Hej,
Vi har nyligen flyttat in i ett nytt hus, där det är en del problem med badrummet. Tyvärr kan vi inte göra något större just nu, med hantverkare och så. Så hoppades på att få lite råd här om vad som kan göras av oss själva som ändå skulle ge en förbättring.

Badrummet har tegelväggar, till och med i duschen, vilket är det stora problemet. Det verkar som att fukten sprider sig i viss mån ut från badrummet med, gissningsvis så är det en gipsskivan vid dörren ut mot vardagsrummet.

Golvet är kaklat och verkar bra.

Bägge väggarna med tegelsten på bilderna är ytterväggar, på utsidan har vi puts.

Första bilden är hur fönsterkarmen ser ut i vardagsrummet. Tog med den då jag tror att vad de har gjort i badrummet är att de bara har satt tegelstenar framför ytterväggen (gråa cementen man ser i bilden), utan tätskikt eller någon isolering, vilket också leder till att badrummet är väldigt kallt.

Alla råd är välkomna men tänker framförallt om man kan sätta upp en innervägg och tätskikt möjligtvis? Men är rädd att man då fångar fukt mellan ytterväggen och innerväggen? Bör man således lämna visst mellanrum där så att det blir viss cirkulation och kanske även isolering?

• Vägg med synlig isolering och cement vid ett fönster, skador från fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kaklat badrumsgolv, en dusch med blått duschdraperi och tegelväggar, synligt utan tätskikt.
    Skapa konto
  • Duschhörna med tegelväggar, duschstång med gardin och kaklat golv.
    Skapa konto
Ett riktigt hemmafix...
Fundera på om man kan rengöra teglet, lägga på primer o därefter tex en båtlack för att försegla teglet, som temporär lösning.
Se bara till så det är riktigt tätt mellan teglet o kantsocklen.

Jag skulle sätta in en duschkabin av något slag! Har jag gjort själv i mitt badrum med äldre täkskikt i väntan på renovering, finns ofta begagnat till bra pris eller finns nya budgetalternativ! Svårt att få till något som det ser ut nu!

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.