164 035 läst ·
397 svar
164k läst
397 svar
Tegheims Projekt: Hobbybilsgarage 100kvm
En tanke som slagit mig är att jag kanske skulle lägga golvet på loftet. Och sedan när jag gjort det, skruva ner de gamla spånskivorna under och elda med eller något. Anledningen till att jag vill lägga det nya först är att behålla bärigheten mellan stolarna.
Sen när man skruvat ner den gamla spånen kanske man ska ta o sätta gips direkt? eller bör man glesa cc30 först? just nu känns att så ledsamt... man kan helt enkelt för lite om det man gör...
När man inte har kunskapen själv och man blir tvungen att gissa eller tro man gör rätt så blir det så tråkigt när det blir fel, det blir oftast dyrt och besvärligt o göra om... Är ganska trött på det nu och vill bara bli klar...
Sen när man skruvat ner den gamla spånen kanske man ska ta o sätta gips direkt? eller bör man glesa cc30 först? just nu känns att så ledsamt... man kan helt enkelt för lite om det man gör...
När man inte har kunskapen själv och man blir tvungen att gissa eller tro man gör rätt så blir det så tråkigt när det blir fel, det blir oftast dyrt och besvärligt o göra om... Är ganska trött på det nu och vill bara bli klar...
Tillbaka igen efter en kort depression.
Började med att spika ankarskruv på alla plåt-bleck mellan kilar och takstolar som vi fuskade med i somras. Sen skulle vi börja isolera. Fy F*N vilka problem vi hade? Man ska alltså lägga upp isoleringen, plasten utanpå och allt detta över sitt huvud? Sen är det ju jäääättesmart att plastrullen är lindad dubbelvikt! Visst, det spar plats, men är hemskt besvärlig! Hur gör ni andra? Hur många tips som helst välkomnas, för vi känner oss väldigt fåniga där vi står o svär och bråkar med en bit plast...
Bild1: Bara en liten överblick på loftet
Bild2: Vy över golvet mot fars gamla hus som vi byggt ihop vårt med.
Bild3: Vy från andra hållet ut mot högdelen. Loftet kommer som jag kanske tidigare sagt bli 7.5x8m stort.
Bild4: Bröderna. Jag till höger och lillebror till vänster.
Började med att spika ankarskruv på alla plåt-bleck mellan kilar och takstolar som vi fuskade med i somras. Sen skulle vi börja isolera. Fy F*N vilka problem vi hade? Man ska alltså lägga upp isoleringen, plasten utanpå och allt detta över sitt huvud? Sen är det ju jäääättesmart att plastrullen är lindad dubbelvikt! Visst, det spar plats, men är hemskt besvärlig! Hur gör ni andra? Hur många tips som helst välkomnas, för vi känner oss väldigt fåniga där vi står o svär och bråkar med en bit plast...
Bild1: Bara en liten överblick på loftet
Bild2: Vy över golvet mot fars gamla hus som vi byggt ihop vårt med.
Bild3: Vy från andra hållet ut mot högdelen. Loftet kommer som jag kanske tidigare sagt bli 7.5x8m stort.
Bild4: Bröderna. Jag till höger och lillebror till vänster.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
En dålig bild på första tak-isoleringen. Som ni ser så hänger ju plasten lite när den håller hela tyngden av isoleringen. Vi har ju som sagt 120mm x 2 i vanliga ISO-skivor 1160x560 nu. Sedan förskjuter vi skarven mellan skivorna hela tiden för att förhindra kallbryggor... Ska ju sätta glespanel sen att fästa gipsen i.
Vad använde du för tråd då? Vi ska åka ut ikväll o se om vi lyckas hänga allt på plats(plastAndjon skrev:
Det där med feedback är svårt, jag är inne o kikar men det är så ofta man inte tycker att man har ngt att säga så man hålller käftenTegheim skrev:
Jaså? lite offtopic, men vart har du funnit mina wankelidéer?MagnusSt skrev:
Jag har inte varit på landet o spikat på väldigt länge, tröttnade när de va -10 på loftet sist vi var där. Nu börjar dock vädret blir bättre så nu blir de svårt att skylla på något förutom att jag jobbar i princip varje kväll.
Är kvar på jobbet nu tex... men snart så får de bli ett ryck igen!!
Är kvar på jobbet nu tex... men snart så får de bli ett ryck igen!!
det ser vi fram emot!Tegheim skrev:




