Hej!!!
Jag flyttar väldigt snart ut på landet i ett nybyggt hus o nu är goda råd dyra i detta virr varr av olika leverantörer.
Först, är det dax att skippa fast telefoni ???? Telia kan ta sjukligt mycke pengar för att dra dit nya ledningar. Klarar man sig med mobilen numer ????? Några erfarnheter?
Internet då !!!
Får hundra o en olika bud, kollat på Icenet, 3, telia o comviq. men hur ska man vara säker att nåt av dom funkar på landet ???? Har ca 3 km in till Enköping.
Olika dyra är dom också. Behöver endast internet till att bet. räkningar o vardags surfa. Dvs inga yber hastiheter krävs men normalt.
Den svåraste av dom alla. TV.
Funderat på en Boxer, men nu hör ja folk berätta om att de inte funkar vid dåligt väder bla..
inte heller har Viasat kunnat göra bättre ifrån sig vid dåligt väder tydligen.
vad ska man ha ?????
Alla råd tas tacksamt emot.
MVH "Snart husfru"
Jag flyttar väldigt snart ut på landet i ett nybyggt hus o nu är goda råd dyra i detta virr varr av olika leverantörer.
Först, är det dax att skippa fast telefoni ???? Telia kan ta sjukligt mycke pengar för att dra dit nya ledningar. Klarar man sig med mobilen numer ????? Några erfarnheter?
Internet då !!!
Får hundra o en olika bud, kollat på Icenet, 3, telia o comviq. men hur ska man vara säker att nåt av dom funkar på landet ???? Har ca 3 km in till Enköping.
Olika dyra är dom också. Behöver endast internet till att bet. räkningar o vardags surfa. Dvs inga yber hastiheter krävs men normalt.
Den svåraste av dom alla. TV.
Funderat på en Boxer, men nu hör ja folk berätta om att de inte funkar vid dåligt väder bla..
inte heller har Viasat kunnat göra bättre ifrån sig vid dåligt väder tydligen.
vad ska man ha ?????
Alla råd tas tacksamt emot.
MVH "Snart husfru"
Vad gäller tv så har vi kört Boxer några år här ute på landet och det funkar si och så. Väldigt ofta hackig bild och sällan som alla kanaler funkar samtidigt. Så vi kommer byta till Canal Digital. Mycket större programutbud för en spottstyver mer.
Boxer valde vi förut för att de var ensamma om att ha både TV3 och Kanal 5, den fördelen har de inte längre så nu ser jag ingen anledning att använda Boxer.
Boxer valde vi förut för att de var ensamma om att ha både TV3 och Kanal 5, den fördelen har de inte längre så nu ser jag ingen anledning att använda Boxer.
När det gäller TV så kan man alltid köpa grejor och testa sig fram, men vet man att mottagningen är känslig så låt en firma installera och mäta in antennen och kablage. Kan kosta några tusenlappar men utslaget på några år och felfri TV-sändning!
Telefoni; kolla täckning för den operatör du väljer. I vår sommarstuga fungera t.ex. bara Telia och är det permanentboende vill du troligtvis inte behöva gå ut för att ringa. Extern antenn är i ditt fall endast en nödlösning.
Mobilt internet; Har du inte 3G täckning från någon operatör, så kolla om det fungerar med Telia och om det finns täckning med deras Edge-teknik (bara de som har den), som för data är ett mellanting av GSM/GPRS och 3G med högre surfhastighet.
Telefoni; kolla täckning för den operatör du väljer. I vår sommarstuga fungera t.ex. bara Telia och är det permanentboende vill du troligtvis inte behöva gå ut för att ringa. Extern antenn är i ditt fall endast en nödlösning.
Mobilt internet; Har du inte 3G täckning från någon operatör, så kolla om det fungerar med Telia och om det finns täckning med deras Edge-teknik (bara de som har den), som för data är ett mellanting av GSM/GPRS och 3G med högre surfhastighet.
Boxer funkar kanon i alla väder om man har rätt antenn med tillräckligt lång mast och korrekt installerat. Bor man en bit ut på landet innebär det oftast att man behöver en rejäl antenn som sitter en bit över skorstenen. Köper man parabol så ingår ju installation och det är lika lätt/svårt oavsett var i landet man bor.
