90 395 läst ·
482 svar
90k läst
482 svar
Telia eller Stockholm Fiber?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Det här trodde jag var en skröna (trodde säkerhetsforskaren körde med lite FUD för att få folk att nappa på fiberlars_stefan_axelsson skrev:Och som vi andra har skrivit i andra trådar så är det långt ifrån säkert. Mina grannar hoppade inte på när fibertåget gick, och nu kan de inte få anslutning från Telia öppen fiber, trots att de är på gatan bredvid och de erbjudit sig att gräva själva genom sin och grannens trädgård. Telia ger sig inte in på vår gata eftersom Gbg energi redan "varit där". Och Gbg energi sålde sitt nätbolag (Gothnet) till ett som inte vill ansluta privatkunder (de går iaf inte att få tag på dem).
Så det verkar kört inom överskådlig framtid.
Min analys är att de har för mycket att göra så det är inte värt att projektera om _i dagsläget_. Jag ser dock inte hur det på lång sikt skulle vara rimlig att neka en ny kund som är villig att betala, speciellt här där man kör luftledning...
Så när upptagningsområdet för den lokala installatören (telia öppen fiber verkar jobba med sådana avknoppade dotterbolag till exv. eltel), eller i värsta fall hela Sverige, är "klart" förutsätter jag att man kommer kunna efteransluta (till en ospecificerad kostnad, kanske högre och kanske lägre än dagens.
Men detta är som sagt min analys, helt tydligt är det i alla fall att det inte alls är säkert att man smärtfritt kan ansluta sig vid vilket tillfälle som helst.
/U
Känner att tråden har seglat iväg åt hel fel håll... Tråden ska handla om ifall SF (Stockholm Fiber) eller Telia är den rätta aktören för dig eller mig.
Hur som haver så hoppade jag på Telias Öppen fiber erbjudande då jag kände att SF var lite osäker med leverans. Telia har redan dragit stamnätet utanför oss och nästan all schakt och gräv arbete är utfört. SF har inte ens bygglov för tillfället (har kollar med Huddinge Kommun) och vad jag kan förstå så letar dom eventuella kunder först för att sedan baserat på kundunderlaget ta beslut om att dra fiber eller inte. Nu vet jag inte hur länge det tar att få "bygglov" i Huddinge men det tar nog ett tag då Telia varit i "startgroparna" i ca 2 år.
Har även kollat med Skanova (det är dom som äger stolparna) och enligt dem så kommer de att finnas kvar ett betryggande tag till då det inte finns något som säger att de skall plockas bort eller bytas, och om det nu blir så att stolparna försvinner så är det en kostnad som Skanova får ta då det blir ett så kallat "underhålls-arbete", dvs tele och fiber kabel som då finns på stolpen kommer att grävas ned i marken på bekostnad av Skanova och inte slutkunden (i detta fall oss).
Val av levernatör är viktigt för mig då jag vill att det skall vara stabilt och leverera och i detta fall känner jag att Telia (även "draken" kallad av vissa på forumet) är rätt då de har flera års erfarenhet av detta. SF är nystartat och jag känner att SF kommer att bli lite av ComHem som sedan blev kallad ComBort av vissa skäl.
Just mine point of view.
Mvh Sonat...
Hur som haver så hoppade jag på Telias Öppen fiber erbjudande då jag kände att SF var lite osäker med leverans. Telia har redan dragit stamnätet utanför oss och nästan all schakt och gräv arbete är utfört. SF har inte ens bygglov för tillfället (har kollar med Huddinge Kommun) och vad jag kan förstå så letar dom eventuella kunder först för att sedan baserat på kundunderlaget ta beslut om att dra fiber eller inte. Nu vet jag inte hur länge det tar att få "bygglov" i Huddinge men det tar nog ett tag då Telia varit i "startgroparna" i ca 2 år.
