30 641 läst ·
124 svar
31k läst
124 svar
Telia fiber något att ha?
Tack för alla svaren. Vad gäller värdeökningen bryr jag mig faktiskt inte speciellt då jag har för avsikt att bo kvar i huset åtskilliga år framöver. Anledningen till varför jag är intresserad av fiber är att ungarna blir bara större och snart sitter dom o spelar stora spel online någon streamar film och då vill jag att det ska funka.
4G kan kanske bli bra men om man ska få de utlovade hastigheterna får man bo rätt placerad och ha mer än en mast i närheten...
Öppen o öppen som det ser ut nu finns det sju olika leverantörer att välja mellan, BBB ingår inte bland dom. Som jag fattat det ska jag ändå kunna välja någon annan men då kommer Telia hit och monterar ner all utrustning som finns i bostaden som de äger och jag får stå för kostnaden för detta.
De har uppgett att jag inom 6 månader ska få det inkopplat så vi får väl se...Det kommer nog att bli en inkoppling här, utbudet av leverantörer som vill dra fiber hit till en skälig kostnad är ju inte direkt stort...
Novisen
4G kan kanske bli bra men om man ska få de utlovade hastigheterna får man bo rätt placerad och ha mer än en mast i närheten...
Öppen o öppen som det ser ut nu finns det sju olika leverantörer att välja mellan, BBB ingår inte bland dom. Som jag fattat det ska jag ändå kunna välja någon annan men då kommer Telia hit och monterar ner all utrustning som finns i bostaden som de äger och jag får stå för kostnaden för detta.
De har uppgett att jag inom 6 månader ska få det inkopplat så vi får väl se...Det kommer nog att bli en inkoppling här, utbudet av leverantörer som vill dra fiber hit till en skälig kostnad är ju inte direkt stort...
Novisen
Nej, det handlar om två saker:
1. Installeration av fiber (grävning kanalisation etc.). Detta kommer leda till att du får in fiber i huset OCH en bredbandsswitch fastskruvad på väggen. Denna kommer sitta kvar "för alltid" - oavsett vad du väljer för leverantör av själva tjänsterna sedan.
2. Val av leverantör. Här kan du välja Telia eller någon annan. Telia kommer inte sätta in något från början utan det är du som aktivt måste beställa av Telia och det kan du inte göra innan punkt 1 är utförd. Du kan lägga en förhandsbeställning hos Telia men det kommer inte skicka ut något innan punkt 1 är klar - tro mig jag försökte få mina boxar i förväg men det gick inte.
Så att de kommer montera ner något som du får bekosta stämmer inte. Bredbandsswitchen kommer som sagt alltid sitta kvar så länge du har fiber till huset - och Telia står för underhållet. Väljer du en annan leverantör än Telia får denna leverantör betala en avgift till Telia för att "skatta" för underhållet - men denna avgift kommer du inte se (även om den såklart påverkar ditt pris "dolt").
Bredbandsswitchen blir i princip som det gamla hederliga "första jacket i huset".
1. Installeration av fiber (grävning kanalisation etc.). Detta kommer leda till att du får in fiber i huset OCH en bredbandsswitch fastskruvad på väggen. Denna kommer sitta kvar "för alltid" - oavsett vad du väljer för leverantör av själva tjänsterna sedan.
2. Val av leverantör. Här kan du välja Telia eller någon annan. Telia kommer inte sätta in något från början utan det är du som aktivt måste beställa av Telia och det kan du inte göra innan punkt 1 är utförd. Du kan lägga en förhandsbeställning hos Telia men det kommer inte skicka ut något innan punkt 1 är klar - tro mig jag försökte få mina boxar i förväg men det gick inte.
Så att de kommer montera ner något som du får bekosta stämmer inte. Bredbandsswitchen kommer som sagt alltid sitta kvar så länge du har fiber till huset - och Telia står för underhållet. Väljer du en annan leverantör än Telia får denna leverantör betala en avgift till Telia för att "skatta" för underhållet - men denna avgift kommer du inte se (även om den såklart påverkar ditt pris "dolt").
