2 320 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Telefonproblem
Sida 1 av 2
Nu till ett problem som Telia hittills inte har löst:
Jag får inte ton i någon telefon i huset - inte ens i "1:a" (jag har parallellkopplade jack) trots att jag har kopplat ur all utrustning. När folk ringer till mig tutar det upptaget - ett tecken på att det kan vara kortslutning enligt min far som är gammal elektriker. Men... ADSL-modemet funkar utmärkt och jag har full åtgång till nätet.
Vad kan detta bero på? Jag har nedgrävda kablar, så det borde inte bero på snön.
Jag får inte ton i någon telefon i huset - inte ens i "1:a" (jag har parallellkopplade jack) trots att jag har kopplat ur all utrustning. När folk ringer till mig tutar det upptaget - ett tecken på att det kan vara kortslutning enligt min far som är gammal elektriker. Men... ADSL-modemet funkar utmärkt och jag har full åtgång till nätet.
Vad kan detta bero på? Jag har nedgrävda kablar, så det borde inte bero på snön.
0 V. Hmm... Dåligt "batteri" i telefonstationen?
33 Ohm mätt mellan de två nedre "jackhålen".
Jag funderar på att helt enkelt bygga om mitt telenät: sätta ett riktigt 1:a jack och seriekoppla resten, även om det innebär att jag får sätta mitt ADSL-modem i källaren och dra nätverkskabel upp en våning till en trådlös router. Problemet är att huset är tillbyggt vid två tillfällen, så räckvidden kanske inte är god nog.
Jo, det verkar mest sannolikt. Får väl vänta på att Telia åtgärdar, tur att man har ett mobilabonnemang.
Det första du ska göra är att koppla bort allt efter första jacket.
Mät sedan resistansen mellan ledarna på den bortkopplade delen, den ska vara oändlig.
Koppla inte tillbaka ledarna förrän första jacket fungerar. Om telestationen har tyckt att något var fel kan det sedan ta en stund innan linjen fungerar igen. Då kan alltså spänningen vara noll trots att allt är OK. Dessutom tar Telia/Skanova inget ansvar för det som finns efter första jacket.
ADSL-modemet måste sitta i ett jack som är seriekopplat. Om det inte är första jacket så får du inte använda de som sitter "före".
/Hasse
Mät sedan resistansen mellan ledarna på den bortkopplade delen, den ska vara oändlig.
Koppla inte tillbaka ledarna förrän första jacket fungerar. Om telestationen har tyckt att något var fel kan det sedan ta en stund innan linjen fungerar igen. Då kan alltså spänningen vara noll trots att allt är OK. Dessutom tar Telia/Skanova inget ansvar för det som finns efter första jacket.
ADSL-modemet måste sitta i ett jack som är seriekopplat. Om det inte är första jacket så får du inte använda de som sitter "före".
/Hasse
Redigerat:
Tack för tipset avseende resistensen i den bortkopplade delen, den ska naturligtvis vara oändlig.
Ang. modemet: Jag vet att alla säger att det ska sitta i ett seriekopplat 1:a jack, men hittills har det gått bra att använda det i ett parallellkopplat (2 år). Jag bygger nog om allt till seriekopplat ändå.
Ang. modemet: Jag vet att alla säger att det ska sitta i ett seriekopplat 1:a jack, men hittills har det gått bra att använda det i ett parallellkopplat (2 år). Jag bygger nog om allt till seriekopplat ändå.
Förresten: Förr sa man väl att säkringen gick eller att ledningen gick varm om man parallellkopplade flera telefoner, men hur hanterar Telia/Televerket det nu för tiden?
Vad ska televerket göra om du har alla uttag parallellkopplade, hur ska de kunna veta det, Har inte hört att de uttryckt något förbud mot detta, det finns många som har det så.
Svensk standard däremot anger så vitt jag vet att uttagen ska seriekopplas.
Svensk standard däremot anger så vitt jag vet att uttagen ska seriekopplas.