En tanke som slagit mig är att jag kanske skulle lägga golvet på loftet. Och sedan när jag gjort det, skruva ner de gamla spånskivorna under och elda med eller något. Anledningen till att jag vill lägga det nya först är att behålla bärigheten mellan stolarna.
Sen när man skruvat ner den gamla spånen kanske man ska ta o sätta gips direkt? eller bör man glesa cc30 först? just nu känns att så ledsamt... man kan helt enkelt för lite om det man gör...

När man inte har kunskapen själv och man blir tvungen att gissa eller tro man gör rätt så blir det så tråkigt när det blir fel, det blir oftast dyrt och besvärligt o göra om... Är ganska trött på det nu och vill bara bli klar...
 
Tillbaka igen efter en kort depression.
Började med att spika ankarskruv på alla plåt-bleck mellan kilar och takstolar som vi fuskade med i somras. Sen skulle vi börja isolera. Fy F*N vilka problem vi hade? Man ska alltså lägga upp isoleringen, plasten utanpå och allt detta över sitt huvud? Sen är det ju jäääättesmart att plastrullen är lindad dubbelvikt! Visst, det spar plats, men är hemskt besvärlig! Hur gör ni andra? Hur många tips som helst välkomnas, för vi känner oss väldigt fåniga där vi står o svär och bråkar med en bit plast...

Bild1: Bara en liten överblick på loftet

Bild2: Vy över golvet mot fars gamla hus som vi byggt ihop vårt med.

Bild3: Vy från andra hållet ut mot högdelen. Loftet kommer som jag kanske tidigare sagt bli 7.5x8m stort.

Bild4: Bröderna. Jag till höger och lillebror till vänster.
 
  • Garage 080124 001-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage 080124 003-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage 080124 004-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage 080124 006-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En dålig bild på första tak-isoleringen. Som ni ser så hänger ju plasten lite när den håller hela tyngden av isoleringen. Vi har ju som sagt 120mm x 2 i vanliga ISO-skivor 1160x560 nu. Sedan förskjuter vi skarven mellan skivorna hela tiden för att förhindra kallbryggor... Ska ju sätta glespanel sen att fästa gipsen i.
 
  • Garage 080124 009-30.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag satte dit isoleringen och spände upp den med lämplig tråd. Spika pappspik längs takstolarna som du kan vira tråden runt. Då kan du ha all isolering på plats innan du börjar plasta.
 
Andjon skrev:
Jag satte dit isoleringen och spände upp den med lämplig tråd. Spika pappspik längs takstolarna som du kan vira tråden runt. Då kan du ha all isolering på plats innan du börjar plasta.
Vad använde du för tråd då? Vi ska åka ut ikväll o se om vi lyckas hänga allt på plats(plast :)) känns lite osäkert om plasten orkar hålla upp isoleringen. En annan sak vi funderar på är takfoten. Vi vill ju inte bygga vägg efter den för vi förlorar så mycke utrymme då. Men man kanske skulle bygga sig en takfot lite längre in för att underlätta saker o ting? Kommer nog inte bli så, men tanken slog mig...
 
Jag använde det hittade och kom över. det går åt ganska många meter. Murarsnöre är lite elastiskt, starkt och trevligt att spänna.
 
plasten håller ;) ska väll inte ta så lång tid innan glesen är på plats.
 
Tegheim skrev:
många som läser ser jag, men det är i princip bara spoon195 som tycker något :) har ni andra inga synpunkter eller åsikter? Är alltid kul med feedback när man gjort något. :)
Det där med feedback är svårt, jag är inne o kikar men det är så ofta man inte tycker att man har ngt att säga så man hålller käften:) Men självklart vill jag se mera... Kikar även med stort intresse på ett visst wankelprojekt på ett annat forum:cool:
 
MagnusSt skrev:
Det där med feedback är svårt, jag är inne o kikar men det är så ofta man inte tycker att man har ngt att säga så man hålller käften:) Men självklart vill jag se mera... Kikar även med stort intresse på ett visst wankelprojekt på ett annat forum:cool:
Jaså? lite offtopic, men vart har du funnit mina wankelidéer? :) Du får väl göra dig till känna även där då :)
 
Hehe, hänger på både lazzat o zatzy, Heter MagnusS överallt förutom här för ngn annan var före:D
 
Fyller väl på medlite "tyckande" ...

Det ser skitbra ut!
Nu är även jag lite närmare ett eget hobbybilsgarage hemma... bara så ni vet!

// magnus
 
Nu saknar vi en uppdatering hur det går med projektet.
 
Jag har inte varit på landet o spikat på väldigt länge, tröttnade när de va -10 på loftet sist vi var där. Nu börjar dock vädret blir bättre så nu blir de svårt att skylla på något förutom att jag jobbar i princip varje kväll.
Är kvar på jobbet nu tex... men snart så får de bli ett ryck igen!!
 
Tegheim skrev:
Jag har inte varit på landet o spikat på väldigt länge, tröttnade när de va -10 på loftet sist vi var där. Nu börjar dock vädret blir bättre så nu blir de svårt att skylla på något förutom att jag jobbar i princip varje kväll.
Är kvar på jobbet nu tex... men snart så får de bli ett ryck igen!!
det ser vi fram emot!
 
Ser fram emot en uppdatering av denna inspirerande tråd.
Hur går det för er? :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.