Ser bra ut katos. Inget limm vagnen mot vägg skruvas utifrån i vinkel så att man drar stegen uppåt i fräsningen och på den synliga vagnen stick skruvar du underifrån i lagom vinkel.

Fortsätter att kidnappa tråden.. :)

Hade ju tänkt att beställa stegen färdiga, men det blir så in i h-lskotta dyrt att nu är det fräsa själv som gäller. Har aldrig betraktat mej som finsnickare, men det får bli ändring på det!

Har ju dessutom en nästan sprillans Bosch POF1400 med 20 mm stål som ligger och skräpar efter golvvärmejobbet.

Det skall fräsas två spår, ett 20 mm i planstegen och ett 30 mm i sättstegen. Givetvis med god precision.

Novisfrågan är då om det finns någon allvarlig nackdel/fördel med att köra 30 mm spåret i två pass med 20 mm stålet eller om man skall skaffa ett 30 mm stål?

Jag skulle köra i två pass. Har ingen vetenskaplig förklaring mer än att the woodwhisper förorda det. Kanske har det med att göra att du får motfräsning på båda sidor istället för medfräsning på ena sidan.

För att följa upp igen kastar jag upp lite fler bilder.

ac0201273833Pf4dc.jpg
Sista målningen

b30201274127P059c.jpg

Var nojig om den skulle passa. Men den satt som ett plåster.

Nästa projekt är att bygga räcket. Bra Fredag.

snickarfrasse skrev:
...Inget limm vagnen mot vägg skruvas utifrån i vinkel så att man drar stegen uppåt i fräsningen...
En fråga Frasse, vad är anledningen att man ska skruva så att stegen dras UPPÅT?

• Gilla
Uldis
  • Laddar…
bax skrev:
En fråga Frasse, vad är anledningen att man ska skruva så att stegen dras UPPÅT?
En anledning borde va för att dölja skruvskallarn så skruvar man underifrån, och då dras ju stegen uppåt vare sig man vill eller inte.

??? Nu känner jag mig dum....fattar inte..

Stegen är på ingående (hittade ett ställe som tillverkar dem för en någorlunda rimlig penning) och nu är frågan var och hur jag bäst fäster ihop det hela för minimalt knarrande.

Jag vill inte skruva synligt genom stegen, så allt kommer att ske från baksidan av trappan.

För att fästa stegen vid vangen vid pos A och B hade jag tänkt mej antingen klossar i trä eller mera troligt profiler i aluminium och ankarskruv. Är det någon idé att limma här?

Vid D går plansteget i ett spår i sättsteget så där hade jag tänkt limma och skruva bakifrån.

Vid C är sättsteget bomberat så jag antar att det är bäst att varken skruva eller limma? Ska jag skjuta in några dyckert på mitten kanske?

Synpunkter mottages med tacksamhet!!

Ritningen är inte skalenligt, som synes..

• Steps.jpg
bax skrev:
Enkelt är steget 42 tjockt så fräser jag 43 i vagnen för att undvika knarr, skruvar man som jag beskrev ovan blir det tätt på ovansidan och glipan på undersidan.

Ett tips till Katos är att montera barnsäkerhets lister det får var max 104mm mellan stegen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.