7 015 läst ·
34 svar
7k läst
34 svar
Telia digital TV
Sida 1 av 3
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Jag har precis nappat på deras 3 månader gratis och jag tycker det verkar rätt bra än så länge. Tyvärr sammanföll det med Telias "bråk" med SVT så att jag inte kan kolla på färska svtplay sändningar via digitaltv:n... det hade vart schmutt...
Om du kan leva med att det fungerar klockrent för det mesta och lite halvknackigt ibland. Det som dock stör mig mest är "ombootningarna" vi måste göra på dekodern för att den överhuvudtaget skall starta upp. Systemet fungerar sämre än "boxer" enligt mig.
Redigerat:
Vi har haft det sedan 3 år tillbaka... Linan har INTE legat nere från dom någon ggn, men däremot har man fått gjort några ombootningar... Uppdatering har det varit tal om då....
Fick för något halvår sedan en HD-box av dom utan att jag hade bett om det...
Kort sagt, vi är riktigt nöjda, men lite dyrt även om man inte hyr filmer..... Men alla box-bolag är ju dyra numer..... (Minns gamla d2Mac man kunde köpa piratkort till..
)
Fick för något halvår sedan en HD-box av dom utan att jag hade bett om det...
Kort sagt, vi är riktigt nöjda, men lite dyrt även om man inte hyr filmer..... Men alla box-bolag är ju dyra numer..... (Minns gamla d2Mac man kunde köpa piratkort till..
Vi har det också, dock med Fiberlan i lägenheten just nu, men vi skall flytta med det till villan. Hoppas bara att det funkar lika bra med ADSL. Någon som vet hur mycket bandbredd man behöver för att kolla på tv? vi har tvillingabonemang också, krävs det dubbelt så mycket när man kollar på två tvapparater samtidigt?
vet inte om det behövs dubbel bandbredd då, men det funkar såhär.... Har du 2mb bredband, så lägger dom på 6 mb till tv, har ni 8 mb bredband så lägger dom på 6 mb till tv,n... Har ni däremot 24 mb,s lina så tas 6 mb av dessa 24 och läggs till tv,n......
Själva tv:n fungerade bra tyckte jag dom månader vi hade det men tonårssonen vägrade ha det kvar för det slöade ner internet vilket försvårade spelandet så vi avslutade det.
Viasat har ju inte heller Svt-play längre, enl viasat så kommer ingen att kunna erbjuda svt-play via digital-tv så länge konflikten pågår.
Viasat har ju inte heller Svt-play längre, enl viasat så kommer ingen att kunna erbjuda svt-play via digital-tv så länge konflikten pågår.
Kör det via ADSL och inga problem. Önskar bara flera kanaler med HDTV och sändningar, idag finns bara SVT 1 och 2. (finns kanske i paket med Viasat och Canal+, men det har vi inte)
Enda problemet sista året var när man gjorde en uppgradering och det blev stopp i några timmar pga av överbelastning, dvs någon gjorde en "tänkte inte på det".
Enda problemet sista året var när man gjorde en uppgradering och det blev stopp i några timmar pga av överbelastning, dvs någon gjorde en "tänkte inte på det".
Tackar för informationen! Nackdelar som jag sett hitills är dels att vi inte kan få HD (pga >1.5km från telestation) samt att det inte går att spela in ett program och se på ett annat samtidigt (pga ADSL och ej fiberlan). Hur tungt vägande dessa är för oss har jag inte tänkt igenom helt ännu. HDTV har vi inte idag så det skulle iofs inte vara någon katastrof (har Boxer idag), men att titta på en kanal och spela in en annan har använts titt som tätt. Anledningen till bytestankarna är att nuvarande Boxer-boxen har kraschat och en ny måste införskaffas och det verkar bara finnas en box som är tänkbar (Sagem), och den har väldigt många negativa kommentarer på nätet. Även kanalutbudet skiljer sig åt något.
Tjenare,
jag har lite negativa erfarenheter av telias digitaltv.
När det fungerar är det som bäst ok. Jag har bara basutbudet (notera att de inte skickar ut alla kanaler som finns i luften i deras gratis nät, tv6 är exempelvis inte med.) SVT play har varit trevligt, men nu får vi väl se om (när) det kommer igång igen.
Jag har senast idag pratat två gånger med supporten för att tv:n hackar. Hackat innebär att bilden fryser någon sekund med jämna och ojämna mellanrum. Driver en till vansinne.
Supportens standardsvar är alltid att boota om den ena eller andra dosan. Efter lite rundsurfning har jag insett att ganska många har problem med hackande tv och att detta beror på att adsl-modemen som telia skickar ut inte är kompatibla med vissa av telias digital-tv boxar. Klyftigt! (En tråd på telias forum angående detta finns t.ex här)
"Lösningen" Telia prackade på mig idag är ett större bredbandsmodem med inbyggd router och hela middevitten - men då skulle de ha extra betalt per månad. Njae, kanske inte heller en bra lösning ur ett kundvårdsperspektiv.
Nej, personligen ska jag i dagarna utreda vilka alternativen är...
jag har lite negativa erfarenheter av telias digitaltv.
När det fungerar är det som bäst ok. Jag har bara basutbudet (notera att de inte skickar ut alla kanaler som finns i luften i deras gratis nät, tv6 är exempelvis inte med.) SVT play har varit trevligt, men nu får vi väl se om (när) det kommer igång igen.
Jag har senast idag pratat två gånger med supporten för att tv:n hackar. Hackat innebär att bilden fryser någon sekund med jämna och ojämna mellanrum. Driver en till vansinne.
Supportens standardsvar är alltid att boota om den ena eller andra dosan. Efter lite rundsurfning har jag insett att ganska många har problem med hackande tv och att detta beror på att adsl-modemen som telia skickar ut inte är kompatibla med vissa av telias digital-tv boxar. Klyftigt! (En tråd på telias forum angående detta finns t.ex här)
"Lösningen" Telia prackade på mig idag är ett större bredbandsmodem med inbyggd router och hela middevitten - men då skulle de ha extra betalt per månad. Njae, kanske inte heller en bra lösning ur ett kundvårdsperspektiv.
Nej, personligen ska jag i dagarna utreda vilka alternativen är...