Bredbandsswitchen blir i princip som det gamla hederliga "första jacket i huset".
Ok då är jag med. Ja vi får väl se vilken leverantör det blir i slutändan. Är det någon som vet vilken bredbandsswitch de använder sig av?
Jag har idag gamla telefonledning luftburen och fast i skorstenen. Enligt säljaren monterade de inte i skorsten så jag hoppas verkligen att de vill gräva ner fibern då kan jag även få upp den vid elcentralen.
Tack återigen ni som svarat!
Novisen
Jag har idag gamla telefonledning luftburen och fast i skorstenen. Enligt säljaren monterade de inte i skorsten så jag hoppas verkligen att de vill gräva ner fibern då kan jag även få upp den vid elcentralen.
Novisen
När vi skaffade fibern för ca fyra år sedan så fick jag en ca 15 meter lång fiber som var kontakterad i ena änden och en skarvbox. Skarvboxen och fibern drog jag som jag ville inne i huset, det enda kravet som fanns var att fibern skulle sticka ut 1 meter utanför fasaden ovanför där markslangen stack upp. Fibern kostade oss 11'000, kommunen äger fibern Telia sköter driften av utrustningen. Har haft 2 avbrott, den ena var en trasig switch (åtgärdad några timmar efter felanmälan), det andra avbrottet var ett rent sabbotage (vi fick tillbaka anslutningen innom 32 timmar efter sabbotaget, vissa andra blev utan anslutning i över 48 timmar), det var kommunenkontoret, skolor, företag och över 1500 privatkunder drabbades av sabbotaget.
De kommer garanterat gräva ner fibern, det är inget man ansluter i skorstenennovi skrev:Ok då är jag med. Ja vi får väl se vilken leverantör det blir i slutändan. Är det någon som vet vilken bredbandsswitch de använder sig av?
Novisen
Vilken bredbandsswitch de använder sig av? Jag förstår inte riktigt vad du menar. Bredbandsswitch är ett dåligt ord, då det kan betyda i stort sett vad som helst...
När fibern ansluts monterar man en dosa som fungerar ungefär som en konverter. Fiberkabeln in i ditt hus går dit, och i den dosan stoppar du sen i ström och en nätverkssladd. Telia använder oftast en liten dosa från Ericsson som de attraktivt döpt till "NEG 203 100" och finns att skåda här. Du har ett nätverksuttag på den som du sen i sin tur kopplar vidare till din egen utrustning. Router, switch, ip-telefonibox, IP-tvbox, you name it.
Det du alltid får är som sagt den lilla dosan med nätverksuttaget. Olika leverantörer har sen olika former av paket och erbjudanden som ofta inkluderar vissa prylar av det jag sen nämnde. (Och ja, ibland får man bättre grejer, som t ex en kombinerad switch och fiberadapter från Inteno eller liknande, men det ska man inte räkna med.)
Hoppas bilden klarnar lite nu.
Tror faktiskt du kan och ska räkna med en integrerad Inteno switch - det är vad du borde få i alla fall. Bifogar bild på vår...
Det du ser är fiberdosan som kopplas direkt på switchen (du kan/kommer inte kunna välja bort switchen). Det är en Inteno XG6746.

Det du ser är fiberdosan som kopplas direkt på switchen (du kan/kommer inte kunna välja bort switchen). Det är en Inteno XG6746.

Jag fick mitt inkopplat 23/12 och fick den lilla Ericsson-dosan. Samma kommer gälla resten av gatan nu under våren. Det är alltså högst individuellt och inget man alls ska räkna med.byggcalle skrev:
Jag skrev så eftersom supporten på Telia sa just att jag skulle *räkna* med en Inteno eftersom det är den switch Telia, enligt uppgift, ska gå över till fullt ut...
