Har lite funderingar på tak och eventuell renovering.

Sådana här gamla hus med en ordentlig murstock, torpargrund och det övriga som hör till är ju lite speciella.

Nuvarande tak har väl garanterat legat orört sedan huset byggdes... förutom några enstaka byten av pannor då det hänt att de flyttat på sig vid snö/is/kraftig blåst. Endast stickespån som undertak och myrstack som isolering på vinden.

Då det hänt att man sett små läckor vid kraftigt regn samtidigt som någon panna legat ur läge så hade jag tänkt ge taket en ordentlig översyn denna sommar. Se hur undertaket är, eventuellt så kan ju strö-/bärläkt ha blivit illa åtgången på sina ställen ifall den blivit utsatt för för mycket väta under en tid.

Men... min huvudfråga är, tycker ni man ska ha kvar taket i sitt befintliga skick med enbart stickespån? Eller ska man byta ut detta till den nyare takkonstruktionen?

Hej,
Har samma dilemma, för min del så är det gles panel under spånen så jag är inne på att ta bort spånen och spika oljehärdad masonit samt takpapp. Därefter regla och lägga på lertegel.
Gärna synpunkter på detta.

Micke

Tycker det verkar OK att lägga på masonit före teglet. Huruvida man behöver ta bort spånet innan vet jag inte...kanske inte behövs?

Om spånen och läkten under är i gott skick skulle jag bevara dem som undertak. Jag skulle till och med överväga att laga sticketaket med nya stickor för att ha som undertak även om jag lägger om tegeltaket. Jag har till och med tänkt tanken att riva bort det läckande sticketaket och ersätta med nygjort sticketak. Är jag helt galen? Inbillar mig att pappade brädor eller skivor kan bli för tätt och så blir det kondens på vinden. Jag har aldrig sett tillstymmelse till mögel i mitt sticketak trots att det både har regnat in och stigit upp fuktig luft från bottenvåningen upp på vinden. Så därför tänker jag att det kanske är det ultimata undertaket? Att det ibland har regnat in har berott på att stickorna på vissa ställen var ruttna. Är stickorna i gott skick så ska ju vatten som kommer in under teglet rinna av på sticketaket.

Säg om ni tycker det verkar helt knas!

Redigerat:
Om taket har hallt sedan 1860 skulle jag personligen vara mycket forsiktig med att ga in och byta ut det mot nagot som vi nasta garanterat vet inte kommer att halla sa lange. Om huset i stort fungerar som det gjorde nar det byggdes finns ingen anledning att ga in och riva. Lagg pengar och energi pa annat. Om det lacker lite grann da och da vid kraftigt regn ar inte hela varlden sa lange det inte finns nagon snabbt accelererande skada som hotar hela bygget. Hugg till nya stickor och byt ut dar det behovs, hall kolla pa teglet och titta efter dar du kommer at.

Nu vet jag iofs. att det har ar helt fel forum att forespraka forsiktighet i... :cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.