På landet är det oftast bara Telia/Icenet som funkar vettigt, om ens dom. Ofta hjälper det att skaffa en usb-förlängning och hänga upp modemet i ett fönster... Annars får man kolla på extern antenn.
På landet är det oftast bara Telia/Icenet som funkar vettigt, om ens dom. Ofta hjälper det att skaffa en usb-förlängning och hänga upp modemet i ett fönster... Annars får man kolla på extern antenn.
Vi ska alldeles strax flytta in i vårt nya hus en bra bit ut på landet (3-4mil till göteborg), och efter en del undersökande valde vi Telia.
Finns det bara en telefonledning till kåken så kan de i stort sett alltid leverera tv, telefoni, bredband, allt i samma utrustning. Mycket är sedan trådlöst inom huset och paketet kostar från 299/mån just nu, fast den lägsta hastigheten då kan det vara lurigt med tv'n sa dom, så det blir ett par snäpp upp från basic där och landar på 399/mån tror jag. De bjuder dessutom på installations och komigång-hjälp som normalt kostar en 2-tusing eller nåt.
Är så jädra trött på att ha abbonemang överallt så att kunna få alla de 3 från samma leverantör avgjorde det för oss. Sen kan man ju ha sina mobila där också.
Obs att jag inte kan uttala mig om hur bra det här fungerar för vi har inte flyttat ännu
men jag har stort förtroende för Telia, de har alltid legat långt fram.
Finns det bara en telefonledning till kåken så kan de i stort sett alltid leverera tv, telefoni, bredband, allt i samma utrustning. Mycket är sedan trådlöst inom huset och paketet kostar från 299/mån just nu, fast den lägsta hastigheten då kan det vara lurigt med tv'n sa dom, så det blir ett par snäpp upp från basic där och landar på 399/mån tror jag. De bjuder dessutom på installations och komigång-hjälp som normalt kostar en 2-tusing eller nåt.
Är så jädra trött på att ha abbonemang överallt så att kunna få alla de 3 från samma leverantör avgjorde det för oss. Sen kan man ju ha sina mobila där också.
Obs att jag inte kan uttala mig om hur bra det här fungerar för vi har inte flyttat ännu
fan jag missade att du byggt nytt och inte ens har en lina till Telia ännu..
Då tycker jag absolut att du ska ta den smällen (kostar 20-40tusen max?), tänk vilken skillnad det gör i framtiden om en blivande köpare hör att "nä fan det finns ingen fast telefoni eller möjlighet till bredband, det får ni skaffa själva".
Sedan finns det inget logiskt resonemang i världen att skippa kabel och gå fullt ut trådlöst, absolut inte!
Då tycker jag absolut att du ska ta den smällen (kostar 20-40tusen max?), tänk vilken skillnad det gör i framtiden om en blivande köpare hör att "nä fan det finns ingen fast telefoni eller möjlighet till bredband, det får ni skaffa själva".
Sedan finns det inget logiskt resonemang i världen att skippa kabel och gå fullt ut trådlöst, absolut inte!
Danne301: Hastigheten på datoranslutningen har inget med TVn att göra i Telias Triple-Play Modem. Även om du beställer 0.25 Mbit till datorn så ansluter modemet med så hög hastighet som möjligt (upp till 24 Mbit). TV'n tar ca 10-14 Mbit, det som blir över kan man sen använda till dator och hastigheten du valt där påverkar endast anslutningen till datorn.
Det där lät ju intressant..det är nämligen sambon som haft kontakt med Telia när hon gått hemma på dagarna, kundtjänst sa till henne att väljer man lägsta på 0.25 så kan tv bli lidande. Dock är ju kundtjänst ofta inte lika pålästa som supporten..mrfrenzy skrev:Danne301: Hastigheten på datoranslutningen har inget med TVn att göra i Telias Triple-Play Modem. Även om du beställer 0.25 Mbit till datorn så ansluter modemet med så hög hastighet som möjligt (upp till 24 Mbit). TV'n tar ca 10-14 Mbit, det som blir över kan man sen använda till dator och hastigheten du valt där påverkar endast anslutningen till datorn.
