3 451 läst ·
43 svar
3k läst
43 svar
Telia ansätts i Plus måndag 25/9
Det där låter som ett uselt svepskäl, det hade knappast varit omöjligt att införa en fiktiv "nummerserie" för kunder som inte har något riktigt telefonnummer. Annars kan man ju alltid ta kundens mobilnummer (hos en konkurrerande operatör ibland) som nummer...lastkaj skrev:Efter att Telia ändrade i sina interna system så krävs inte längre telefonabonnemang för ADSL.
Traditionellt har en abonnent alltid identifierats med ett telefonnummer, det var centralt i alla Telias databaser. Du kunde helt enkelt inte vara kund hos Telia utan att ha ett telefonnummer, därför krävdes det ett enormt arbete för att ändra den systemlogiken. Alla som har jobbat med komplicerade system o databaser vet att detta inte görs på en natt. Ur konsumenternas synvinkel tog det tyvärr allt för lång tid. :-[
Tyvärr inte yxis.
Nummret var förbindelsenumret som pekade ut det genom hela systemet. Detta påverkade alltså varje kopplingsplint i hela systemet. Ett av de problem man var tvungen att lösa var städrutinerna. Normalt sett så städar telia sina stationer och plockar bort trådar de inte längre har ett abb på. Effeketerna här blev att adsl kunder flög iom att telia inte hadde nått teleabb på kunden, dvs oanvänd tråd=städas bort.
Däremot håller jag med om att utvecklingsarbetet kunde ha bedrivits med mer energi
Nummret var förbindelsenumret som pekade ut det genom hela systemet. Detta påverkade alltså varje kopplingsplint i hela systemet. Ett av de problem man var tvungen att lösa var städrutinerna. Normalt sett så städar telia sina stationer och plockar bort trådar de inte längre har ett abb på. Effeketerna här blev att adsl kunder flög iom att telia inte hadde nått teleabb på kunden, dvs oanvänd tråd=städas bort.
Däremot håller jag med om att utvecklingsarbetet kunde ha bedrivits med mer energi
Jag håller på att bygga nytt i skrivande stund (eller..njja, jag väntar på huset som ska komma..).
PEAB som är entreprenör står för att koppla in jack i huset plus att dra alla nödvändiga kablar till boxen och koppla in den, dvs telefonen är klar att användas...MEN nu kommer bekymret
Andra i området (60 hus för tillfället, som ska bli 130) som har ringt TELIA och ska flytta sina abbonemang till nya huset har fått en offert på minst 7000kr då det tydligen är TELIAs minimiavgift vid nyinstallation >
.
Att PEAB dragit kablar, kopplat telejack etc spelade tydligen ingen roll.
Har sunt förnuft blivit omodernt ?
// Jonas
.
PEAB som är entreprenör står för att koppla in jack i huset plus att dra alla nödvändiga kablar till boxen och koppla in den, dvs telefonen är klar att användas...MEN nu kommer bekymret
Att PEAB dragit kablar, kopplat telejack etc spelade tydligen ingen roll.
Har sunt förnuft blivit omodernt ?
// Jonas
.
Om PEAB har dragit alla kablar till stationen o det bara är för Telias entreprenörer att koppla in så är 7000 lite taskigt. Jag tycker att det är ok att Telia tar ut för sina faktiska kostnader när det gäller kabeldragningen o tar ut vinst på abonnemang o trafikavgifter. Fast i detta fallet verkar 7000 inte vara derasfaktiska kostnader. :-/
Kan inte för mitt liv tro att PEAB har blivit insläppta i Teila/Skanovas lokaler och draigit in kabel kontakterat mm. Kan tyckas att 7000:- låter mycke och ibland kan vara för mycke. Men den stora skillnaden mellan Tele och el är dett det krävs egna tråd hela vägen till sationen som kan vara en lång sträcka.lastkaj skrev:Om PEAB har dragit alla kablar till stationen o det bara är för Telias entreprenörer att koppla in så är 7000 lite taskigt. Jag tycker att det är ok att Telia tar ut för sina faktiska kostnader när det gäller kabeldragningen o tar ut vinst på abonnemang o trafikavgifter. Fast i detta fallet verkar 7000 inte vara derasfaktiska kostnader. :-/
Teleskåpet står på andra sidan gatan, 5m bort..... Dit har PEAB dragit kabel, samt satt in jack i huset.
