30 640 läst ·
124 svar
31k läst
124 svar
Telia fiber något att ha?
Sida 1 av 9
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag bor i ett område som fått erbjudande från Telia att dra in in en "leverantörsoberoende" fiber på 1000 Mbit. Kostnaden skulle bli 15 000 om jag bestämmer mig nu. Detta påstås vara en rabatt på ca 10 000, jämfört med om jag bställer senare.
Å ena sidan känns det lite frestande med högre bandbredd.
Jag har idag Bredbandsbolagets ADSL som jag haft ända sedan de hette Bostream. Det har fungerat bra.
Jag har en djupt rotad uppfattning att man skall ha så lite med Telia att göra som möjligt, för ett nystartat företag så är faktiskt Telia ett betydligt större problem än skattemyndigheten. Har dock med stor framgång lyckats undvika kontakter med detta värdelösa bolag i nästan 10 år, (de kanske har förbättrat sig lite?).
Fast de är nog inte bättre idag, har en kollega som fick en felaktig faktura, Telia erkände felet varje gång han efter 30 - 40 minuters telefonkö fick tag i ngn. Men den drogs aldrig tillbaka, efter 6 månader med inkassokrav och lämmnat till kronofogde (trots bestridande) så drog telia tillbaka kravet, men bara på fakturableoppet, de fortsatte att driva in inkassoavgiften i ytterligare 6 månader. Sedan efter ca 1 års strul drog de tillbaka även den delen (men ingen ursäkt).
Dvs. min magkänsla är att fortsätta undvika Telia.
Vad har folk för erfarenhet av deras fibertjänst? Funkar det, strular supporten? Håller de tider?
Å ena sidan känns det lite frestande med högre bandbredd.
Jag har idag Bredbandsbolagets ADSL som jag haft ända sedan de hette Bostream. Det har fungerat bra.
Jag har en djupt rotad uppfattning att man skall ha så lite med Telia att göra som möjligt, för ett nystartat företag så är faktiskt Telia ett betydligt större problem än skattemyndigheten. Har dock med stor framgång lyckats undvika kontakter med detta värdelösa bolag i nästan 10 år, (de kanske har förbättrat sig lite?).
Fast de är nog inte bättre idag, har en kollega som fick en felaktig faktura, Telia erkände felet varje gång han efter 30 - 40 minuters telefonkö fick tag i ngn. Men den drogs aldrig tillbaka, efter 6 månader med inkassokrav och lämmnat till kronofogde (trots bestridande) så drog telia tillbaka kravet, men bara på fakturableoppet, de fortsatte att driva in inkassoavgiften i ytterligare 6 månader. Sedan efter ca 1 års strul drog de tillbaka även den delen (men ingen ursäkt).
Dvs. min magkänsla är att fortsätta undvika Telia.
Vad har folk för erfarenhet av deras fibertjänst? Funkar det, strular supporten? Håller de tider?
I området nedför oss så drogs det in teliafiber för under 5000 kr/fastighet förra hösten. Dock med lång bindnigstid (10 år?) Om ni kan samverka i ett bostadsområde så finns det stora pengar att tjäna, dessutom antagligen fler leverantörer.
Jag fick offert på 29.000 kr om jag band mig till TELIA i 3 år på TV bredband och telefoni. Ingen rabatt på tjänsterna så jag sa "Nej tack". 15.000 hade nog också blivit "Nej tack". Intresset hade varit större om det varit under 10.000 kr.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om jag fattat upplägget rätt, har inte detaljstuderat det. så tar Telia "bara" anslutningsavgiften, ingen årlig kostnad. Men den får man väl troligen sedan betala via den operatör man väljer för trafiken, gissar jag.
Är det fritt nät och ingen bindning så behöver du ju inte ha något mer med "det förhatligaTelia" att göra mer än när de ska gräva och sedan använda någon annan. 15000 är ju inget i sammanhanget minns inte hur mycke det va när kabelTV grävdes in men då va man förevigt fast hos det som nu är ComHem. Hos oss skulle de över 15000 för att i efterhand dra in koax i befintligt rör så det blev nej tack för 10 år sedan.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Njaa vad gäller bandbredden så är fibern på 1G, men Telia säger att man just nu bara kan få 100Mbit, det tror jag iofs är deras operatörs-begränsning, tror att det går att få mer från ex. Tele2. Men 100 är väl helt OK.
