1 747 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Telge Energi rapporterar inte rätt timproduktion!
Sida 1 av 2
Efter de låga priserna igår så upptäckte jag att min produktion på Telge Energi låg en timme fel. Jag letade i mina historiska data och insåg att detta har skett sedan vi fick sommartid. Frågade då kundtjänst om detta och de hävdar då att de gör så för att Nordpol gör så. Dock är siffrorna i förhandsvisningen från mitt energibolag i sommartid. När jag tittar på Nordpol så är deras tabeller också i sommartid...
Frågan är om jag nu debiterats fel timpriser? Telge hävdar att de fixar detta när räkningen skickas ut. Men fan tro't.
Det blir ett rent helvete att reda ut detta i mina ark i Google Sheets.
Inte någon nedladdningsbar statistik från Telge går att använda för uppföljning under sommartid, all statistik från den 26/3 är felaktig! All statistik i september och oktober ifjol är också felaktig. Aaaaargh!
De skyller på att mitt energibolag rapporterar i sommartid, men det får de ju faktiskt hantera...
På den positiva sidan dock, när jag nu gör ett nytt kalkylark ock räknar om alla månaderna så kommer jag att ha tjänat ännu mer pengar på mina eloptimeringar och min timdebitering... 😊
Frågan är om jag nu debiterats fel timpriser? Telge hävdar att de fixar detta när räkningen skickas ut. Men fan tro't.
Inte någon nedladdningsbar statistik från Telge går att använda för uppföljning under sommartid, all statistik från den 26/3 är felaktig! All statistik i september och oktober ifjol är också felaktig. Aaaaargh!
De skyller på att mitt energibolag rapporterar i sommartid, men det får de ju faktiskt hantera...
På den positiva sidan dock, när jag nu gör ett nytt kalkylark ock räknar om alla månaderna så kommer jag att ha tjänat ännu mer pengar på mina eloptimeringar och min timdebitering... 😊
Upptäckte detta när jag byggde min dongel förra året och har tänkt att ta tag i detta någon gång då jag sparar all data inklusive spotpris på den. Jag misstänker precis som du att de kan mycket väl bli fel hos dem när mätaren rapporterar med sin lokala tid.pacman42 skrev:
Efter de låga priserna igår så upptäckte jag att min produktion på Telge Energi låg en timme fel. Jag letade i mina historiska data och insåg att detta har skett sedan vi fick sommartid. Frågade då kundtjänst om detta och de hävdar då att de gör så för att Nordpol gör så. Dock är siffrorna i förhandsvisningen från mitt energibolag i sommartid. När jag tittar på Nordpol så är deras tabeller också i sommartid...
när jag jämförde antal kWh köpt igår av eon mot vad jag har loggat så stämmer det, men det betyder dock inte att spotpriset stämmer.
Kollade nu med mitt lokala energibolag, deras månadssiffror stämmer inte heller med mina uppmätta (dongel i elskåpet) efter att sommartiden infaller. Jag kan inte få ut mer detaljerade siffror av dem dock. Detta påverkar ju inte debiteringen direkt dock, men ändå. Hur kan det vara så här kasst?
Jo, kan påverka debitering som jag ser det då om de lägger timpriset på fel timme när det svänger från ören till kronor och vi automatiserar vår förbrukning så får vi betala mer i slutändan. Kan man bevisa att de gör fel så kan man nog kräva att de tar fram exakt data sedan mätaren installerades
Orkar dock inte gräva i detta då jag har andra roligare saker att göra och så jämnar det väl ut sig och blir inte så stora skillnader vid dagens slut
Orkar dock inte gräva i detta då jag har andra roligare saker att göra och så jämnar det väl ut sig och blir inte så stora skillnader vid dagens slut
Nu kommer jag att dubbelkolla alla siffrorna och räkna ut vad det faktiskt skall vara för pris och förbrukning. Jag tyckte mina siffror (inklusive förbrukningen) var konstiga för september och oktober men sedan var det korrekt i november och december. Det stämde också rimligt med elpriserna de tog ut då.T t3o skrev:
Detta kommer de inte undan...
Nu när jag kollar noggrannare så kan jag konstatera att Telge energi lägger på mellan 4-6 öre på varje kWh (olika under olika månader), trots att jag har avtal med dem om att få köpa elen till självkostnadspris. Jag misstänker att detta är merkostnader de har för att de är dåliga på att prediktera hur mycket el deras kunder kommer att behöva när de handlar den dagen innan. Detta leder till att de måste "sista-minuten-handla" för att korrigera konsumtionen.
Har också Telge Energi Timpris, blir orolig här nu efter din tråd. Vad menar du? 68,24öre/kwh ska jag betala på min 390kwh förbrukade för Juni, SE03. Tycker visserligen det är högt med tanke på att vi kör allt när det är som billigast, tvätt, disk osv. Och kan säga att vi har inte under månaden kört någon av detta när elpriset har legat så pass högt, dessutom så har det varit minus priser en hel del.
Japp. Tyvärr är de långtifrån ensamma om att inte kunna detaljredovisa priset.pacman42 skrev:
Passa på och byt, nu när de blivit uppköpta av Fortum och släppt "Bra miljöval" finns det väl ingen som helst anledning att välja Telge längre.
Heja Ove! Kämpa! Det måste röra sig om enorma summor. Bara att kalkylarken inte stämmer borde vara grund för skadeståndpacman42 skrev:
Nu kommer jag att dubbelkolla alla siffrorna och räkna ut vad det faktiskt skall vara för pris och förbrukning. Jag tyckte mina siffror (inklusive förbrukningen) var konstiga för september och oktober men sedan var det korrekt i november och december. Det stämde också rimligt med elpriserna de tog ut då.
Detta kommer de inte undan...
Ja, självklartJonatan79 skrev:
Det är inte pengarna det handlar om, det handlar om att tjänsten de säljer skall vara transparent. Det skall gå följa upp att de gör rätt. Som det är nu så är det näst intill omöjligt. Jag får inte det hela att gå ihop. Jag korrigerar för sommartiden och det blir fortfarande fel, detta då de inte talar om för mig när de konverterar mitt elbolags siffror som alltså ges med sommartid, till siffror utan sommartid. Det har skett någonstans tillbaka i tiden, jag vet bara inte när. Dessutom så är det pga detta omöjligt att följa upp då historiska data helt plötsligt ändrar sig.
Stackars dig, du kan få ett nr av mig att ringa så känns det förmodligen bättre efter ett antal besök…pacman42 skrev:
Ja, självklart
Det är inte pengarna det handlar om, det handlar om att tjänsten de säljer skall vara transparent. Det skall gå följa upp att de gör rätt. Som det är nu så är det näst intill omöjligt. Jag får inte det hela att gå ihop. Jag korrigerar för sommartiden och det blir fortfarande fel, detta då de inte talar om för mig när de konverterar mitt elbolags siffror som alltså ges med sommartid, till siffror utan sommartid. Det har skett någonstans tillbaka i tiden, jag vet bara inte när. Dessutom så är det pga detta omöjligt att följa upp då historiska data helt plötsligt ändrar sig.