Har även kollat med Skanova (det är dom som äger stolparna) och enligt dem så kommer de att finnas kvar ett betryggande tag till då det inte finns något som säger att de skall plockas bort eller bytas, och om det nu blir så att stolparna försvinner så är det en kostnad som Skanova får ta då det blir ett så kallat "underhålls-arbete", dvs tele och fiber kabel som då finns på stolpen kommer att grävas ned i marken på bekostnad av Skanova och inte slutkunden (i detta fall oss).
Val av levernatör är viktigt för mig då jag vill att det skall vara stabilt och leverera och i detta fall känner jag att Telia (även "draken" kallad av vissa på forumet) är rätt då de har flera års erfarenhet av detta. SF är nystartat och jag känner att SF kommer att bli lite av ComHem som sedan blev kallad ComBort av vissa skäl.
Just mine point of view.
Mvh Sonat...
Enkelt att byta en nergrävd?lars_stefan_axelsson skrev:Fast även det är främst ett installationsproblem och en riktig installatör mäter efter installation. Det är dessutom inte omöjligt att skarva om fiber, om den blev dåligt gjord. Nu är det långtifrån alltid skarvar på last-mile fiber. Den *brukar* (med betoning på "brukar") gå oskarvad mellan abonnent och första korskopplingsskåp. (Sedan så kan skarvar leda till åldring av fibern. Svetsningen leder till spänningar som kan lösas ut med tiden och ge försämrade egenskaper. Men det är knappast något problem på en fiber till hemmet, och den går som sagt att ganska enkelt byta ut när den är slut).
När Telia redan har allt här borde det inte bli dyrare när man än hoppar på, dom kan inte behöva 30%.Minglarn skrev:Känner att tråden har seglat iväg åt hel fel håll... Tråden ska handla om ifall SF (Stockholm Fiber) eller Telia är den rätta aktören för dig eller mig.
Just mine point of view.
Mvh Sonat...
Vi finns på andra sidan Solfagraskolan och Västergårdsvägen men har inte fått något av Telia utom kablar utanför, så jag faxade in avtal till SF nu på prov för att se om de kommer upp i 30% och man får mer betänketid. Jämfört med ComBort har vi Felia vi bara hyr ledning av och tar emot samtal, resten ligger på andra bolag och det blir lite billigare att byta bort Telia helt.
Har någon fått leveransbesked av Telia och när i så fall?
Har fler ritat på för SF?
Jag misstänker att de inte får 30% och om Telia kommer loss i tid kan vi byta.
Sedan har vi nog ADSL kvar i reserv, mobilnät går inte att lita på att komma in när man vill.
Redigerat:
Helt rätt, min kommentar gällde vilka möjligheter det finns för en slarvig installatör att göra en dålig installation.lars_stefan_axelsson skrev:Fast även det är främst ett installationsproblem och en riktig installatör mäter efter installation. Det är dessutom inte omöjligt att skarva om fiber, om den blev dåligt gjord. Nu är det långtifrån alltid skarvar på last-mile fiber. Den *brukar* (med betoning på "brukar") gå oskarvad mellan abonnent och första korskopplingsskåp. (Sedan så kan skarvar leda till åldring av fibern. Svetsningen leder till spänningar som kan lösas ut med tiden och ge försämrade egenskaper. Men det är knappast något problem på en fiber till hemmet, och den går som sagt att ganska enkelt byta ut när den är slut).
Det blir dock en hel del svetsar. Man kan blåsa fiber runt 1 km eller så, men i praktiken hamnar skåpen mycket tätare då man måste grena av vid varje grupp av fastigheter. Min "last mile" är i verkligheten 11 km och det är säkert 15 skåp och skarvar på den sträckan.
Vi har haft en del problem med dåliga svetsar, men man hittar dem efterhand. Om inte förr, så när man väl mäter upp prestanda.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Vet inte om jag blev så mycket klokare av alla kommentarer fram och tillbaka. Tänkte bara berätta att jag själv till slut valde att chansa på SF (om de klarar att leverera nedgrävd fiber till lägre pris än Telia så är det bra) och om de inte får vad de behöver för att göra utbyggnaden i mitt område så blir det Telia som andrahandsval - var ju bra att SF satte sitt datum om besked så att det blev möjligt.
