R
hsd hsd skrev:
Det (o)lustiga är att de har full koll på dina abbonemang
Ingen som varit här har haft minsta koll på det (eller ens vad de själva säljer). De har antytt att de har det men det är inte samma sak :)

• Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
hsd
Då kanske de gissade hos oss , för deras del skulle de tatt en trisslott istället ;)

• Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Är ganska ärlig och säger direkt att jag inte är intresserad och att de bara "bränner" tid.
Men vill de ändå fortsätta kan jag lyssna och ställa lite snälla frågor, avslöjar inte vad jag kan inom området.
När de trampat i klaveret med felaktiga påståenden, hittills har alla gjort det, så ställer jag de besvärliga frågorna om öppna fibernät, hur olika operatörer agerar, fiberoperatör, fiberägare, kommunikationsoperatör, tjänsteleverantör, hur de bygger sitt nät utifrån att det ofta påstås vara bättre, etc.

• Gilla
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
Jag säger "Inte intresserad" och drar igen dörren igen innan de ens hunnit avsluta sin första mening.
Värsta jag varit med om var när en larmsäljare ringde på igen och raljerade om att jag var dåligt föredöme för mina barn eftersom jag var "otrevlig" mot dörrsäljare...

• Gilla
  • Haha
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
Beroende på vilken typ av försäljare så anpassar man grundsvaret

För tele2 och likande telefon dörrförsäljare:
"Och ni kan garantera mot vite på 10tusen, det vill säga att om det du lovar inte stämmer godkänner du att ni, det vill säga ditt företag, betalar mig mig pengar, att eran tjänst har bättre teckning, snabbare & medför inga problem för min del över huvud taget närmaste året? Kan du inte det, har vi inget att prata om"
"Och jag behöver ha det skriftligt att du godkänner att ni betalar mig vitet om det du lovar inte uppfylls till alla delar"
"Vet du inte vad detta innebär, ring din chef och kolla och knacka på igen"

Svaret brukar bli
"ööööh??? Jag ringer min chef"

Sen återkommer de aldrig
Märkligt ... jag vill ha de där 10tusen

• Haha
Mimlan och 1 till
  • Laddar…
Jo, detta med mobiltäckning är också roligt. Vid fritidshuset har bara en operatör täckning och när man gör det påståendet vill säljaren ofta veta var. Snäll som jag är ger jag dem platsen och visst har de täckning där enligt deras täckningskarta och då kan jag tillåta mig fördjupa dialogen, ok blir nog mest monolog nu, i vad som påverkar utifrån olika förhållanden...............

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tobbe.A
Behöver skriva av mig lite…
Jag har tidigare fått info från Tele 2 att de ska komma till området i närtid, vill man inte ha besök skulle man ringa dem, vilket jag gjorde.

Nyss ringde det på dörren, en kille från Tele 2 stod utanför. Jag sa omgående att jag har ringt och sagt att jag inte vill ha besök av dem. Han frågade om jag vet varför han är där. Nej svarar jag och säger att det inte spelar någon roll. Han börjar direkt prata om att han kommer med info om förändringar på mitt fiber. Jag säger att det är möjligt att han gör, men om jag ska få viktig info lär jag få det från det bolag jag har avtal med och att jag inte är intresserad av att lyssna och jag kommer inte skriva på någonting. Han svar var ungefär ”Ha, skulle du få info från Telia?!”

Han fortsätter och ifrågasätter varför jag inte vill lyssna när han kommer med information hur jag kan få välja fler operatörer till ett bättre pris. Jag får förklara att jag av princip aldrig ingår avtal vid dörren längre och vill jag ha info om något kollar jag upp det själv. Han gav sig inte och drog samma sak igen..

