Det kan vara lite svårt att ta in. Har man varit med på den tiden då det var höga krav på tillgänglighet för telefoni och 90’000 nummret, då man alltid skulle kunna ringa larmnumret hemifrån, så känns det konstigt att befintlig telefoni nu bara kopplas bort. Skrotas. Redan. :oops:
 
galento
R RalleB skrev:
Du får hoppas att dina grannar i området runt omkring har varit smartare än dig och installerat fiber.

Annars kan det bli jobbigt när stationen läggs ner och alla med adsl ska belasta 4g nätet istället.
Då kanske du helt plötsligt inte står med så bra hastighet längre.
:D Tror det är ca 60 % av hushållen som har fiber i byn så det kanske går bra. Vi hade bredband 24 hos Telenor och det räckte gott.
Och de hastigheter 4g kan leverera verkar med råge överträffa det vi hade tidigare så man hoppas det ska funka. Vi får kolla upp detta mer.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det kan vara lite svårt att ta in. Har man varit med på den tiden då det var höga krav på tillgänglighet för telefoni och 90’000 nummret, då man alltid skulle kunna ringa larmnumret hemifrån, så känns det konstigt att befintlig telefoni nu bara kopplas bort. Skrotas. Redan. :oops:
Du får ringa Fröken Ur och vara nostalgisk, har sett "henne" för länge sen.
 
galento
Ps. Det var lite dåligt att man inte skickade ut en förklaring varför uppsägningen skedde.
Man kunde ju tagit med det i brevet.
 
  • Gilla
Kujansuk
  • Laddar…
B
galento galento skrev:
Ok tack för alla svar , kollade Jockes länk och ringde även Telenor och telestationen
ska läggas ned , synd för vi har varit nöjda med det vi haft.

Fiber har vi tackat nej till tidigare men vi har bra mobiltäckning så vi får kolla
över möjligheterna.
man ska ALDRIG tacka nej till fiber.... punkt
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
man ska ALDRIG tacka nej till fiber.... punkt
man ska lägga invensteringen så långt fram man kan

(man byter inte taket efter 35 år om livslängden är 50 år)

:)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
I det här fallet är väl liknelsen att någon kommer och sliter av taket och tvingar dig att lägga ett nytt?
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
B
A a128 skrev:
man ska lägga invensteringen så långt fram man kan

(man byter inte taket efter 35 år om livslängden är 50 år)

:)
Råd till alla som läser, skjut inte på det, för ni styr inte själva över det sen och det kan blir ruskigt dyrt
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Finns firmor som har som heltidssysselsättning att gräva fiber, vill inte firma A gräva så vill firma B det.
det dyraste momentet är grävjobbet

:)
 
B
A a128 skrev:
Finns firmor som har som heltidssysselsättning att gräva fiber, vill inte firma A gräva så vill firma B det.
det dyraste momentet är grävjobbet

:)
Inte så enkelt. Har väl ett bolag etablerat har de de facto monopol på fiber. Men det är väl en sak men enskilda anslutningar blir oftast väldigt kostsamma... så det är alltid bäst att dra in om det erbjuda alltid.
 
Man kan på egen han gräva ned ett tomrör från huset till tomtgränsen
 
B
A a128 skrev:
Man kan på egen han gräva ned ett tomrör från huset till tomtgränsen
Tyvärr tar tex Skanova nät ändå 35000 i standard eftersnslutning även om om det inte behöver grävas nåt...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
B
”Fiber finns i tomtgräns” betyder inte att det blir billigare per automatik... nätägaren tar ändå ut mer än om du drog in när det erbjöds första gången.
Många luras av det...

är det en fiberförening så hänger det mycket på vilken filosofi man har satt, en del tar ut faktiskt grävkostnad plus insats som de ursprungliga satte in. Och är det lite avstånd springer det iväg...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A a128 skrev:
Man kan på egen han gräva ned ett tomrör från huset till tomtgränsen
Grävning på egen fastighet är småpengar för de flesta fastigheter Ofta inte ens prisreducering om fastighetsägaren gör det själv.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.