2 656 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Telefonkabel nergrävd?
Tack för svar, låter rimligt. När vi köpte huset satt det en tv antenn på taket.GoC skrev:
För att man drog in kabeln och anslöt den till husets antennkabel som kom ner från TV-antennen på taket och sedan förgrenades ner till uttagen i huset. kryp upp på vinden och kolla, jag tror jag har rätt. För visst har du gamla antennuttag i flera rum i huset, eller kanske bara ett.
Märks att jag snart är 60år och kommer ihåg när vi fick TV2 via en lös dosa uppe den svartvita TV-apparaten.
Klipp på vinden först. Då ser du om det är en antennkabel eller inte. Jag skulle först ta en beröringsfri spänningsmätare och se om den tyckte att det var 230V AC på den kabeln, sen försiktigt skala ytterhöljet. Om du vill backa operationen så är det ju bara att tejpa kabeln. Överlag så bör man vara försiktig att riva gamla installationer så man inte tar bort något som man kan ha nytta av i framtiden.
Produkter som diskuteras: "spänningsmätare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Tack för svaf!M merbanan skrev:Klipp på vinden först. Då ser du om det är en antennkabel eller inte. Jag skulle först ta en beröringsfri spänningsmätare och se om den tyckte att det var 230V AC på den kabeln, sen försiktigt skala ytterhöljet. Om du vill backa operationen så är det ju bara att tejpa kabeln. Överlag så bör man vara försiktig att riva gamla installationer så man inte tar bort något som man kan ha nytta av i framtiden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden