Så länge det inte finns en standard för IPTV (dvs man kan använda en box från hyllan) hos samtliga operatörer så tycker jag att det är ett undermåligt alternativ till t.ex. Boxer eller Parabol. För den som en gång har provat mediacenter så är det svårt att gå tillbaka till en box-baserad lösning, men i dagsläget är tröskeln lite för hög i Sverige på grund av programkorten.

I England med deras FreeTV och FreeSat är läget bättre. :)

fredl skrev:
Så länge det inte finns en standard för IPTV (dvs man kan använda en box från hyllan) hos samtliga operatörer så tycker jag att det är ett undermåligt alternativ till t.ex. Boxer eller Parabol. För den som en gång har provat mediacenter så är det svårt att gå tillbaka till en box-baserad lösning, men i dagsläget är tröskeln lite för hög i Sverige på grund av programkorten.

I England med deras FreeTV och FreeSat är läget bättre. :)
Vilka programkort? Menar du Telia IPTV så finns de inte kvar sedan flera år tillbaka.
Däremot Bredbandsbolaget har kvar dem.

AndersS skrev:
Vilka programkort? Menar du Telia IPTV så finns de inte kvar sedan flera år tillbaka.
Däremot Bredbandsbolaget har kvar dem.
Nej, IPTV för Mediacenter (är så vitt jag vet, har inte undersökt det på kanske 6 mån) inte möjligt, det jag pratade om är Canal Digital Parabol och Boxer marksänt. Hade vi inte behövt programkort för att se reklamfinansierad teve så hade ett Mediacenter varit en mycket enklare produkt att komma igång med. När det väl fungerar så är det oslagbart. Har haft en kortare period med en vanlig HD PVR från Canal Digital i väntan på flytt och jag läängtar tillbaka. :)

fredl skrev:
Nej, IPTV för Mediacenter (är så vitt jag vet, har inte undersökt det på kanske 6 mån) inte möjligt, det jag pratade om är Canal Digital Parabol och Boxer marksänt. Hade vi inte behövt programkort för att se reklamfinansierad teve så hade ett Mediacenter varit en mycket enklare produkt att komma igång med. När det väl fungerar så är det oslagbart. Har haft en kortare period med en vanlig HD PVR från Canal Digital i väntan på flytt och jag läängtar tillbaka. :)
Ok, jag förstår. Orsaken till specifika boxar för IPTV är bl.a. att man ska kunna uppgradera, styra vilka kanaler man kan titta på och även felsöka vid problem. Merparten av TV-tittare har inte kunskapen att felsöka vid problem och det skulle bli omöjligt för operatörernas support att hantera de problem som kan uppstå. Men, men, man vet aldrig i en framtid.

Milkshaken
ja det jag skulle vilja ha i den nya digitala världen, det är att precis som i den gamla analoga.... Kunna ha flera olika kontakter,,, dvs kontakter i olika rum för att kunna ta emot dessa tv-sändningar... Som det är nu, så måste man ha dubbel, tvilling eller allt vad fan det heter... Jag menar. omjag betalar för en box, den boxen ska jag ha i mitt hus.... Inte fan vill jag betala för 2-3 andra boxrar som sänder precis samma utbud.... Jag vet att det finns splitters, speglar och allt,,, men jag skulle vilja ha så man kunde ha boxen inne i en garderob, därifrån gå vidare vart fan man vill, med sladdar eller trådlöst, spelar ingen roll, men bara att anschlüssen och kolla....

fattar ju att dom vill tjäna pengar på "Nytt" media. men det har dom ju gjort nu i typ 20 år...... Ska utvecklingen verkligen bromsas mera? Nej fram för en box/hushåll, se hur mycket ni vill......
Finns det?

Milkshaken skrev:
ja det jag skulle vilja ha i den nya digitala världen, det är att precis som i den gamla analoga.... Kunna ha flera olika kontakter,,, dvs kontakter i olika rum för att kunna ta emot dessa tv-sändningar... Som det är nu, så måste man ha dubbel, tvilling eller allt vad fan det heter... Jag menar. omjag betalar för en box, den boxen ska jag ha i mitt hus.... Inte fan vill jag betala för 2-3 andra boxrar som sänder precis samma utbud.... Jag vet att det finns splitters, speglar och allt,,, men jag skulle vilja ha så man kunde ha boxen inne i en garderob, därifrån gå vidare vart fan man vill, med sladdar eller trådlöst, spelar ingen roll, men bara att anschlüssen och kolla....

fattar ju att dom vill tjäna pengar på "Nytt" media. men det har dom ju gjort nu i typ 20 år...... Ska utvecklingen verkligen bromsas mera? Nej fram för en box/hushåll, se hur mycket ni vill......
Finns det?
Beror helt på hur du streamer informationen och väljer att terminerar de olika trafikströmmarna. Vi har inte haft IPTV, VoD, etc, i 20 år i en storskalig miljö, mera 5år.
Visst kommer det fortlöpande nya funktioner och "burkar" så det du frågar efter för den stora massan kommer men är idag inte kommersiellt gångbart.
Det du också måste lägga till vid varje "tittarplats" är ju att du ska byta kanal, kanske välja en video, etc, och då måste du ha ett styrsystem/fjärrkontroll som kan hantera din "gömda" box.
Men visst kan kanske en duktig entusiast med rätt teknikkunnande redan idag skruva samman något sådant. Det kanske också finns system, har inte den kollen, men då pratar vi inte tusenlappar (som några STB kostar) utan betydligt större belopp för att bygga något sådant.

Milkshaken
AndersS skrev:
Beror helt på hur du streamer informationen och väljer att terminerar de olika trafikströmmarna. Vi har inte haft IPTV, VoD, etc, i 20 år i en storskalig miljö, mera 5år.
Visst kommer det fortlöpande nya funktioner och "burkar" så det du frågar efter för den stora massan kommer men är idag inte kommersiellt gångbart.
Det du också måste lägga till vid varje "tittarplats" är ju att du ska byta kanal, kanske välja en video, etc, och då måste du ha ett styrsystem/fjärrkontroll som kan hantera din "gömda" box.
Men visst kan kanske en duktig entusiast med rätt teknikkunnande redan idag skruva samman något sådant. Det kanske också finns system, har inte den kollen, men då pratar vi inte tusenlappar (som några STB kostar) utan betydligt större belopp för att bygga något sådant.
Anders: Jo vi snackar minst 20 år... Jag snackar om när digitaltv kom in i husen för första ggn... det var inte Telia för 5 år sedan, utan hela begreppet har funnits i typ 20 år... Skillnaden är att det bara har släppts visst material åt ggn precis som vanligt... Tekniken finns, men alla i branschen vill tjäna pengar på det....

Nja, nu blandar vi två olika saker det ena är att man digitaliserade TV-sändningar men som jag ser det var det inget "nytt media" utan enbart ändrad kommunikationsform eller sändningsteknik vad man vill kalla det, för att skapa mera utrymme för flera TV-kanaler i t.ex. marknätet men även ge en bildförbättring (gäller även kabelTV).
Marknätet är fortfarande en enkelriktad broadcastad lösning även om tekniken är digital för det som skickas via radionätet. Men med krav på att kunna kontrollera nyttajndet, dvs de kanaler som du måste betala för.

Men det som jag avser är när man börjar sända TV, VoD, interaktivtet, etc, och som jag skriver storskaligt, genom våra IP-nät och begreppet IPTV skapas.

Sedan har du en annan faktor att olika mediaföretag eller liknande vill få betalt utifrån nyttjandet. Du kan se ett exempel där SVT med sin SVT Play vill ändra ersättningsnivåerna med de operatörer som haft deras tjänst i sitt utbud och just nu inte kan komma överens om ersättningen.
Och det är likadant här att de som är "innehållsleverantörer" vill få betalt utifrån hur många som kan se en TV-sändning. Finns ju alternativ till detta som "Pay per view" då du betalar för just vad det är.

Det finns mycket att skriva om detta området men att distribuera ut TV, etc, genom okontrollerad broadcast är inte svårt, det som gör det komplext är oftast bakomliggande sändningsrättigheter, ersättningar, mm. Så själva kommunikationen är inte svår utan problem som uppstår är själva verifieringen av din rättighet att titta och hur många samtidiga "burkar" som kan nyttjas.
(det finns även kapacitetsproblem för vissa lösningar när det gäller att kunna se olika TV-kanaler, VoD, etc, samtidigt)

anden213 skrev:
"Lösningen" Telia prackade på mig idag är ett större bredbandsmodem med inbyggd router och hela middevitten - men då skulle de ha extra betalt per månad. Njae, kanske inte heller en bra lösning ur ett kundvårdsperspektiv.

