Vad tror ni detta är? En telefonkabel som är nergrävd kanske? En elektriker har tagit bort telefonjacken i huset. Kan man då knipsa av kabeln?

• En synlig kabel som löper längs en tegelvägg utomhus under takfot.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nergrävd svart kabel synlig på marken bredvid ett staket med grönt gräs och växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
S Svedåkers skrev:
Vad tror ni detta är? En telefonkabel som är nergrävd kanske? En elektriker har tagit bort telefonjacken i huset. Kan man då knipsa av kabeln?
Du lär ju inte knipsa något utan att veta vad det är :rofl:

• Gilla
udihow
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Du lär ju inte knipsa något utan att veta vad det är :rofl:
Det är ju därför jag frågar, om nån tro sig veta vad det är innan jag knipsar :rofl:

Om det ör en förlagd kabel av Telia så äger de kabeln ända fram till huset. Vart tar den vägen efter vinden då?

Burktelefon ner till bunkern kanske?

Ser ju knepigt ut om det är från Televerket-eran, en lös sladd som kommer ut mellan brädorna. Ta reda på var den tar vägen på vinden, utifrån bilderna kan kabeln vara telefon eller kabel-tv.
Finns även "enfas" tunn EKKJ 1-ledare med skärm för tex någon lampstolpe, men den är ovanlig.

T Tompafix skrev:
Om det ör en förlagd kabel av Telia så äger de kabeln ända fram till huset. Vart tar den vägen efter vinden då?
Efter vinden går den ner längst altanen och sen ner i backen.

Fotografen Fotografen skrev:
Ser ju knepigt ut om det är från Televerket-eran, en lös sladd som kommer ut mellan brädorna. Ta reda på var den tar vägen på vinden, utifrån bilderna kan kabeln vara telefon eller kabel-tv.
Finns även "enfas" tunn EKKJ 1-ledare med skärm för tex någon lampstolpe, men den är ovanlig.
På vinden ser det ut som att den går ner i väggen, typ i höjd där det gamla telejacket satt.

T Tompafix skrev:
Bata kapa dom bryr sig inte.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Är det telekabel så kapa, ingen bryr sig, är det något annat så har du kanske ett problem att läsa;)

Gammal kabelTV anslutning skulle jag tro. Den eran är sedan länge förbi.

GoC GoC skrev:
Gammal kabelTV anslutning skulle jag tro. Den eran är sedan länge förbi.
Varför går den upp till taket?

A Andy78 skrev:
Varför går den upp till taket?
För att man drog in kabeln och anslöt den till husets antennkabel som kom ner från TV-antennen på taket och sedan förgrenades ner till uttagen i huset. kryp upp på vinden och kolla, jag tror jag har rätt. För visst har du gamla antennuttag i flera rum i huset, eller kanske bara ett.
Märks att jag snart är 60år och kommer ihåg när vi fick TV2 via en lös dosa uppe den svartvita TV-apparaten.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det telekabel så kapa, ingen bryr sig, är det något annat så har du kanske ett problem att läsa;)
Ett problem att lösa eller läsa då? :rofl:

Man drog även tele den vägen, vår satt strappad i hängrännefästena gjort -60. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.