Hej, vet inte riktigt vart jag skulle lägga denna fråga men eftersom det är kablar så kändes de rätt att lägga frågan här.
Nu är det såhär att jag i all hast har råkat koppla ur och slängt nr 2 av 3 telefonuttag i huset vilket gör att endast uttag nr1 i fungerar.
Från uttag nr 1 gick en förlängningskabel till uttag 2 (som alltså är slängt), och från de uttaget gick det en kabel till övervåningen och det är övervåningens uttag jag vill kunna använda.

Så nu skulle jag behöva lite hjälp med hur jag ska skarva ihop dessa kablar.

img2272c.jpg

Hoppas ni förstår hur jag menar. :)
Tack på förhand

Redigerat:
Gissar då det som vanligt aldrig går att lita på färger men i detta läget händer inget farligt om det blir fel.
Vit-Blå mot de 2 gråa. Funkarinte det testa turkos-lila med den grå.

Ja, alltså det beror ju på hur det är kopplat i änden på kabeln med fyra tåtar. Men testa koppla in vit och blå på varsin tåt i den andra kabeln. Var noga med att inte råka kortsluta.

Edit. Snuttjulle hann före.

//Patrik

I änden på den kabeln med 4 tåtar är endast dom blåa inkopplade i uttaget.

De blåa?? Finns bara en blå sedan en turkos och en lila. Men det är samma 2 som är inkopplade i uttaget som ska kopplas mot de grå.

Den blå och den lila menade jag såklart, ursäkta.

I änden på den kabeln med 4 tåtar är endast den blåa och den lila som är inkopplade i uttaget.

Då ska du koppla lila och blå.

F.ö var det korrekt forumdel att fråga i. Möjligtvis att teknik-delen hade passat bra också. :)

Hör av dig om du får det att funka!

//Patrik

Redigerat:
Ska det vara riktigt så ska blå och vit användas. Men kör på som du har det..
Vill du sedan använda jacket uppe som första jack för dator tex så måste du sedan använda dig utav resten av trådarna i kabeln. Tänk på att koppla in på undersidan jacket och ut på ovansidan. Du behöver inte vara rädd för att kortsluta som någon skrev tidigare.

Om någon ringer till dig när du håller på att koppla så kommer du få en "överraskning"... ;-)
Spänningen på telefontråden är över 100volt när det ringer, och det är ganska så höga spänningar även i andra lägen.

Betyder det inte egentligen att telefoninstallationer borde vara behörighetskrävande? Hmm...

ampz skrev:
Om någon ringer till dig när du håller på att koppla så kommer du få en "överraskning"... ;-)
Spänningen på telefontråden är över 100volt när det ringer, och det är ganska så höga spänningar även i andra lägen.

Betyder det inte egentligen att telefoninstallationer borde vara behörighetskrävande? Hmm...
Fast det är ju inte spänningen som är "Den farliga". Det är inte många ampere i teleledning ens när det ringer.

Off topic, Det kan pirra ordentligt ont att pilla på en av comhems coax kablar :)

telefonstolpe skrev:
Den blå och den lila menade jag såklart, ursäkta.
I änden på den kabeln med 4 tåtar är endast den blåa och den lila som är inkopplade i uttaget.
Om man vill använda båda paren till telefoni så måste man använda blå-vit till den ena linjen. Gör man inte det så kan det bli en förfärlig överhörning mellan linjerna. Ju längre kabel desto mer överhörning.

/Hasse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.