90 395 läst ·
482 svar
90k läst
482 svar
Telia eller Stockholm Fiber?
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Det är i alla fall bra att Stockholmfiber lovat ge besked innan Telia behöver svar så nu kan man (om man vill) först prova med dem och om de inte får nog med abonenter sända in Telias anmälan. Jag kommer nog att göra så då nedgrävt till lägre pris (och framför allt lägre månsdskostnader på tjänsterna) låter lockande. Jag har inte tidigare haft så bra erfarenheter av Telia så att pröva något annat känns faktiskt lockande (Telia brukar vara byråkratiska, lågsamma och dryga att ha att göra med).
Hur SF gör vet jag inte, det var Telia's entrepenör som använde polacker för att hänga kabel i stolparna och dra i gamla tunnlar/kulvertar.Nerre skrev:Inte så suspekt, polackerna gräver för hand, billigare än vad det kostar att låta en grävmaskin gräva.
Och kostnaden för polackerna får man göra ROT-avdrag på, med maskingrävning är det bara förarens lön man får göra ROT-avdrag på och det är bara en liten del av kostnaden. Kostnaden för själva maskinen måste man betala fullt pris för.
Hade man behövt betala fullt pris för både polacker och grävmaskin hade kanske polackerna blivit dyrare, men ROT-avdraget gör alltså att det blir billigare (för slutkund, för installationsföretaget blir det dyrare men de får ju igen pengarna från skatteverket).
Ja Telia kan vara jobbiga men stabila. SF har ännu inte svarat på mail så jag får prova att ringa. Bilden på utskicket ser ut som en skojare och hur vet du vad månadskostnaderna kan bli då ingen angiven har verfierat några avtal?Amatörsnickaren skrev:Det är i alla fall bra att Stockholmfiber lovat ge besked innan Telia behöver svar så nu kan man (om man vill) först prova med dem och om de inte får nog med abonenter sända in Telias anmälan. Jag kommer nog att göra så då nedgrävt till lägre pris (och framför allt lägre månsdskostnader på tjänsterna) låter lockande. Jag har inte tidigare haft så bra erfarenheter av Telia så att pröva något annat känns faktiskt lockande (Telia brukar vara byråkratiska, lågsamma och dryga att ha att göra med).
Affärsmässigt ser det omöjligt ut att gräva ner kabel billigare än Telia kan hänga upp kabel som dom redan gjort utan kunder. Enda skillnaden jag vet är att Telia är börsnoterat och EQT skatte-fuskar/-planerar som Borg försöker sätta stopp för. SF verkar lockande snabba men ska börja gräva i vår, Telia har redan sina kablar klara så dom kan bli snabbare. Skriver man på för SF är man torsk där och inga månadskostnader är garanterade. AllTele nobbar till att ha avtal med dom, Tele2 har svarat kanske att det borde gå.
Vi använder ju faktiskt Telias kablar nu till ADSL. Däremot kan man inte ha Telia som ISP.
SF har nu svarat på ett 9 dagar gammalt mejl om priset som jag redan fått nu via DR.
Sedan undrar jag var man kan gräva ner i vägen eller gatan utan framtida besvär för andra som ska gräva eller lägga om vägen, avgrävda kablar ställer ofta till ett helvete. Så Telia har dragit i stolpar och kulvertar.
Här är en lösning http://www.jlm.se/senaste-nytt/61-ftth-fiber-till-hemmet-utan-att-graeva
Man kör spår i vägen men vägar behöver göras om och lagas.
I vägkanterna här har vi diken eller dränering.
Det gäller verkligen att vara kritisk om man vill vara ekonomisk.
SF ska ha stormöte på tisdag i gymnasiets aula 19:00 och vill ha ett avtal sedan inom 6 dagar, vilka kommer?
Har någon läst det finstilta till SFs avtal än?
Här kostar det 4980:- + egen grävning http://www.eksjoenergi.se/template1.asp?gid=4&pid=149
http://www.eksjoenergi.se/template1.asp?gid=4&pid=43
samma som ADSL
Är det så billigt att gräva kan man förstå EQT som vill gräva guld.
