2 707 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Teknisk fråga om kompressor
Om en mutterdragare enligt spec har en luftförbrukning på 200l/min och specen för kompressorn säger:
- Genomlupen cylindervolym 222 l/min
- Avgiven luftmängd 150 l/min
Vad är skillnaden på dessa två värden, är det avgiven luftmängd som gäller?
Hur stor betydelse grovleken på slangen mellan kompressor och mutterdragare?
//Charles
//Charles
En mutterdragare spelar inte så stor roll, för jag antar att du inte planerar att köra mutterdragaren kontinuerligt.
Alltså går dragaren alltid mot tanken.
Annars är det avgiven luftmängd som är intressant. Frågan är bara vid vilket tryck den avger den luftmängden, eller rättare sagt, vad avger den för luftmängd vid ditt arbetstryck?
Alltså går dragaren alltid mot tanken.
Annars är det avgiven luftmängd som är intressant. Frågan är bara vid vilket tryck den avger den luftmängden, eller rättare sagt, vad avger den för luftmängd vid ditt arbetstryck?
Genomlupen luftmängd är den volymen luft som tas in i cylinderblocket/en per minut. Avgiven luftmängd brukar skrivas i samband med en tryckangivelse, ex. 3 bar. Då vet man att vi fem bars tryck kan kompressorn leverera 150l/min. Ett lägre tryck medför att luftvolymen kompressorn kan levererar ökar.C chillberg skrev:Om en mutterdragare enligt spec har en luftförbrukning på 200l/min och specen för kompressorn säger:
//Charles
Tittar man på en mutterknackare så används den bara korta stunder, om den drar 200l/minut så använder du kanske den inte mer än 15sekunder innan nästa skruv osv. Värre är det vi ex. Slipning, blästring eller andra typer av luftverktyg som används under längre perioder, då blir flöde viktigare. För en mutterknackare är ofta trycket viktigare, högre tryck=högre vridmoment.
En lång och smal slang ger ett större tryckfall och även flödet minskar.
På vilket sätt berör tankvolymen trycket? Tankvolymen berör endast hur ofta kompressorn måste starta.Peter2400 skrev:
Ingen har sagt att tankvolymen påverkar trycket.
Genomlupen luftmängd har inget med något verkligt luftflöde att göra. Det är enbart cylindervolymen gånger rotationshastigheten. Den volymen kommer man inte upp i en utan mottryck. Fri avgiven luftmängd kan vara mätt vid något mycket lägre tryck än man rimligen använder. Men jag håller med om att tankvolym och slangdimention är viktigare när det gäller mutterknackar.
Genomlupen luftmängd har inget med något verkligt luftflöde att göra. Det är enbart cylindervolymen gånger rotationshastigheten. Den volymen kommer man inte upp i en utan mottryck. Fri avgiven luftmängd kan vara mätt vid något mycket lägre tryck än man rimligen använder. Men jag håller med om att tankvolym och slangdimention är viktigare när det gäller mutterknackar.
Jag omformulera mitt svar, på vilket sätt påverkar tankvolymen kraften?D Daniel 109 skrev:Ingen har sagt att tankvolymen påverkar trycket.
Tanken kan hålla trycket uppe under den stund man kör mutterknacken om den är tillräckligt stor. Har man en liten eller ingen tank måste kompressorn leverera lika mycket som verktyget behöver.
Det håller jag med dig om till fullo, men det påverkar inte kraften som mutterknackaren slår med.D Daniel 109 skrev:
Inte första slaget kanske, men en liten tank som snabbt går ner intryck gör att du tappar mycket kraft.
Ja, så är det. Om man är beroende av tanken för att få tillräckligt flöde måste tanken naturligtvis vara tillräckligt stor för att kunna leverera luft med arbetstryck under hela arbetscykeln. Utan några direkt vetenskapliga belägg borde 50 l funka hyfsat för en mutterpicka. 25 l kanske i minsta laget.D Daniel 109 skrev:
Klicka här för att svara