Detta va en ny skröna jag aldrig hört förut. Det jag fick förklarat för mig mot parallkopplade är att det inte skulle gå att lyfta en lur på annat ställe och lyssna av samtalet.Dragfjäder skrev:
Antalet ringande telefoner va förr garanterat till 7 st för annars orkade det inte med att ringa. Men detta har nog ändrat sig med tonringare istället för gamla ringare.
Gissar förövrigt på felaktig ADSL filter eller inkommande.
Tack för all feedback!
Telia har i vanlig ordning varken fixat anslutningen eller meddelat sig på något sätt, så på måndag ominstallerar jag alla jacken - funkar det inte då så telefonterroriserar jag Televerket tills de fixar felet.
Telia har i vanlig ordning varken fixat anslutningen eller meddelat sig på något sätt, så på måndag ominstallerar jag alla jacken - funkar det inte då så telefonterroriserar jag Televerket tills de fixar felet.
Som sagt, du ska koppla bort allt utom första jacket.
Sedan ska du terrorisera Telia tills första jacket fungerar.
När det fungerar kopplar du tillbaka övriga jack.
Du ska absolut ha ADSL-modemet i ett seriekopplat jack, annars blir det inte bra när man lyfter på en telefon eftersom ADSL-filtret är kortslutet.
/Hasse
Sedan ska du terrorisera Telia tills första jacket fungerar.
När det fungerar kopplar du tillbaka övriga jack.
Du ska absolut ha ADSL-modemet i ett seriekopplat jack, annars blir det inte bra när man lyfter på en telefon eftersom ADSL-filtret är kortslutet.
/Hasse
Nu ska Televerket ha upprättelse. Lite uppföljning på mitt problem:
Jag kopplade loss allting från "serviskabeln" och började koppla om mina jack, seriekopplat. Passade också på att flytta ADSL-modemet till första jacket som också härbärgerar mitt larm. Gjorde en speciallösning på ovanvåningen, där jag gjorde en kort parallellkoppling från ett jack till ett nytt jack på andra sidan väggen.
När jag hade kopplat på ovanstående så funkade allt, så troligen så hade jag korslutning/fukt i en kort utomhuskabel som går till mitt annex. Nu funkar allt förutom annexet, dit jag behöver dra ny kabel.
Rekommendation på ny kabel? ELAQBY?
Jag kopplade loss allting från "serviskabeln" och började koppla om mina jack, seriekopplat. Passade också på att flytta ADSL-modemet till första jacket som också härbärgerar mitt larm. Gjorde en speciallösning på ovanvåningen, där jag gjorde en kort parallellkoppling från ett jack till ett nytt jack på andra sidan väggen.
När jag hade kopplat på ovanstående så funkade allt, så troligen så hade jag korslutning/fukt i en kort utomhuskabel som går till mitt annex. Nu funkar allt förutom annexet, dit jag behöver dra ny kabel.
Rekommendation på ny kabel? ELAQBY?
Och:
Något gott förde detta med sig. Jag fick tillåtelse av frun (!) att investera i ett trådlöst nätverk som jag nu är mycket nöjd med.
Något gott förde detta med sig. Jag fick tillåtelse av frun (!) att investera i ett trådlöst nätverk som jag nu är mycket nöjd med.
Klicka här för att svara