Jo det är så här att jag ska ge mig på att lägga ett tegeltak på ett förråd som finns på tomten. Ca 17 m2 stort och förrådets taklutning är 34 grader. Men min fråga är om man behöver ha dessa taktegelkrokar med underspänne eller kan man bara lägga pannorna direkt på läkten? Eller är jag bara dumsnål som funderar på att skippa det momentet? Och när jag ändå skriver så vilken typ av taktegelkrok ska man isåfall anväda?
/ Micke

Och 229 på k-rauta tror jag så visst finns det plats i budgeten för det. Och ärligt talat så var det nog inte enbart snåltarmen som gjorde sig påmind utan även latmasken kan ha krupit fram också.
Mest undrade jag hur noga man ska vara. Blåser pannorna bort om man skippar krokarna?
T.ex på mitt tak på huset är nog inte några pannor alls spikade. Nu är det iofs btg pannor.

Jag har en snickabod med valmat tak och på den är inga tegelpannor förutom nock- och valmnock spikade. Jag har inte varit med om att någon panna har lossnat. De ligger hur stadigt som helst.

Jag håller på att lägga om taket och kommer inte att använda några tegelkrokar när det är dags att lägga pannorna och det av samma anledning som du skrev, d.v.s. latmasken. Jag är hur som helst inte ett dugg orolig för att det kommer att lossna några pannor.

Har men inte korrekt infästning finns riken att pannorna kan blåsa iväg men det är inte jättevanligt beror också på var man bor. Lertegel blåser bort lättare än betong så den jämförelsen kan man inte riktigt göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.