Har inte skrivit papper ännu., då kanske vi inte behöver välja mycket högre på bredbandet ändå. Ska ha det i åtanke, tack för infon!
redigerat; såg just att 1.5-2mb är lägsta som ingår för 299, bara för info.
Redigerat:
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Ang parabol och dåligt väder, har inga problem ens i den vildaste snöstormen. Men installatören sa att miniparabolena är känsligare, så ta en lite större tallrik så funkar det klockrent.
Nja, DigitalTVn tar nog inte mer än max 5-6Mbit beroende av vilken kvalite som kanalen sänder på. Däremot vet du inte säkert vilken högsta hastighet du får om du väljer 24Mbit då avstånd/kabelkvalite påverkar hastighet.
Generellt så sägs det att väljer du 8Mbit eller lägre så ska inte TV-sändning påverka Internethastigheten. Det finns inga hastigheter att välja mellan 8Mbit och 24Mbit därav detta missförstånd ibland.
Generellt så sägs det att väljer du 8Mbit eller lägre så ska inte TV-sändning påverka Internethastigheten. Det finns inga hastigheter att välja mellan 8Mbit och 24Mbit därav detta missförstånd ibland.
Hur mycket bandbredd TV-signalen tar är inte speciellt intressant, det intressanta är hur mycket dom reserverar för den och därmed minskar hastigheten tillgänglig för datorn:
Jag menar alltså att det inte finns någon större mening att betala för mer än 8Mbit surf när man har digital-tv via adsl. Det tar också 2-3 minuter att starta boxen, vilket gör att dom flesta lämnar den på dygnet runt.
Dvs om du har 24 Mbit (max ca 800m till telestationen), kommer du efter installation av digitaltv aldrig få mer en 14 Mbit - en minskning på 10Mbit. När boxen är påslagen minskar hastigheten ytterligare till 8Mbit - en minskning på 16Mbit.12-24 Mbit/s
Maximal bandbredd för surf och tv kommer att begränsas till 14 Mbit/s. När du inte tittar på tv och digitalboxen är avstängd kan du alltså surfa upp till 14 Mbit/s. Generellt gäller att när du använder Telia Digital-tv kommer surfen att minska med max 6 Mbit /s utifrån den surfhastighet som du når. Exempel: Om du har 14 Mbit/s i surf och sedan börjar titta på Telia Digital-tv minskar tillgänglig surfhastighet med den bandbredd som tv-signalen kräver (upp till 6 Mbit/s). Du får alltså ca 8 Mbit/s surfhastighet vid samtidigt tv-tittande. Denna kombination är dock fortfarande den bästa för dig som efterfrågar snabb surf och Telia Digital-tv.
Om du uppgraderat ditt modem för att få 2,5 mbit uppströms så kommer detta att begränsas till 1 mbit när du beställer digital-tv.
Har du både Telia Bredband med hastigheten 12-24 Mbit/s och Telia Digital-tv kan du inte få högre uppströmshastighet. Oavsett hastighet blir det en fördröjning i internettrafiken på cirka 16ms.
Jag menar alltså att det inte finns någon större mening att betala för mer än 8Mbit surf när man har digital-tv via adsl. Det tar också 2-3 minuter att starta boxen, vilket gör att dom flesta lämnar den på dygnet runt.
Bara för att klargöra det här då, egentligen påverkas inte surfandet överhuvudtaget om man har de 2 lägre hastigheterna (1-2 eller 8), för då har tv'n alltid tillräckligt med utrymme.
rätt/fel?
rätt/fel?
Funderade också på att ta 8 Mbit då jag har valt tripple play från Telia men största skillnaden är att 24 Mbit har 2,5 mbit uppström till skillnad mot 8 Mbit som har 0,8 Mbit uppström, det är iaf största anledningen som jag har 24 Mbit iaf.
Kan vara bra om man laddar upp mycket, t.ex. torrent. eller något annat.
Annars kan jag hålla med om att det är lite skräpigt att det ska offras så mycket bandbredd för allt och man betalar för 24 Mbit iaf.
Kan vara bra om man laddar upp mycket, t.ex. torrent. eller något annat.
Annars kan jag hålla med om att det är lite skräpigt att det ska offras så mycket bandbredd för allt och man betalar för 24 Mbit iaf.