Hej!

Jag håller på att renovera källaren, och skall då bland annat byta det träskåp (ett upp-och-ner-vänt gammalt köksskåp) som just nu sitter runt elcentralen till något lite mindre och lite snyggare.

När jag började bända lite så såg jag att den kabel som förser tvättmaskinen i rummet bredvid med ström, sitter dragen genom ett hål borrat i träskåpet. Lite udda tänker jag - man vill väl inte dra sin kabel så att det blir omöjligt att byta skalet runt elcentralen. Men, men.

När jag sedan tittade där kabeln går in i elskåpet, så är det fem ledare samt en "strumpa" av nakna ledare, där strumpan har eltejp lindad runt sig. Stängde av strömmen vid elmätaren, och lyfte försiktigt på locket till elskåpet för att titta, strumpan är lindad med tejp hela vägen till där den är inkopplad, vilket är på samma ställe som kabelns jordledare.

För att nu fråga som alla ungdomar gjorde på "sex och kropp"-sidorna i Kamratposten: Är detta normalt? :D

Orsaken att jag undrar är att all VVS i det här huset är gjort av en glad gör-det-självare med - skall vi säga - "kreativa" lösningar på mycket, och detta som ser ovanligt ut gör att jag blir rädd att token pillat med elen själv också...

Ja det är ok, det är biledaren i kabeln.

Hade den inte varit isolerad så hade det varit större anledning att oroa sig. ;P
Är den oisolerad så kan den nudda nollskena alt. någon av faserna och på så sätt kortsluta.

//Patrik

falukorv skrev:
Ja det är ok, det är biledaren i kabeln.
Det är inte bara okej, finns det en biledare ska den kopplas mot jord.

Inte ett krav om det är en EKRK, annars måste den jordas

Då känner jag mig lugnare. :-)

Funderar på att ta hem en elektriker så småningom, som kan få kolla om det ser ok ut, och kanske installera JFB när han ändå är där, men då är det i alla fall inte akut. Tack för svaren allihop!

O
Strikt sett skall det vara en genomskinlig isolersslang för isolering av biledare.

Får väl vara vilken färg som helt utom gul-grön, gul eller grön?

O
petersv skrev:
Får väl vara vilken färg som helt utom gul-grön, gul eller grön?
Kanske. Har vi inga riktiga "paragrafryttare" här? Jag rider bara lite på fritiden så jag kan ha fel! ;)

Men som jag fått förklarat för mig:
...använd INTE gul/grön för det får bara användas till jordledare.
...använd INTE gul eller grön för det kan förväxlas med gul/grön.
...använd INTE blå för det skall vara nolla.
...använd INTE vit, grå eller svart för det kan förväxlas med trefasledare
...använd INTE röd för de brukar vara larm.

Det finns säkert fler roliga färger men genomskinlig är det vanligaste och det som brukar användas.

Jo, genomskinlig slang är bra för då blir det inga diskussioner om det är fel färg d^_^b

Steamboy skrev:
...använd INTE vit, grå eller svart för det kan förväxlas med trefasledare
...använd INTE röd för de brukar vara larm.
Eh, vit, grå och svart tas väl snarare för att vara tändtrådar..
Och röd brukar vara associerad med gammal skyddsjord/tändtråd. :)

//Patrik

Och jag brukar använda gulgrön slang. :)

//Patrik

Jag med. Jag använder gulgrön slang om den ska användas i skyddande syfte för kabeln/jordning men genomskinlig om syftet är att "elsanera".

Men nu får man ju inte jorda manteln i kabeln mha biledaren :(, man får bara funktionsjorda manteln - den blir absolut inte skyddsjordad i och med det för det är inte tillåtet ;)

Oavsett vad det står i reglerna så ser jag det som att kopplar man biledaren till skyddsjorden så jordar man kabelmanteln och jord ska vara gul/grön. Därav gul/grön slang på biledare.
Jag skulle vilja "sträcka ut hakan" och påstå att de flesta elektriker tänker så = den största majoriteten använder sig av gul/grön slang. Det är nog bara en lite exklusiv klick som använder sig av annan slang/tejp.

Och sedan så kvittar det egentligen vad det är för färg på biledaren, alla elektriker förstår ändå vad biledaren har för funktion om de ser en.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.