjälp osv.A ajn82 skrev:
Det är istället en praxis som utvecklats i svensk rätt. Det har närmast blivit så att omvänd bevisbörda *) gäller när du står som innehavare av ett abonnemang och det inte är helt uteslutet att det är du som är boven i dramat. I fallet fildelning så finns det tom ett EU-rätts-utslag som säger att du, om det då inte är du, måste hjälpa till med utredningen om det inte är du om du skall ha en chans att kunna gå fri.
Här är t ex ett examens-arbete från Lunds Universitets juristutbildning som går igenom rådande praxis med exempelfall i mera detalj. Vi kan komma att se en lagändring i Sverige som resultat av denna.
Det finns naturligtvis många andra typer av fall där du de facto behöver bevisa din oskuld för att inte åka med i svängen. Även om det inte är så i teorin. ("Tillsammans och i samförstånd." som åklagarna i modern tid lärt sig säga.)
*) Ytterligare något som i teorin inte förekommer, men gör det i praktiken i ganska många fall, se presumption. Det är fö ofta så att många kan regeln, men färre kan undantagen. Och undantag finns det alltid.