Men uppenbarligen finns det undantag - försöker bara förmedla mina erfarenheter och tips. Kunde kanske varit mer tydlig. Det bästa är kanske att fråga först om du vill vara säker...
Men uppenbarligen finns det undantag - försöker bara förmedla mina erfarenheter och tips. Kunde kanske varit mer tydlig. Det bästa är kanske att fråga först om du vill vara säker...
Redigerat:
d^_^bbyggcalle skrev:Jag skrev så eftersom supporten på Telia sa just att jag skulle *räkna* med en Inteno eftersom det är den switch Telia, enligt uppgift, ska gå över till fullt ut...
Jag skulle dock, i cynismens namn, vilja rekommendera att vänta tills man fått sakerna på plats. Skulle inte lita på ett ord från "supporten" och även om man frågar först så är det ingen garanti. Fråga installatören/projektledaren när det kommit så långt, vad du kommer få för dosa. Innan dess är det ingen som vet nåt som kommer uttala sig ändå.
Det blir min rekommendation.
Konvertern är "fristående" i den betydelsen att man kan dra loss kontakten och skruva din en annan med t ex gig-interface vid ett senare skede.mycke_nu skrev:
Men ja, det är lite bakvänt tycker jag. Budget-tänk antar jag. Man byter bara de som beställer GB framöver eller nåt i den stilen.
Hellu,
Man ska inte räkna med att fibern grävs ner...
I vårt område, Segeltorp, har policyn varit utan undantag luftledning idag, fiber i luftledning.
Detta trots att de idag inte längre får fästa kabel i skorsten, killen som skulle fästa upp den på fasad kom med röd plugg....
Nu har jag fasadtegel på en trästomme....
De var först när jag ville ha skriftligt att de tog fulla ansvaret för en dylik installation som de åkte och köpte riktiga saker. Nu kunde det slutat där men eftersom förmannen som mätt hur lång bult som skulle fästas i trästommen var den som killarna kom ut med ca 10cm kort...
Tillslut plockade jag fram egna lagret och det är nu infäst ordentligt, jag fick en kort bult i utbyte
Nu slutar det inte där....
DUCTen dvs röret som man blåser in fibern i var avskuren på 2 ställen på de 326mtr som den skulle blåsas av de 326 metrarna var knappt 40mtr luftledning och det var denna som de råkat skära i när de fäst den på stolparna, (2st)
Min spontana känsla är att Telia inte ska hålla på med något överhuvud taget som har med teknik eller planering att göra.
Tror inte jag kommer att välja Telia som operatör ;-)
/Peter
Man ska inte räkna med att fibern grävs ner...
I vårt område, Segeltorp, har policyn varit utan undantag luftledning idag, fiber i luftledning.
Detta trots att de idag inte längre får fästa kabel i skorsten, killen som skulle fästa upp den på fasad kom med röd plugg....
Nu har jag fasadtegel på en trästomme....
De var först när jag ville ha skriftligt att de tog fulla ansvaret för en dylik installation som de åkte och köpte riktiga saker. Nu kunde det slutat där men eftersom förmannen som mätt hur lång bult som skulle fästas i trästommen var den som killarna kom ut med ca 10cm kort...
Tillslut plockade jag fram egna lagret och det är nu infäst ordentligt, jag fick en kort bult i utbyte
Nu slutar det inte där....
DUCTen dvs röret som man blåser in fibern i var avskuren på 2 ställen på de 326mtr som den skulle blåsas av de 326 metrarna var knappt 40mtr luftledning och det var denna som de råkat skära i när de fäst den på stolparna, (2st)
Min spontana känsla är att Telia inte ska hålla på med något överhuvud taget som har med teknik eller planering att göra.
Tror inte jag kommer att välja Telia som operatör ;-)
/Peter
Ändå mer budgettänk här.. konvertern är svetsad på inkommande fiber.:@timmelstad skrev: