Hur ansluter man en telefon till fibernätet? Kabel direkt från fibermottagaren till telefonens basstation eller där ska vara nån pryl imellan?

hsd
En burk från mediaomvandlaren till telefonerna om Du enbart ska ha telefon
Tillsammans med internet så ansluts telefon till routern

Ska ha Internet rauter med ja. Så då kopplar jag in telefonen direkt i rautern med RJ11 kontakter? Har ej fått hem rautern ännu. Hoppas i morrn

Jag vågar påstå att det beror helt på vilket sätt du får telefonen.

Vi har "riktig" SIP-telefoni, så vi har helt enkelt en nätverkskabel från routern till DECT-basstationen (Siemens S675-IP har vi). Eftersom DECT-basen bara behöver internet-åtkomst så sitter den mitt i huset (långt från routern), t.o.m. efter två switchar.

Det allra vanligaste idag är dock att leverantören kräver att man har nån form av "box" (kan vara routern) som sen har ett RJ11-uttag för telefoni (där man då får ut analog telefoni). Det kan vara SIP som körs "under huven" där, men operatören lämnar inte ut inloggningsuppgifterna för SIP utan sköter den biten via fjärradministration av "boxen".

Jag tycker personligen att den senare varianten är för inlåst, men förstår att operatörerna hellre gör så än försöker få kunderna att förstå hur man konfigurerar en SIP-klient.

Ok. Kopplar man in nätverkskablarna till tv-boxarna i rautern med eller dom ska till tv uttaget på fibermottagaren ?
Kan ju höra med lev (Boxer) med i morron men kan jag få svar här är jag tacksam. Bra att veta hur många kablar jag ska köpa att dra mellan fibermottagaren och rauter.

Det är samma sak där, det beror på hur boxarna ser ut och hur trafiken levereras till dem.

Vissa boxar vill sitta på ett specifikt VLAN. Och generellt brukar i princip ingen operatör garantera att sakerna fungerar om de sitter efter en router (eftersom de själva inte har nån kontroll över routern). De vill alltid att man sätter deras grejer före eventuell router... (Vilket ju inte riktigt går om man ska ha flera burkar som sitter före.)

Det är alltså väldigt viktigt att få svart på vitt vad leverantören garanterar ska fungera och inte.

hsd
Boxer har tidigare envisats med anslutningen till routern som ingår i abonnemang ,kanske har de lärt sig
Jag har Telia och TV-anslutning till mediaomvandlaren

Du kan även köra TV via wi-fi

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.