visst hade vi kunnat göra olika höga takreglar, men då blir de översta ca 220mm höga. Det skiljer 27cm i nock, så kilarna är 220 ner till 0...

Vi ska inte isolera loftet i förstahand, så de blir innertak under loftet, samt innertak på underarmen på saxstolen, på så vis får vi rejäll luftspalt oxh bra isolering. Det kommer även blir en liten vägg som skärmar av loftet från högdelen.
 
Varför inte isolera taket hela samtidigt?
Blir ju knappt nån skillnad i mängden isolering och då är det ju redan klart inför framtiden
 
vill inte ha så mycket uppvärmningsyta...
 
ok. en bra anledning.
 
Tegheim skrev:
vill inte ha så mycket uppvärmningsyta...
ytan blir nog inte så mycket mindre med tanke på att du nu får en extra halv gavelvägg mot kyla. Antar att gamla delen är uppvärmd. Även om den inte är det så skiljer det inte många m2 i yta o högst någon hundring per år i uppvärmning. (skulle jag tro)

Sen så tror jag det kan vara värt att isolera hela taket mtp att det blir färre moment = går snabbare o mindre bök (inte bara vad gäller isolering utan även innerdelen. Dessutom kan det ju vara trevligt att ha varmt på loftet om man ska ha grejjer där. Mindre (risk för) kondens som kan förstöra grejjer.

Gör ordentligt i från första början. Isolera hela taket, jag tror ni kommer att ångra er annars + att det går enklare/fortare.
 
Mr XXX skrev:
ytan blir nog inte så mycket mindre med tanke på att du nu får en extra halv gavelvägg mot kyla. Antar att gamla delen är uppvärmd. Även om den inte är det så skiljer det inte många m2 i yta o högst någon hundring per år i uppvärmning. (skulle jag tro)

Sen så tror jag det kan vara värt att isolera hela taket mtp att det blir färre moment = går snabbare o mindre bök (inte bara vad gäller isolering utan även innerdelen. Dessutom kan det ju vara trevligt att ha varmt på loftet om man ska ha grejjer där. Mindre (risk för) kondens som kan förstöra grejjer.

Gör ordentligt i från första början. Isolera hela taket, jag tror ni kommer att ångra er annars + att det går enklare/fortare.
vi får väl tänka på de, den gamla delen är kallgarage, så vi kommer isolera vår "insida" mot det gamla.
 
Vi jobbar på veckorna o spikar på helgerna 8-)
Va o hämtade kilarna till taket innan idag, mer blev de inte idag, eventuellt ska vi ta ledigt imorgon o ta hand om våra kära, men nån timme att fästa takstolar, kilar och nockar slutgiltigt kanske hittar dit... Sen ska vi börja takregla inför plåttaket. Kommer INTE isolera hela taket, utan bara själva "verkstaden".

 
Gott att se Tegis!
När du är klar så får du säga till mig hur jag inte ska göra.
Har köpt till tomt nu så jag har plats att bygga i alla fall.

Hoppas räserbilarna får gott om plats och att du har lite ork över till dom när du är klar med garaget!

// Magnus
 
hur gick det förrästen på resegillet, blev Ni fulla ;D
Trevlig redogörelse med foton, ser stöddigt ut, men hoppas vi
får se bilparken snart ;)
 
kan kanske leta reda på nån bild på mina pärlor som ska pryda insidan, förövrigt har de varit väldigt mycke snö nu...
 
Hej grabbar!
Skitskoj att se erat fina bygge, håller precis på att planera ett liknande, 7,5x14 meter. Fristående. Just nu funderar jag mest på om det ska bli lösvirke med färdiga takstolar eller prefab från någon garage tillverkare. Men efter att jag sett era bilder så känns "hemmabyggt" mer nära till hands :) Har faktiskt tänkt mej samma taktolar oxå, med hälften sax-stolar och resten "vanliga".
Fortsätt med den fina bildserien! :)
MVH
Magnus
 
Var uppmärksam bara så du och takstolstillverkaren talar samma språk. Min gjorde inte det. Så de fick bli kilar.
 
Ja, det är nog bäst det ;D
/Magnus
 
galento
Tegheim skrev:
kan kanske leta reda på nån bild på mina pärlor som ska pryda insidan, förövrigt har de varit väldigt mycke snö nu...

Ja,det vore trevligt att se :)
 
Hur går det?

Nyfiken på om man kan komma på besök snart! :)

//Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.