På det här sättet borde jag i alla fall få någon fiber (någon av de två hoppas jag får sina 30% eller vad de behöver) och det är det viktigaste för mig!
På det här sättet borde jag i alla fall få någon fiber (någon av de två hoppas jag får sina 30% eller vad de behöver) och det är det viktigaste för mig!
Vilket område, vilken väg?Amatörsnickaren skrev:Vet inte om jag blev så mycket klokare av alla kommentarer fram och tillbaka. Tänkte bara berätta att jag själv till slut valde att chansa på SF (om de klarar att leverera nedgrävd fiber till lägre pris än Telia så är det bra) och om de inte får vad de behöver för att göra utbyggnaden i mitt område så blir det Telia som andrahandsval - var ju bra att SF satte sitt datum om besked så att det blev möjligt.
Redigerat:
Vad jag sett verkar alla bo runt Solfagraskolan dvs Stuvsta gård m.o. och vi har kabeln men inte sett röken av säljare eller avtal, så om SF mot förmodan bekräftar har vi 2 veckor att reda ut med Telia vad dom gör.MathiasS skrev:
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Jag bor i området mellan Solfagraskolan och trehörningen (på Ängsbergsvägen). På min väg har jag inte sett till Telia ännu så det är en öppen fråga när någon av SF och telia exakt kan göra arbetet (om de får tillräckligt med anmälningar)...
Kom att tänka på en sak med Telias priser, då det kostar c:a 10% att få in en ny telekabel jämfört med fiber om jag minns rätt, hittar det inte i prislistan. Om fiber är ganska billigt, så har de en bra marginal på den, än den som gräver och har en massa ny-kostnader. Ockrar Telia på oss, vad borde det kosta?
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
2000 i anslutningsavgift för tele (koppar)? Det måste varit länge sedan. Eller s var det vad det kostar att återaktivera en gammal, men befintlig lina. En kompis till mig fick offert på knappa 30000 för att få tele indraget till sitt nybygge, förort till sthlm, 2000m2 tomter där alla grannar hade telefon, men exakt var skåpet stod vet jag dock inte.IngMatt skrev:Kom att tänka på en sak med Telias priser, då det kostar c:a 10% att få in en ny telekabel jämfört med fiber om jag minns rätt, hittar det inte i prislistan. Om fiber är ganska billigt, så har de en bra marginal på den, än den som gräver och har en massa ny-kostnader. Ockrar Telia på oss, vad borde det kosta?
Detta var vid byggstart (runt 2008 om jag minns rätt) när bygget var klart dryga året senare (byggde själv) begärde han in en ny offert. Nu var priset närmre 35k... Han körde mobilt (inkl bredband) tills han flyttade förra året.
/U
Det ser ut som glesbygd då dom tar betalt för montörstid.ullberg skrev:2000 i anslutningsavgift för tele (koppar)? Det måste varit länge sedan. Eller s var det vad det kostar att återaktivera en gammal, men befintlig lina. En kompis till mig fick offert på knappa 30000 för att få tele indraget till sitt nybygge, förort till sthlm, 2000m2 tomter där alla grannar hade telefon, men exakt var skåpet stod vet jag dock inte.
Detta var vid byggstart (runt 2008 om jag minns rätt) när bygget var klart dryga året senare (byggde själv) begärde han in en ny offert. Nu var priset närmre 35k... Han körde mobilt (inkl bredband) tills han flyttade förra året.
/U
Jag fick bytt till dubbellina från stolpen utanför, för kanske 10 år sedan för en billig peng. Nu hittar jag inte ens vad det kostar. På jobbet drogs en ny lina in för 2-3k för några år sedan. Återkoppling kostade runt 500 sist jag såg det.