3 974 läst ·
41 svar
4k läst
41 svar
Tele, internet o tv frågor
Lite mer info behövs. Du har två paraboler, antar en viasat och en canal digital? Ett lnb med två utgångar på varje parabol? Vad menar du med inbyggd switch?
Vilka operatörer är sattelitmottagarna ifrån, vill du kunna se båda paraboler på båda mottagarna eller bara en? Har någon mottagare inspelningsfunktion?
Vilka operatörer är sattelitmottagarna ifrån, vill du kunna se båda paraboler på båda mottagarna eller bara en? Har någon mottagare inspelningsfunktion?
Inbyggda DISEq switchar avses.
Jag har två mottagare och vill kunna titta på viasat och canal digital (+alla fria kanaler som finns) oberoende av varann på de olika mottagarna. Därför de dubbla LNB.
Satellitmottagarna ej levererade från någon operatör utan "självköpta".
Finns det något hopp om att få ihopa detta. Med Kjell & Co grejer t.ex? Uttagen med de tre utgångarna, avsedda för ett stjärn nät, sitter redan i väggarna.
Jag har två mottagare och vill kunna titta på viasat och canal digital (+alla fria kanaler som finns) oberoende av varann på de olika mottagarna. Därför de dubbla LNB.
Satellitmottagarna ej levererade från någon operatör utan "självköpta".
Finns det något hopp om att få ihopa detta. Med Kjell & Co grejer t.ex? Uttagen med de tre utgångarna, avsedda för ett stjärn nät, sitter redan i väggarna.
Inbyggda disecq säger du. Du har alltså två paraboler som båda har varsitt LNB som ser ut såhär:

Har du då den ena parabolen riktad mot Sirius/Thor och den andra mot Astra/Hotbird? Och det finns anslutning för två kablar på varje LNB? Dvs du har TWIN DUAL LNB?
Det här blir lite bökigt att koppla in, eftersom du inte kan koppla disecq-switchar i serie måste du ha en SPAUN-switch, har dina mottagare stöd för det?
Jag misstänker dock att du missförstått och inte har sådana huvuden som på bilden utan vanliga TWIN LNB, då blir det betydligt enklare...

Har du då den ena parabolen riktad mot Sirius/Thor och den andra mot Astra/Hotbird? Och det finns anslutning för två kablar på varje LNB? Dvs du har TWIN DUAL LNB?
Det här blir lite bökigt att koppla in, eftersom du inte kan koppla disecq-switchar i serie måste du ha en SPAUN-switch, har dina mottagare stöd för det?
Jag misstänker dock att du missförstått och inte har sådana huvuden som på bilden utan vanliga TWIN LNB, då blir det betydligt enklare...
Det var som jag trodde. Det är vanliga Twin LNB, dvs två stycken LNB i en låda. Inga switchar i dom. Visst går det koppla som du vill, enklast är med en multiswitch.
Den blir lite onödigt dyr eftersom den har stöd för fyra mottagare, men det behöver inte vara en nackdel för om du i framtiden skaffar mottagare med inspelning så behöver dom två uttag vardera.
Till ingången för vanlig tv kopplar du antennsignalen från marknätet. Bäst slår du ihop signalerna från två antennern med en sånhär antennförstärkare. Till den kan du också koppla en radioantenn. Den får ström från en Nätdel som du sätter vid multiswitchen. Till det oanvända uttaget på nätdelen behövs ett slutmotstånd.
Sen är det bara dra en kabel från multiswitchen till varje uttag (max 4 st.)
Vill man snåla lite och snickra själv kan multiswitchen ersättas med två stycken tvåkanaliga disecq, två stycken kombiners och en knippe kablar med f-kontakter.
Den blir lite onödigt dyr eftersom den har stöd för fyra mottagare, men det behöver inte vara en nackdel för om du i framtiden skaffar mottagare med inspelning så behöver dom två uttag vardera.