Sedan undrar jag var man kan gräva ner i vägen eller gatan utan framtida besvär för andra som ska gräva eller lägga om vägen, avgrävda kablar ställer ofta till ett helvete. Så Telia har dragit i stolpar och kulvertar.
Här är en lösning http://www.jlm.se/senaste-nytt/61-ftth-fiber-till-hemmet-utan-att-graeva
Man kör spår i vägen men vägar behöver göras om och lagas.
I vägkanterna här har vi diken eller dränering.
Det gäller verkligen att vara kritisk om man vill vara ekonomisk.
SF ska ha stormöte på tisdag i gymnasiets aula 19:00 och vill ha ett avtal sedan inom 6 dagar, vilka kommer?
Har någon läst det finstilta till SFs avtal än?
Här kostar det 4980:- + egen grävning http://www.eksjoenergi.se/template1.asp?gid=4&pid=149
http://www.eksjoenergi.se/template1.asp?gid=4&pid=43
samma som ADSL
Är det så billigt att gräva kan man förstå EQT som vill gräva guld.
Redigerat:
Satt och tittade igenom SFs avtal och är lite tveksam till delen i punk 5f där man genom att beställa ger SF fritt fram att dra rör till fastigheterna runtomkring via sin tomt och där det inte finns något reglerat om hur återställandet ska ske i det fallet. Skulle bli mindre glad om de valde att dra in fiber till grannen via min tomt och jag får betala för att återställa min trädgård.
Just detta med att dra över tomter va anledningen till att jag i den lokala villa föreningen (inom Stockholm) förordade Teila Öppenfiber då dessa och Fortum är de som har ledningsrätt i komunala gator så alla slipper risken att sitta fast med skåp kablar och annat över sin tomt som man inte använder eller vill ha.
Telestationerna har batterikraft som reserv, och inte allt för sällan dieselgeneratorer. Gå förbi en telestation vid abrott i området, kommer det rök ur 1 eller fler pipor på taket så kan man nästan vara säker på att de är igång.
SF gör en grovåterställning. Att man kan skjuta in rör har de missat eller blir för dyrt, de ska handgräva.
Beställning är bindande i 24 månader, om man inte ångrat sig inom 14 dagar. Så gräver de inte i vår kan de ragga vidare och vänta 2 år! När andra drar in Telia.
Det finstilta brukar alltid vara intressant, de dumma skriver på utan att läsa, så nu ska jag ta resten.
Beställning är bindande i 24 månader, om man inte ångrat sig inom 14 dagar. Så gräver de inte i vår kan de ragga vidare och vänta 2 år! När andra drar in Telia.
Det finstilta brukar alltid vara intressant, de dumma skriver på utan att läsa, så nu ska jag ta resten.
OK?
Från att ha ADSL som inte alltid orkar med ett helt hushåll, har vi nu 2 fiberföretag som vill in här, Telia och SF (Stockholm Fiber) där SF ligger i hårt för att komma först.
Vi jämför dessa i byggahus.se [länk] med en ganska bra analys för att välja.
Telia är lite långsamma med erbjudande, men har redan satt upp sina kablar i stolparna och lagt i tunnlar, så ex. vi kan få in en luftledning. Vi har inte sett ett erbjudande än som skulle ha kommit i november. Det lär ska kosta runt 20.000.
SF som ligger på hårt med reklam, ska ha möte på tisdag och vill ha ett avtal sedan inom 6 dagar som man kan ångra inom 14 dagar. Sedan är det bindande i 24 månader!
Så man kan inte byta till Telia då eller om priserna höjs senare.
Telia är börsnoterat, SF ägs av risk-kapitalbolaget EQT och vill ha 22.900 före ev. ROT-avdrag som Telia givetvis kan ha. SF grov-återställer tomten efter grävning och får rätt att dra till andra hus från din tomt, så det gäller att inte gräva eller vilja bygga där om de får ledningsrätt.
SF skriver att de har avtal med en rad företag, varav AllTele förnekar bestämt att det finns något, de andra har inte svarat om det finns avtal.
Vi har bara Telia annars till fast telefon och nätet med andra, så vi gör inte reklam för Telia precis. Men till det dyra nätet, blir valet emot de som är snabba och lovar runt.
I Eksjö kostar det 4980:- plus egen grävning! [länk]