pefo skrev:
Nu hade han ju kopplat ur allt och mätte... ;)
Jag tolkade det som att han inte lossade någon ledare vid mätningen, dvs bara drog ur alla teleproppar.

/Hasse

Dragfjäder skrev:
Förresten: Förr sa man väl att säkringen gick eller att ledningen gick varm om man parallellkopplade flera telefoner, men hur hanterar Telia/Televerket det nu för tiden?
Detta va en ny skröna jag aldrig hört förut. Det jag fick förklarat för mig mot parallkopplade är att det inte skulle gå att lyfta en lur på annat ställe och lyssna av samtalet.
Antalet ringande telefoner va förr garanterat till 7 st för annars orkade det inte med att ringa. Men detta har nog ändrat sig med tonringare istället för gamla ringare.

Gissar förövrigt på felaktig ADSL filter eller inkommande.

Precis, seriekopplingen var för sekretessens skull. Skitkul att tjyvlyssna på syrrans telefonsamtal! :D

Slugge skrev:
Annars kan du dra i 6-ledare och koppla så att du får första jacket i källaren och sen gå bakåt.
Räcker väl med 4-ledare.... :)

Marwi skrev:
Räcker väl med 4-ledare.... :)
Ja du kan dra 4-ledare men då får du ordningen baklänges, menade mest med 6-ledare ifall han bara ville flytta första jacket till vinden men ändå ha ordningen som innan men det är ju en smaksak....

b_hasse skrev:
Jag tolkade det som att han inte lossade någon ledare vid mätningen, dvs bara drog ur alla teleproppar.

/Hasse
Jo, det har du rätt i.

Tack för all feedback!
Telia har i vanlig ordning varken fixat anslutningen eller meddelat sig på något sätt, så på måndag ominstallerar jag alla jacken - funkar det inte då så telefonterroriserar jag Televerket tills de fixar felet.

Som sagt, du ska koppla bort allt utom första jacket.
Sedan ska du terrorisera Telia tills första jacket fungerar.
När det fungerar kopplar du tillbaka övriga jack.

Du ska absolut ha ADSL-modemet i ett seriekopplat jack, annars blir det inte bra när man lyfter på en telefon eftersom ADSL-filtret är kortslutet.

/Hasse

Nu ska Televerket ha upprättelse. Lite uppföljning på mitt problem:
Jag kopplade loss allting från "serviskabeln" och började koppla om mina jack, seriekopplat. Passade också på att flytta ADSL-modemet till första jacket som också härbärgerar mitt larm. Gjorde en speciallösning på ovanvåningen, där jag gjorde en kort parallellkoppling från ett jack till ett nytt jack på andra sidan väggen.
När jag hade kopplat på ovanstående så funkade allt, så troligen så hade jag korslutning/fukt i en kort utomhuskabel som går till mitt annex. Nu funkar allt förutom annexet, dit jag behöver dra ny kabel.
Rekommendation på ny kabel? ELAQBY?

Och:
Något gott förde detta med sig. Jag fick tillåtelse av frun (!) att investera i ett trådlöst nätverk som jag nu är mycket nöjd med.

skulle säga ELQYB eller ELLY om du ska ha den i mark och ELLC om du vill ha luftledning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.