• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P paralun skrev:
Kollade bland Chromes tillägg och kanske det här?
Jag testade ett liknande tillägg:

Tab Reloader-tillägg med aktiveringsknapp och beskrivning av funktioner.

Verkar funka "sådär". Och det är "labbandet" jag hoppades slippa då jag tänkte att någon av alla kluriga medlemmar på Byggahus borde ha löst detta för länge sen. Men tråden är ung, det kanske kommer en lösning.

B bhus2021 skrev:
Lite nyfiken på varför man skulle behöva mer än 5 minuter i sin internetbank? Jag har iofs bara lönekonto och huslån där.
Om man har företag och t ex sitter och går igenom fakturareskontra så kan det ta en stund och innebära pauser om det är något speciellt man behöver kolla extra.
(ett exempel av flera)

Har löst det med "sekvensering" av det jag gör inloggad på bankerna.
Dvs gör jag allt i rätt "ordning" så blir jag inte utloggad. Direkt jag gör nått "övrigt" som inte är inne på bankens sida ... poof! de där 5min är bortblåsta

P
Alfredo Alfredo skrev:
I alla fall Swedbank påstår att det är helt uteslutet att ändra dessa fem minuter på grund av EU-regler. Övriga banker har jag inte kollat/frågat.
IT-chefer kan väldigt lite om datasäkerhet. Det brukar vara på nivån "lösenord måste innahålla andra tecken än bokstäver" (de har aldrig hört talas om lösenordsentropi).
Ju högre chef desto okunnigare.
I de högre EU-sfärerna tillsätts folk politiskt så där kan man nog räkna med negativ kunskap.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Framför allt om man har företag (räcker med ett litet) så kanske man behöver kolla bankkontot mot andra källor som t ex fakturareskontra etc.
Fem minuter går väldigt fort kan jag säga.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
U Ursidae skrev:
Man kan ju kanske använda Greasemonkey för att köra JavaScript som klickar på något då och då.
Jag gjorde ett Tampermonkeyskript men fick det aldrig att fungera. Det verkar som att det inte räcker med att klicka på något. Min gissning är att SEB detekterar musrörelser på något magiskt sätt.

Sen hittade jag Auto Refresh Plus | Page Monitor som tycks fungera oftast. Det fungerar inte om man har en dynamiskt skapad popup uppe eftersom en sådan försvinner när man refreshar webbsidan.
Det fungerar ibland inte heller i andra situationer, men har jag inte klurat ut varför.

Bättre än ingenting dock.

Lite svårt att veta vad som krävs. Kan ju tänka mig att bankerna har lite nervösa tendenser där. Efter denna tråd har jag iaf hackat ettt script att hålla mig inloggad mot vårt tidrapporteringsverktyg på jobb. Det har alldrels för kort timeout och avisera inte att den vill logga ut. Har hänt för många gånger att man suttit och knappat in tider och kollat upp saker och så har man blivit utloggad ock blivit av med sina ändringar...
I det fallet så gör jag ajax-anrop i bakgrunden till "rätt" endpoint så att sessionen hålls igång.

S
För bankerna gäller i alla fall PSD2 med en påtvingad logout efter 5 minuters inaktivitet. EU-krav...

• Arg
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
S Saelen skrev:
För bankerna gäller i alla fall PSD2 med en påtvingad logout efter 5 minuters inaktivitet. EU-krav...
Ja, precis. Som jag skrev tidigare i tråden så tillsätts högre poster i EU politiskt. Ingen kompetens krävs.

• Gilla
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
P
U Ursidae skrev:
Efter denna tråd har jag iaf hackat ettt script att hålla mig inloggad mot vårt tidrapporteringsverktyg på jobb. Det har alldrels för kort timeout och avisera inte att den vill logga ut. Har hänt för många gånger att man suttit och knappat in tider och kollat upp saker och så har man blivit utloggad ock blivit av med sina ändringar...
I det fallet så gör jag ajax-anrop i bakgrunden till "rätt" endpoint så att sessionen hålls igång.
I ditt fall finns väl en IT-avdelning på företaget som du kan felrapportera till?
(Den kan väl inte hänvisa till EU-krav …?)

P pmd skrev:
I ditt fall finns väl en IT-avdelning på företaget som du kan felrapportera till?
(Den kan väl inte hänvisa till EU-krav …?)
Jag är iofs på it men det är en köpt webbtjänst som ekonomer roddar med så enklare att lösa själv. Men jag tror de har skruvat upp sessionslängden dessutom så eg inte så stort problem längre. 🤷

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.