Det verkar som om alla problem hopas för mig just nu.. här är alla turerna.

Jag har köpt en av 4st kommuntomter i ett villaområde, tidigare såldes 17st tomter av en privatperson, och villkoret för hans försäljning var att 4st skulle gå till tomtkön.
I hela området ligger fiber draget till tomtgräns, jag har fått en karta av Scanova som pekar ut precis stället där jag kan ansluta.

När jag så tar kontakt med Telia så hävdar dom att inget avtal för fiberleverans finns till min tomt, emellertid har övriga hus som är privatsålda ett avtal, dock är det maiximerat till 17st, dvs min tomt (och dom tre övriga) är utanför.
Jag hävdar då att det finns ingen affär mellan mig och det övriga privatsålda området, och att jag vill ansluta mig som privatperson..

Svårt som vanligt att få något som helst svar från Telia, blir runtkopplad ect, men dom säger att oavsett om fiber ligger vid min tomtgräns kan dom inte leverera bredband till mig utan avtal, och ett sådant skulle kosta många många tusen, dvs inte den ungefärliga standardkostnaden om 7-10kkr för att dra fiber till huset, från vägen.

Kollar med kommunen vad som gäller, svaret därifrån är att dom har ingen åsikt i frågan, och precis som jag säger dom att det är ett avtal mellan dig och Telia som skall fram..

Så där ser det ut, har någon av er råd till mig, eller kanske så har ni lyckats i ungefär samma situation..

Vad tycker är nästa logiska steg?

Hur är det med de andra 3 tomterna?
Kanske så att ni får bilda er egen lilla förening och sen göra en ny gruppanslutning mot telia

Tack för svaret mats_o

Jag är nog först ut med bygget, jag vet att i alla fall två st tomter till är sålda
och har inte träffat dom andra grannarna ännu.

Det du beskriver med gruppanslutning, är det så att Telia kräver detta??
Jag funderar på vad dom egentligen måste göra för att leverera bredband till mig, Fiber finns redan vid tomten, och måste väl redan vara ansluten mot större nät
grävning och kanalisation tar jag själv hand om.

Varför kan jag själv inte ansluta som privatperson, jag är fastighetsägaren??

Vilket angreppsätt är effektivast för att vinna gehör hos Telia, nu nekar dom att en ge mig en offert på anslutning.

Telia ansluter inte tomter. Det måste finnas byggnader, troligen ligger problemet där.

I vår föreningen har vi ett antal obebyggda tomter och Telia vägrar anlsluta dessa innan dom är bebyggda trots att vi dragit fram fiber själva.

Telias vägar äro outgrundliga.
Min tanke var att en grupp är mer intresant än enstaka fastighet.
Inom Telia gäller det till stor del att få tag i just rätt människa och det kan vara mycket knöligt.

Försök också ta rätt på mer om det avtal som tecknades för de andra 17 fastigheterna. Någonstans där måste det finnas ett namn som kanske kan vara användbart

Prova med Telebutiken, dom vet - lite otippat för min del - en hel del om detta.

Om det inte var denne du var i kontakt med; se om du kan få tag på den handläggare i din kommun som ansvarat för bredbandsutbyggnaden för ett antal år sedan. Den personen bör kunna ge dig lite tips och eventuellt kontaktpersoner hos Telia/Skanova. PM:a mig annars så kan jag ev. få fram nån ngt med lite tur.

Ta också kontakt med den du köpte tomten av och uppmärksamma denne om problemet. Kan mycket väl vara så att denne besitter en bättre förhandlingsposition.

Tack för era snabba svar,
mycke_nu det stämmer att inget står där ännu, men snart (v17) trots allt har jag en fastighetsbeteckning som jag gett Telia ihop med min nya gatuadress.

Jag har faktiskt namnet och företaget på den personen som sålde av tomterna, jag bad Telia kolla av på ett av dom färdiga husen, där fanns det som ni beskriver ett gruppavtal, som var ett "standardavtal" enligt den unge förvirrade killen jag pratade med, q(;^;)p

Möjligen är det en väg att gå, att kontakta han som tecknade avtalet, troligtvis är han inte alls intresserad av mitt lilla problem.

Den andra vägen torde vara att ringa och tjata på Telia tills dom ger med sig
men om chansen till framgång där vet jag inte..

Det jag lite är ute efter är att "kan dom verkligen neka mig", fiber finns vid tomtgräns för sjutton, vad är deras problem..

Det måste som sagt finnas en leveransadress där utrustningen är installerad, annars är det tvärnit. Tror det är krav från PTS att dom måste registrera BYGGNADS ID eller något i den stilen.

Vi har egna centrala switchar, kollektivavtal med Telia och hela baletten, men det är ÄNDÅ omöjligt att ansluta en tomt.

Vänta tills huset är på plats, du behöver väl inte fiber under byggtiden?

Mexitegel, tack för ditt svar!

Tomten köpte jag av Härryda kommun utanför Göteborg, den blev faktiskt min just idag:).
Jag har pratat med kommunen i detta fall och fick svaret i eftermiddags att dom avser inte att teckna något avtal för dom fyra tomter som nu säljs, utan att få fiber i mitt hus är en sak helt mellan mig och Telia, dvs jag kan inte räkna med hjälp därifrån.

Möjligen kan kanske Husföretaget hjälpa till här då dom har sålt alla övriga hus
i området.

mycke_nu, du har rätt inte behöver jag fiber innan huset står på plats, men leveransadress finns de fakto..
Men jag kommer inte ens dit, om problemet för Telia var att huset intefinns på plats så hade jag givetvis väntat.
Men jag ber om att få en offert för inkoppling V17-18, och så långt kommer inte jag eftersom Telia anser att min tomt inte har ett anslutningsavtal..
Lite moment 22 där tycker jag.

Förklara gärna varför någon annan skall ha ett anslutningsavtal, till min lilla plätt på jorden.??

Väldigt märkligt detta. I ett bostadsområde en bit från oss har man via en förening avtalat med Telia att de skall installera Fiber i husen, man använder den befintliga kanalisationen till detta. Detta görs som en gruppanslutning för de som anmält sig och jag tror kostnaden för detta hamnade på under 5 tkr / hushåll. Nu till det intressanta: De som inte hoppade på från början har nu möjlighet att ansluta sig ändå, utanför avtalet via föreningen. Förvisso inte till samma pris men ändå.

Låter som man resonerar olika på olika platser i landet. Vilket iofs inte är så ovanligt i andra fall heller...

Nu verkar allt lösa sig, fick genom efterforskningar tag på ansvarig "Nätplanerare" som jobbar för Scanova, han lade till min tomt i avtalet efter jag fått OK från ursprungliga tecknaren.
Jag har nu fått hem en offert på 7000 gällande anslutning av Fiber upp till mitt hus.

Glad att detta löste sig tillslut.

Telia DigitalTV någon, är kvaliten på bilden bra?? Jag har ComHem idag och tycker
både bredbandet och bilden är helt OK.

Kul att det löste sig!

Vi har både Telia Digital TV och Viasat, bildkvalitén är helt identisk, dvs mycket bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.