11 572 läst ·
24 svar
12k läst
24 svar
Teknik vid trappbygge
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Ser bra ut katos. Inget limm vagnen mot vägg skruvas utifrån i vinkel så att man drar stegen uppåt i fräsningen och på den synliga vagnen stick skruvar du underifrån i lagom vinkel.
Fortsätter att kidnappa tråden.. 
Hade ju tänkt att beställa stegen färdiga, men det blir så in i h-lskotta dyrt att nu är det fräsa själv som gäller. Har aldrig betraktat mej som finsnickare, men det får bli ändring på det!
Har ju dessutom en nästan sprillans Bosch POF1400 med 20 mm stål som ligger och skräpar efter golvvärmejobbet.
Det skall fräsas två spår, ett 20 mm i planstegen och ett 30 mm i sättstegen. Givetvis med god precision.
Novisfrågan är då om det finns någon allvarlig nackdel/fördel med att köra 30 mm spåret i två pass med 20 mm stålet eller om man skall skaffa ett 30 mm stål?
Hade ju tänkt att beställa stegen färdiga, men det blir så in i h-lskotta dyrt att nu är det fräsa själv som gäller. Har aldrig betraktat mej som finsnickare, men det får bli ändring på det!
Har ju dessutom en nästan sprillans Bosch POF1400 med 20 mm stål som ligger och skräpar efter golvvärmejobbet.
Det skall fräsas två spår, ett 20 mm i planstegen och ett 30 mm i sättstegen. Givetvis med god precision.
Novisfrågan är då om det finns någon allvarlig nackdel/fördel med att köra 30 mm spåret i två pass med 20 mm stålet eller om man skall skaffa ett 30 mm stål?
Stegen är på ingående (hittade ett ställe som tillverkar dem för en någorlunda rimlig penning) och nu är frågan var och hur jag bäst fäster ihop det hela för minimalt knarrande.
Jag vill inte skruva synligt genom stegen, så allt kommer att ske från baksidan av trappan.
För att fästa stegen vid vangen vid pos A och B hade jag tänkt mej antingen klossar i trä eller mera troligt profiler i aluminium och ankarskruv. Är det någon idé att limma här?
Vid D går plansteget i ett spår i sättsteget så där hade jag tänkt limma och skruva bakifrån.
Vid C är sättsteget bomberat så jag antar att det är bäst att varken skruva eller limma? Ska jag skjuta in några dyckert på mitten kanske?
Synpunkter mottages med tacksamhet!!
Ritningen är inte skalenligt, som synes..
Jag vill inte skruva synligt genom stegen, så allt kommer att ske från baksidan av trappan.
För att fästa stegen vid vangen vid pos A och B hade jag tänkt mej antingen klossar i trä eller mera troligt profiler i aluminium och ankarskruv. Är det någon idé att limma här?
Vid D går plansteget i ett spår i sättsteget så där hade jag tänkt limma och skruva bakifrån.
Vid C är sättsteget bomberat så jag antar att det är bäst att varken skruva eller limma? Ska jag skjuta in några dyckert på mitten kanske?
Synpunkter mottages med tacksamhet!!
Ritningen är inte skalenligt, som synes..
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Ett tips till Katos är att montera barnsäkerhets lister det får var max 104mm mellan stegen.
Klicka här för att svara


