Vi hade oförskämt kul med krokodilklämmor, telefon och kopplingspålar. Förhoppningsvis preskriberat idag :cool: Rätt sjukt hur enkelt systemet var, och är att utnyttja. Det var inte alltför svårt att ta reda på vilken plint som hörde till "offret" och när de flesta hade nummerpresentatör kunde man skapa riktigt underliga situationer. Några i gänget var dessutom oförsiktiga nog att ladda bonus på sina comviq-kort (när man fick 25 öre i minuten för mottagna samtal) utan att trilla dit för det.

En kul grej, var när axe systemen var nya, gick det få dom att krascha med att vidarekoppla från telefon A till B, samt B till C och slutligen C till A:geek:.
Var bara sen att ringa upp någon av telefonerna A, B eller C. Efter några sekunder började låta som datatrafik i luren och inblandade axe stationer gick ner. Det tog nog upp till 20min. innan dom hade startat om ordentligt.

Det tog ett antal månader innan dom fixade den buggen:p

• Haha
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om det hör hemma här. Men känner ni till att man kunde ringa gratis via 020-nummer från 90-tals kortautomattelefoner?
Man ringde typ radiotjänst och sedan när samtalet var kopplat busvisslade man rätt i luren, 7/10 ggr kopplades samtalet ned och man fick samtalston och 3/10 ggr gick det att ringa till mamma från stan :D

Vem 17 kom på detta?

Fanns mycket man kunde göra om man visste om systemens inbyggda testfunktioner. Skulle besöka en av Ericsson fabriker, tror det var i Kumla, och "ringde" på deras interntelefonisystem vid entrén för att bli insläppt men ingen kom och öppnade trots flera försök. Nu var det ju så att jag visste om systemets dolda funktioner och att med en viss knapptryckningssekvens så kunde man aktivera "allanrop" och de flesta telefonerna öppnade då även högtalarfunktionen. Så det blev reaktion direkt med "allanrop" och någon som bad om hjälp att bli insläppt, man såg nämligen från entredörren hur väldigt många kom till korridoren innanför.
Många av er har säkert kommit i kontakt med systemet då telefonen såg ut så här:https://www.google.se/imgres?imgurl=https://dms-cf-06.dimu.org/image/032uKY6EKL1C?dimension=1200x1200&imgrefurl=https://digitaltmuseum.se/011024979355/telefonapparat&docid=ov3cNFWMZ3VNMM&tbnid=V2sgLzB4kp_UoM:&vet=10ahUKEwjI3NWlyq3eAhWJCywKHQ9iDIMQMwhAKAcwBw..i&w=1200&h=934&bih=617&biw=1280&q=ericsson snabbtelefon&ved=0ahUKEwjI3NWlyq3eAhWJCywKHQ9iDIMQMwhAKAcwBw&iact=mrc&uact=8
search

Ericom Direct, massor av funktioner lyckades ingenjörerna stoppa in i detta system.
Allanrop var en av dessa.
Blev senare grunden för företagsväxeln Businessphone 150/250.

Ja just det, är den museiföremål nu?!?! Är jag så gammal?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ericom Direct, massor av funktioner lyckades ingenjörerna stoppa in i detta system.
Allanrop var en av dessa.
Blev senare grunden för företagsväxeln Businessphone 150/250.
Jag började min karriär inom Ericsson med att utveckla/systemtesta att kundanpassa de systemen. Visste man om testfunktionerna kunde man öppna upp dem från vilken telefon som helst trots att de var spärrade.

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Tror fortfarande man kan hitta system i drift. Bl.a Arlanda hade ett STORT Ericom-system, även många sjukhus hade dessa snabbtelefoner.

E etompau skrev:
Tror fortfarande man kan hitta system i drift. Bl.a Arlanda hade ett STORT Ericom-system, även många sjukhus hade dessa snabbtelefoner.
Stämmer, dök på det inom en vårdenhet i år och var tvungen att fråga om de fortfarande använde den. Visst gjorde de det men endast för allanrop.:D Så 40 år efter att jag petat med de här produkterna kunde man hitta dem fungerande.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag började min karriär inom Ericsson med att utveckla/systemtesta att kundanpassa de systemen. Visste man om testfunktionerna kunde man öppna upp dem från vilken telefon som helst trots att de var spärrade.
Jag pysslade mest med att koppla/felsöka personsökaranläggningar till systemen. Har för mig att interfacekortet i växeln hette ADIO?

Oj, nu blev minnet svagt. Men vi utvecklade ett minikort man tryckte på interfacekortet där telefonerna kopplades med benämning MWYW, dvs MusicWhenYouWork så man kunde koppla ut musik/radio via "snabbtelefonen" högtalare. Var ett riktigt hemmabygge men fungerade.
Och vad jag minns fanns ingen integration av personsökare när jag jobbade med de tidiga systemen.

• Gilla
Nus73 och 1 till
  • Laddar…
"Background music" följde med till Businessphone-systemet. Analog ljudingång var då på CPU-kortet.
Funkade bara med de digital apparaterna.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Inte så mycket nostalgi men i samband med jobb var jag inne i ett antal bergrum med "växlar". Dessa höll på att monteras ner och i vissa bergrum var det helt borta. Intressant att se flera våningar med tomma ytor som "ersatts" av ett 60cm fiberskåp.
På många platser var det som om tiden stått still, bla med gamla datorer och matrisskrivare ståendes.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
hsd
Kommer ihåg satellitbild på 80-talet, som sålde olika kartor tex.var blåbären fanns, deras datorhall med stora rullband som for fram och åter i rasande fart, idag ryms det väl på en minnespinne

ricebridge ricebridge skrev:
Det kunde man ju välja själv, genom att antingen köra kaskad- eller parallellkoppling. Det senare var ju roligast, så man kunde tjuvlyssna...
Huset jag köpte av en gamling hade haft 3 döttrar i tonåren och då såg han till att kunna lyssna på deras samtal eftersom man "ju måste veta vilka pojkar som ringde och vad de planerade"...

• Haha
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.