Jag säger igen att jag inte är intresserad och förklarar att jag inte har bra erfarenhet av dörr till dörr-säljare, främst från Tele 2. Sist fick jag ringa Tele 2 och klaga på säljaren. Det tyckte han inte var bra av sin kollega och sa att man kan bli av med jobbet om någon klagar, sen körde han igång igen… men om jag kan erbjuda bla bla…

Jag fick förklara att här tar bara onödig tid från oss båda. ”Men vet du vad öppen fiber är?” svarar han.
Jag säger att jag vet vad det är och han ska respektera när jag säger att jag inte är intresserad av att höra. Han blev tyst i 5 sekunder och bara tittade på mig.. sen körde han igång igen. ”Men om jag kommer med information…”

Först när jag höjde rösten och sa till honom att jag börjar blir irriterad på riktigt och att han ska respektera mig när jag säger till honom att jag inte är intresserad och nu ska han gå härifrån, annars ringer jag Tele 2 och klagar på honom också, då lämnade han snabbt :)

• Gilla
TobiasStockholm och 7 till
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag har tidigare fått info från Tele 2 att de ska komma till området i närtid, vill man inte ha besök skulle man ringa dem, vilket jag gjorde.

Nyss ringde det på dörren, en kille från Tele 2 stod utanför. Jag sa omgående att jag har ringt och sagt att jag inte vill ha besök av dem. Han frågade om jag vet varför han är där. Nej svarar jag och säger att det inte spelar någon roll. Han börjar direkt prata om att han kommer med info om förändringar på mitt fiber. Jag säger att det är möjligt att han gör, men om jag ska få viktig info lär jag få det från det bolag jag har avtal med och att jag inte är intresserad av att lyssna och jag kommer inte skriva på någonting. Han svar var ungefär ”Ha, skulle du få info från Telia?!”

Han fortsätter och ifrågasätter varför jag inte vill lyssna när han kommer med information hur jag kan få välja fler operatörer till ett bättre pris. Jag får förklara att jag av princip aldrig ingår avtal vid dörren längre och vill jag ha info om något kollar jag upp det själv. Han gav sig inte och drog samma sak igen..

Jag säger igen att jag inte är intresserad och förklarar att jag inte har bra erfarenhet av dörr till dörr-säljare, främst från Tele 2. Sist fick jag ringa Tele 2 och klaga på säljaren. Det tyckte han inte var bra av sin kollega och sa att man kan bli av med jobbet om någon klagar, sen körde han igång igen… men om jag kan erbjuda bla bla…

Jag fick förklara att här tar bara onödig tid från oss båda. ”Men vet du vad öppen fiber är?” svarar han.
Jag säger att jag vet vad det är och han ska respektera när jag säger att jag inte är intresserad av att höra. Han blev tyst i 5 sekunder och bara tittade på mig.. sen körde han igång igen. ”Men om jag kommer med information…”

Först när jag höjde rösten och sa till honom att jag börjar blir irriterad på riktigt och att han ska respektera mig när jag säger till honom att jag inte är intresserad och nu ska han gå härifrån, annars ringer jag Tele 2 och klagar på honom också, då lämnade han snabbt :)
Om det stämmer att de får sparken om kunderna klagar är det bara att vi alla ringer så har de snart inga säljare kvar.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:

Därför svarar man direkt "Inte intresserad" och stänger dörren igen innan de ens hunnit öppna munnen. Man har inget att vinna på att låta dem börja prata.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Tobbe.A
J Jaif skrev:
Därför svarar man direkt "Inte intresserad" och stänger dörren igen innan de ens hunnit öppna munnen. Man har inget att vinna på att låta dem börja prata.
Han sa faktiskt själv att de flesta bara stänger dörren… undra varför :thinking:

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Dörr-försäljarna är nästan aldrig anställda direkt av företagen utan jobbar på företag som iSales.

Jag är ganska snäll och lyssnar med "vissa" detaljerade frågor, speciellt nu när man dragit sig tillbaka eftet ett arbetsliv inom IT/Telekom.. Rättar även felaktiga påstående.;) Men släpper ingen över tröskeln eller beställer något, kanske inte snällt men jag har ju inte bett någon komma.
Larmsäljare tröttnar när jag vill diskutera perimeterskydd.:D

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Sist svarade jag bara att nej jag vill inte ha öppen fiber jag vill ha STÄNGD inläst fiber, men om han kan matcha 300kr per månad för 1000/1000 så ska jag lyssna. De brukar gå direkt.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Jag brukar också ljuga hejdlöst när dom frågar vad jag betalar

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
….fast jag pratar sant. Inlåst är billigast!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.