Jag har haft 100 Mbit på 3 olika adresser i totalt 4-5 år nu. Det är, enligt min mening, helt onödigt att betala för mer i dagsläget då det är omöjligt att komma upp i dessa hastigheter, i vart fall någon längre tid. Typiskt kommer man inte upp i mer än 10-20 Mbit/sekund. Alltid är det någon flaskhals på vägen (eller så har jag aldrig fått 100 Mbit :S).hempularen skrev:
Edit: Lustigt, jag fick för mig att testa Bredbandskollen när jag ändå satt med tråden upp. Betalar för 100/10 idag men får enligt testet 19/15(!)
Som du själv och andra är inne på så är det upp till dig att välja leverantör senare, behöver inte vara Telia. Det gör att priset är lite dyrare än för de personer som fått erbjudande mot "lägre" peng (de har ju låst upp sig istället).
De som står för kabel och övrigt så som grävning etc ska vara Ericsson/Skanova/eltel.
Hur det är med support beror ju senare på vilken leverantör du väljer, vet inget om de olika eller vilka du kan välja på hos dig. För framtiden skulle jag rekommendera fiber...
Har själv skrivit på för just detta och efter att ha läst på och hört mig för tror jag det är en bra deal (men likt en reparation på bilen är det aldrig en rolig kostnad) som du inte vill missa.
Om många grannar hänger på kommer troligen ingen annan lägga fiber hos dig senare och då står du där...
De som står för kabel och övrigt så som grävning etc ska vara Ericsson/Skanova/eltel.
Hur det är med support beror ju senare på vilken leverantör du väljer, vet inget om de olika eller vilka du kan välja på hos dig. För framtiden skulle jag rekommendera fiber...
Har själv skrivit på för just detta och efter att ha läst på och hört mig för tror jag det är en bra deal (men likt en reparation på bilen är det aldrig en rolig kostnad) som du inte vill missa.
Om många grannar hänger på kommer troligen ingen annan lägga fiber hos dig senare och då står du där...
Förresten är det precis som du skriver, du betalar enbart för installationen och inget över det.
Pris för underhåll etc ingår sedan "dolt" i priset till den leverantör du väljer senare.
Finns ett par ytterligare fördelar mot adsl, mindre störningskänsligt, samma hastighet upp som ner. Snabbare såklart och kan vridas upp ännu mer. Som du säger leverar Telia som max "bara" 100/100 idag men behov för mer finns knappast idag-dock kan dom göra det, precis som alla andra, i framtiden.
Priset verkar för övrigt helt rimligt.
Pris för underhåll etc ingår sedan "dolt" i priset till den leverantör du väljer senare.
Finns ett par ytterligare fördelar mot adsl, mindre störningskänsligt, samma hastighet upp som ner. Snabbare såklart och kan vridas upp ännu mer. Som du säger leverar Telia som max "bara" 100/100 idag men behov för mer finns knappast idag-dock kan dom göra det, precis som alla andra, i framtiden.
Priset verkar för övrigt helt rimligt.
Så gör väl alla opertörer vad jag vet när du kommer upp i dessa höga hastigheter, så du får se det mera som att det finns kapacitet som du klarar dig med.gnuttisch skrev:
Tycker väl att 15.000 för en fiberanslutning i dagsläget är helt Ok. Ska ses som en investering i fastigheten och slås ut över många år.
I stort sett alla operatörer kan leverera gigabit idag om den som driftar nätet (i det här fallet Telia) sätter upp komponenterna för det. Det som krävs är dels en konverter som klarar Gb på kundsidan, dvs i varje kunds installation, dels i de switchar som den som driftar nätet sätter in och som t ex sköter "hoppet" mellan ditt kundnät och Stokab eller vad det nu kan tänkas vara för stadsnät.
Dessa komponenter är fortfarande dyrare så många drar sig för att byta ut befintlig utrustning. I nya installationer finns såklart ingen anledning att inte sätta in Gb-komponenter idag. Fibern i sig som transportmedia klarar ju Gb oavsett, det är vad som sitter i ändarna som spelar störst roll.
För att svara på ursprungsfrågan, ja, klart du ska skaffa fibern! Väljer du inte Telia som isp sen behöver du ju inte ha med dom att göra efter inkopplingen är klar. (Om jag förstått det rätt).
Dessa komponenter är fortfarande dyrare så många drar sig för att byta ut befintlig utrustning. I nya installationer finns såklart ingen anledning att inte sätta in Gb-komponenter idag. Fibern i sig som transportmedia klarar ju Gb oavsett, det är vad som sitter i ändarna som spelar störst roll.
För att svara på ursprungsfrågan, ja, klart du ska skaffa fibern! Väljer du inte Telia som isp sen behöver du ju inte ha med dom att göra efter inkopplingen är klar. (Om jag förstått det rätt).
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ja det var det jag funderade litet på, om jag helt kan glömma Telia när fibern väl ligger där. Så får man väl stålsätta sig för de kontakter som installationen för med sig.