164 035 läst ·
397 svar
164k läst
397 svar
Tegheims Projekt: Hobbybilsgarage 100kvm
visst hade vi kunnat göra olika höga takreglar, men då blir de översta ca 220mm höga. Det skiljer 27cm i nock, så kilarna är 220 ner till 0...
Vi ska inte isolera loftet i förstahand, så de blir innertak under loftet, samt innertak på underarmen på saxstolen, på så vis får vi rejäll luftspalt oxh bra isolering. Det kommer även blir en liten vägg som skärmar av loftet från högdelen.
Vi ska inte isolera loftet i förstahand, så de blir innertak under loftet, samt innertak på underarmen på saxstolen, på så vis får vi rejäll luftspalt oxh bra isolering. Det kommer även blir en liten vägg som skärmar av loftet från högdelen.
ytan blir nog inte så mycket mindre med tanke på att du nu får en extra halv gavelvägg mot kyla. Antar att gamla delen är uppvärmd. Även om den inte är det så skiljer det inte många m2 i yta o högst någon hundring per år i uppvärmning. (skulle jag tro)Tegheim skrev:
Sen så tror jag det kan vara värt att isolera hela taket mtp att det blir färre moment = går snabbare o mindre bök (inte bara vad gäller isolering utan även innerdelen. Dessutom kan det ju vara trevligt att ha varmt på loftet om man ska ha grejjer där. Mindre (risk för) kondens som kan förstöra grejjer.
Gör ordentligt i från första början. Isolera hela taket, jag tror ni kommer att ångra er annars + att det går enklare/fortare.
vi får väl tänka på de, den gamla delen är kallgarage, så vi kommer isolera vår "insida" mot det gamla.Mr XXX skrev:ytan blir nog inte så mycket mindre med tanke på att du nu får en extra halv gavelvägg mot kyla. Antar att gamla delen är uppvärmd. Även om den inte är det så skiljer det inte många m2 i yta o högst någon hundring per år i uppvärmning. (skulle jag tro)
Sen så tror jag det kan vara värt att isolera hela taket mtp att det blir färre moment = går snabbare o mindre bök (inte bara vad gäller isolering utan även innerdelen. Dessutom kan det ju vara trevligt att ha varmt på loftet om man ska ha grejjer där. Mindre (risk för) kondens som kan förstöra grejjer.
Gör ordentligt i från första början. Isolera hela taket, jag tror ni kommer att ångra er annars + att det går enklare/fortare.
Vi jobbar på veckorna o spikar på helgerna 
Va o hämtade kilarna till taket innan idag, mer blev de inte idag, eventuellt ska vi ta ledigt imorgon o ta hand om våra kära, men nån timme att fästa takstolar, kilar och nockar slutgiltigt kanske hittar dit... Sen ska vi börja takregla inför plåttaket. Kommer INTE isolera hela taket, utan bara själva "verkstaden".
Va o hämtade kilarna till taket innan idag, mer blev de inte idag, eventuellt ska vi ta ledigt imorgon o ta hand om våra kära, men nån timme att fästa takstolar, kilar och nockar slutgiltigt kanske hittar dit... Sen ska vi börja takregla inför plåttaket. Kommer INTE isolera hela taket, utan bara själva "verkstaden".
Gott att se Tegis!
När du är klar så får du säga till mig hur jag inte ska göra.
Har köpt till tomt nu så jag har plats att bygga i alla fall.
Hoppas räserbilarna får gott om plats och att du har lite ork över till dom när du är klar med garaget!
// Magnus
När du är klar så får du säga till mig hur jag inte ska göra.
Har köpt till tomt nu så jag har plats att bygga i alla fall.
Hoppas räserbilarna får gott om plats och att du har lite ork över till dom när du är klar med garaget!
// Magnus
Hej grabbar!
Skitskoj att se erat fina bygge, håller precis på att planera ett liknande, 7,5x14 meter. Fristående. Just nu funderar jag mest på om det ska bli lösvirke med färdiga takstolar eller prefab från någon garage tillverkare. Men efter att jag sett era bilder så känns "hemmabyggt" mer nära till hands
Har faktiskt tänkt mej samma taktolar oxå, med hälften sax-stolar och resten "vanliga".
Fortsätt med den fina bildserien!
MVH
Magnus
Skitskoj att se erat fina bygge, håller precis på att planera ett liknande, 7,5x14 meter. Fristående. Just nu funderar jag mest på om det ska bli lösvirke med färdiga takstolar eller prefab från någon garage tillverkare. Men efter att jag sett era bilder så känns "hemmabyggt" mer nära till hands
Fortsätt med den fina bildserien!
MVH
Magnus
Ja, det är nog bäst det ;D
/Magnus
/Magnus