Jag ska spräcka en topp på berg som sticker upp med hjälp av kilar.
Det är en borrhammare från Jula med SDS+ som jag använder.
Nu har jag borrat fyra hål med först 10mm och sedan 14mm borr utan problem.
Efter att ha inhandlat en 20mm borr har jag nu fått olika besked.
1. Förborra så går det lättare.
2. Förborra inte. Borren kommer att nypa och spetsen går sönder.
Förra året körde jag direkt med 20mm men på slutet nöp den så jag trodde att min axel skulle slitas loss.
Borrhammaren for iväg tre meter och borren blev krokig. Jag körde då med tillmakning (eldade) istället.
Vilken borrmetod är den rätta?

Ingen förborrning.
Dra ur borren emellanåt för å rensa hålet om det blir djupt.

Hur mycket rör det sig om? Fundera på att hyra/låna en tryckluftdriven eller en bensindriven med större borrar som borrar snabbare.

Du gör 1 hål på en bråkdelen av tiden det tar med en eldriven (om den inte är vattenkyld/smord)

sir_daniel sir_daniel skrev:
Hur mycket rör det sig om? Fundera på att hyra/låna en tryckluftdriven eller en bensindriven med större borrar som borrar snabbare.

Du gör 1 hål på en bråkdelen av tiden det tar med en eldriven (om den inte är vattenkyld/smord)
Kilarna är 20mm och det är berg som är 40x60cm och 25cm högt så det räcker med fyra hål.
Det går ganska fort.

Jarlingar Jarlingar skrev:
Ingen förborrning.
Dra ur borren emellanåt för å rensa hålet om det blir djupt.
Förra året borrade jag rakt ned så allt stenmjöl blev kvar.
Nu har jag en lutning på 30 grader mot markplanet så det blir ju lättare att rensa hålen då.
Det räcker ju med 20cm för kilarna.

L
Har du ingen fastkörningsspärr på maskin , inget bra då , det kan bli kast som vrider handleden
runt ett varv när du håller kraftigt emot vid borrningen :confused:,
inget kul med sjukhus och gips till jul :worried:

L Liteavvarje skrev:
Har du ingen fastkörningsspärr på maskin , inget bra då , det kan bli kast som vrider handleden
runt ett varv när du håller kraftigt emot vid borrningen :confused:,
inget kul med sjukhus och gips till jul :worried:
Meec från Jula har ingen sådan finess efter vad jag kan se.
Man får väl dra ett spett igenom som håller emot☺

L
Då vrider du nog sönder växellådan , inget bra :confused: kanske ny på garanti :)

L Liteavvarje skrev:
Då vrider du nog sönder växellådan , inget bra :confused: kanske ny på garanti :)
Hellre växellådan än armen.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
De gånger jag av misstag förborrat med en mindre dimension (råkat få i t.ex en 12mm borr istället för 14mm) så har det nypt och gått allmänt kass för mig.
Har aldrig kört större än 16mm dock.
Jag vet att det finns olika läror här, men jag kör med vattenslang för kylning i hålet och drar upp för rensning var 10-20:e sekund.
Kör med julas röda SDS-maskin.

Jag gjorde misstaget att förborra i granit en gång.
Spetsen gick sönder på grövre borren.

För fyra kilar kan man borra med slägga och handborr om det kniper..... om man hittar en vass handborr någonstans.

H heimlaga skrev:
Jag gjorde misstaget att förborra i granit en gång.
Spetsen gick sönder på grövre borren.

För fyra kilar kan man borra med slägga och handborr om det kniper..... om man hittar en vass handborr någonstans.
Handborr? Det närmaste jag kommer med med google är en hållare för sds-borr för slägga.
Annars får jag bara upp borrsvängar och drillborrar när jag söker på handborr.
Man kanske kan köra utan rotation men det lär ta ett tag att komma ner 20 cm.

Handborrar är åttakantiga stålstänger som man smider och härdar om spetsen på när den blir nött. De brukar ligga och skräpa i folks uthus.

En håller i borren och vrider den litet för varje slag och en eller två kamrater slår på med slägga.

Fruktansvärt gammalmodigt men behöver man bara 4 hål och inte har tillgång till en Cobra så går det att handborra som nödlösning.

Jag brukar alltid förborra, dock inte med så smått, har 2st 28mm (700mm långa) borr och de var inte direkt gratis, har funkat utmärkt att först dra ett 24mm från Biltema och se gå på med de större borren, har långt över 100hål med de stora borren, värme dödar borren snabbt så det är bra att ha 2 att växla mellan.

Man håller med fördel emot med benen där man har bättre kraft och det brukar vara skydd i även de billiga även om det ibland kan krävas lite mer för att slå ifrån.
Man får nog klanta sig rejält om man ska få ihjäl växellådan på 4st hål.

Jag rensar hålet med tryckluft ganska frekvent, tycker det borrar bättre när man får rensat emellanåt.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Jag skippade de förborrade hålen och borrade fyra nya 20mm med en 30cm Biltemaborr.
Det gick att stödja sidan på maskinen mot marken eftersom vinkeln var så flack. Ingen risk för att den skulle rotera.
Stenmjölet matades ut bra men jag drog ändå ut den då och då. Kylde även i snön. Den högg aldrig.
Nu är bergstoppen borta och hålet återfyllt. Slätt och fint!
Tack för alla råd.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.