Till ingången för vanlig tv kopplar du antennsignalen från marknätet. Bäst slår du ihop signalerna från två antennern med en sånhär antennförstärkare. Till den kan du också koppla en radioantenn. Den får ström från en Nätdel som du sätter vid multiswitchen. Till det oanvända uttaget på nätdelen behövs ett slutmotstånd.
Sen är det bara dra en kabel från multiswitchen till varje uttag (max 4 st.)
Vill man snåla lite och snickra själv kan multiswitchen ersättas med två stycken tvåkanaliga disecq, två stycken kombiners och en knippe kablar med f-kontakter.
Redigerat:
Tack mrfrenzy.
Med den konfiguration du föreslår:
Kan jag då se olika program samtidigt på mina två mottagare, oavsett vilka uttag jag ansluter dem till?
D.v.s. signalerna från, alla LNB kommer fram till alla uttag, och inte bara ett LNB "åt gången"?
Ursäkta mina idiotfrågor!
Med den konfiguration du föreslår:
Kan jag då se olika program samtidigt på mina två mottagare, oavsett vilka uttag jag ansluter dem till?
D.v.s. signalerna från, alla LNB kommer fram till alla uttag, och inte bara ett LNB "åt gången"?
Ursäkta mina idiotfrågor!
Multiswitchen innehåller fyra stycken disecq-switchar och fyra stycken kombiners av god kvalitet, alltihopa i en enda skärmad låda med interna kopplingar - vilket ger mindre dämpning och lite mindre störningar än om man bygger det hela själv med lösa grejer. Framförallt är det smidigare.
Har fortfarande inte kunnat att testa inkopplingar (dom är klara) eftersom min mottagare nu har hägt sig i meny läget. Kan ej komma ur detta läge, hur jag än gör.
Kan manörera inom menyn, men komma ur den: Icke!
Mottagaren är en "gammal" digitalmottagare från Samsung. DSR 9500 VIA CI
Kan manörera inom menyn, men komma ur den: Icke!
Mottagaren är en "gammal" digitalmottagare från Samsung. DSR 9500 VIA CI
när det gäller internetaccess så hör om nån i din bekantskapskrets har en 3G-sticka du kan låna och testa. I mitt fall gick det så sakta att det var under all kritik (bor 7 km från Kristianstad) och min internetbank timade ut, dvs totalt värdelöst. Jag valde att ta en ADSL-uppkoppling istället.
TV beror på vilken signalstyrka du når. Jag bytte antenn och nu funkar det hur bra som helst så länge det inte stormar så antennen svajar.
Tele blev pga internet inkopplat. när bindningstiden går ut kommer jag skaffa Bredbandsbolagets "internet utan telefon" (adsl)
TV beror på vilken signalstyrka du når. Jag bytte antenn och nu funkar det hur bra som helst så länge det inte stormar så antennen svajar.
Tele blev pga internet inkopplat. när bindningstiden går ut kommer jag skaffa Bredbandsbolagets "internet utan telefon" (adsl)
På min mottagare, Samsung. DSR 9500 VIA CI, skall man tydligen ställa in olika frekvenser för varje LNB? LNB Lower LO, LNB Upper LO. Hur vet man vilka frekvenser som skall ställas in?
Skall "power" till LNB vara on eller off? Vad använder man "tone burst (A och B)" till?
Tone 22 khz? On, off eller auto?
Ursäkta dumma pensionärsfrågor!
Skall "power" till LNB vara on eller off? Vad använder man "tone burst (A och B)" till?
Tone 22 khz? On, off eller auto?
Ursäkta dumma pensionärsfrågor!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köpa fin telefon på Internet
Övrigt Off Topic -
Blev bestulna på telefon och internet - ledningen borta
Artikelkommentarer -
Internet och tele i nytt hus
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Behöver råd vid val av telefoni/internetlösning!
Teknik -
försöker vidarekoppla tele2 internet kabel-tv utttag. Ingen kontakt med modemet.
Teknik