Nej, personligen ska jag i dagarna utreda vilka alternativen är...
Ändra till bredbandstelefoni så ska Smart ingå gratis.

Annars tycker jag Telia är helt ok när det fungerar. Ska man gra något extra (som att tex flytta) så fungerar ingenting. När vi flyttade nu blev det så mycket fel så att jag inte vet längre hur många gånger jag ringt dem. Abonnemang flyttades för tidigt, de nya prylarna skickades inte ut i tid mm. Tex så flyttade de först telefonen en månad för tidigt. Krävdes ett antal samtal för att få tillbaka den. Sen gick det ett par veckor, så försvann digitaltv:n, även det för tidigt. Sen försvann eposten, osv. Och supporten lovar och lovar, men man kan aldrig lita på att det blir som de säger. När vi tex inte fått ADSL-modemet (hade Fiberlan tidigare) i tid till vår flytt ringde jag kundtjänst. Jag frågade om jag kunde hämta ut ett modem i en Teliabutik, och efter lite om och men skulle det gå bra. Han kollade att det fanns modem hemma i min närmaste butik, och glad i hågen åkte jag dit. Tjejen i kassan totalvägrade dock, "Nej så kan vi inte göra, det har vi aldrig gjort"...

Nu har dock det mesta löst sig. Måste bara ringa en gång till nu, trots att de dyrt och heligt lovade att det inte fanns några obetalade fakturor skickar de påminnelser på en telefonräkning...

Jodå, jag har iptelefoni, men inte ingår Smart för det...
Kanske skulle ringa igen... Nej, jag orkar inte !

Hoppas att inget annat i mitt system brakar när "smart lådan" dyker upp. Förutsätter problem med t.ex port forwarding etc genom ytterligare en burk som dessutom Telia vill administrera, hualigen.

Kan också skriva under på krånglet vid flytt. Helt hopplöst.

Tänk bara på att det står ett pris på bekräftelsen de skickar ut, men enligt suporten gäller det inte utan tjänsten är kostnadsfri. Helt logiskt :)

Telia verkar ha helt skilda administrativa system för koppar- och fiberbaserade produkter och tjänster.

Ändringar helt inom respektive område fungerar bra, men när man går mellan koppar och fiber verkar det krävas mycket manuell handpåläggning för att något skall hända.

mycke_nu skrev:
Telia verkar ha helt skilda administrativa system för koppar- och fiberbaserade produkter och tjänster.

Ändringar helt inom respektive område fungerar bra, men när man går mellan koppar och fiber verkar det krävas mycket manuell handpåläggning för att något skall hända.

Ja det fick jag erfara igår när vi skulle flytta över vårat fiberbaserade abbonemang till kopparn. Hon visste inte hur man skulle göra, jag har ingen lust att säga upp det jag har med uppsägningstid och allt vad det innebär och ansöka om ett nytt likadant abonemang fast med ADSL anslutning istället. Telia skulle ringa upp mig idag, får väl se vad dom säger då.. Jag kan ju inte hjälpa att dom inte har byggt ut fibern ju.

Bättre att säga upp och teckna nytt än att flytta. Om man flyttar tex ett ADSL-abb tar det tio arbetsdagar då man blir utan internet. Säger man istället upp abonnemanget och teckar ett nytt ska man kunna få internet direkt vid inflyttning. Också helt logiskt :)
Jo det är olika support för Fiber och koppar. Sen kan vissa frågor hanteras av supporten och vissa av kundtjänst, så ibland blir man bollad mellan dessa ett antal gånger. Nu har de tydligen en särskilt support för Smarttjänsten också vilket gör det hela ännu smidigare :)

Tillbaks till topic från mig då...

Har i dagarna haft telia smart (alltså tv, bredband och iptelefoni), i 2 år.
Är överlag skitnöjda, vi har ingen stereo eller nåt utan tv'n är centrum för det mesta, perfekt med spotify. Ironiskt nog är väl Spotify det enda jag har att klaga på..det strular var och varannan dag, eller gjorde, senaste månaden har det nästan varit felfritt.

Vi har även tv'n trådlöst via ruckus-grejerna och det är inga som helst problem, har möblerat om gateway ett flertal gånger och den bryr sig inte om murstocken och annat.

Inspelningsbar box är enligt min mening ett absolut måste.. För första gången på väldigt länga började jag titta på en film igår när den började, höll på att få frispel över reklampauser och att inte kunna spola :P

Summa summarum är vi mycket nöjda som 3-barns familj.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.