Till teleskåpet från basstationen är det naturligtvis redan kopplat, då husen runt mitt har telefon och området planerat/förberett sedan länge.
TELIA vill ha denna summa för att flytta mitt abbonemang till den nya adressen.
// Jonas
.
Till teleskåpet från basstationen är det naturligtvis redan kopplat, då husen runt mitt har telefon och området planerat/förberett sedan länge.
TELIA vill ha denna summa för att flytta mitt abbonemang till den nya adressen.
// Jonas
.
Och grävningen för den kabeln som du nu tänker nyttja har vem betalat?? Vem har sagt att det inte behöver utökas även till detta skåp? Kanske någon tänkte framåt och investerade för framtiden och la dit stora kablar när det gjordes men även denna kostnad måste tas ut av varje abbonent.
...Och min telefonräkning går till..? Kommande slitage på kabeln
// Jonas
.
Stämmer bra det. Kabel håller inte för all evighet av olika anledningar allt från Gudrun till ålders problem. Varför tror du att du har en fast kostnad även på elsidan?
Ähh, det där är BS.
Att ta över 7000kr för att koppla in ett abbonemang är inget annat än ocker. Du kan aldrig motivera den kostnaden.
// Jonas
.
Att ta över 7000kr för att koppla in ett abbonemang är inget annat än ocker. Du kan aldrig motivera den kostnaden.
// Jonas
.
Det priset kan jag inte säga varken eller om. Men trotts allt så måste det grävas mycke mer och längre än vad många tänker på när det gäller tele än för el. El skarvar man bara på lite där det behövs medan för tele är det med stor sannolikhet behöver dra fram ny matning hela vägen till stationen och ev även bygga ut denna. Och 7000 är inte mycke pengar om du ska gräva över en väg.
Vägen/gatan om du menar den jag refererar till ang. var teleskåpet står, så gräver PEAB ner all nödvändig kabel från jack till skåpet dvs naturligtvis under vägen fram till skåpet. TELIA behöver inte gräva en milimeter.
7000 kr är TELIAs minimiavgift för en flytt av abbonemang.
//Jonas
.
Jag tänker inte på den vägen närmast dig utan alla dessa som redan är grävda igenom för att ta sig till stationen som kan ligga enligt gammalt upp till 7 km kabelvägen från ditt hus. Nu är det inte så troligt i dagens sammhälle då man med ADSL mm gärna inte har längre än 3-4 km men fortfarande blir det några vägar att ta sig över.
Men vad skulle hindrat att man förser alla inkopplingar som inte är vanliga telefonabbonemang med nån slags påhittad nummerserie? Till exempel kunde ju telia använda de nummerserier som är allokerade för konkurrerande mobiloperatörer eller hellre nåt annat unikt identifierbart som inte krockar med nummerplanen. En annan rätt enkel grej vore väl att ta nummer som hör till växelsn område men är för långa, typ om man normalt har nummer 10000-19999 i en växel så sätter man 100000-199999 på de som inte är nummer?mats_o skrev:Tyvärr inte yxis.
Det här luktar faktiskt bara jobbig byråkrati om allt...
som jag har fått det förklarat så var hindret just deras system. Allt var byggt på att numret skulle motsvara ett kopparpar och att numret ska tillhöra den stationen.
Att då lägga på siffror skulle ha krävt ytterligare en nationell nummerplan i princip och det kräver pts beslut osv
Att då lägga på siffror skulle ha krävt ytterligare en nationell nummerplan i princip och det kräver pts beslut osv