Hej,

Jag är i full gång med planeringen av detta projekt, som ska påbörjas nästa år.

Som ni ser är tanken att bland annat skapa ett uterum/orangeri. I samband med detta föddes även idén att bygga en låg tegelvägg längst ner – dels av estetiska skäl, men också för att kunna lagra solenergi under de kallare månaderna.

Altanen kommer att vara upphöjd cirka 60 cm, vilket gör att jag planerar att regla tätare och lägga klinkers som golv i uterummet. Tanken är också att isolera altangolvet underifrån. Utrymmet kommer att värmas vintertid med en fläktkonvektor kopplad till vårt bergvärmesystem.

Tror ni detta är genomförbart, eller är risken för stor att konstruktionen rör sig och klinkergolvet därmed spricker?

• Modernt uterum med stora glaspartier och tegelvägg, omgiven av träaltan med steg upp från trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust uterum med stora glasfönster, bekväma sittmöbler och grön vy utanför, visar inspiration för planerat bygge med orangeri och tegelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte bygga det isolerade golvet upp från marken och sedan ha trallen mot det? Alltså det är byggt som vilket hus som helst som får trall runt sig.

T TypRätt skrev:
Varför inte bygga det isolerade golvet upp från marken och sedan ha trallen mot det? Alltså det är byggt som vilket hus som helst som får trall runt sig.
Tanken är väl egentligen att det skulle vara krångligare och att jag gärna ville slippa att gjuta betonggrund. Men kanske räcker att padda och placera mot mark?

Ett alternativ är att köra granitkeramikplattor på 20mm som du lägger direkt på regelstommen (med lämpliga gummi/plastdistanser).
Har så på vår altan där spabadet står. Kunde tro att det skulle bli mer "klonkigt" än vad det faktiskt är, är väl plattornas egna tyngd och tjocklek som motverkar detta. Mellanrummet/fogen (eller kanske brist på fog) mellan plattorna är ju dock svårt att komma ifrån.

Tänker mest att med en så här fin design vore det ju tråkigt om sviktandet gör att fogar mellan tegel spricker, eller att det blir något problem med reglarna senare och man vill byta brädorna allt glas kommer ju också att väga en hel del så varför inte göra det ordentligt från början. Allt bygger på en stadigt grund som de brukar säga. =)

D dwd skrev:
Ett alternativ är att köra granitkeramikplattor på 20mm som du lägger direkt på regelstommen (med lämpliga gummi/plastdistanser).
Har så på vår altan där spabadet står. Kunde tro att det skulle bli mer "klonkigt" än vad det faktiskt är, är väl plattornas egna tyngd och tjocklek som motverkar detta. Mellanrummet/fogen (eller kanske brist på fog) mellan plattorna är ju dock svårt att komma ifrån.
Hej,

Precis den lösningen kommer jag att göra runt uteköket. Dock i uterummet så kommer ju golvet vara isolerat och tänker därför att det bör vara fogat för att även kunna ”slaffsa” lite med vatten och annat i uterummet.

T TypRätt skrev:
Tänker mest att med en så här fin design vore det ju tråkigt om sviktandet gör att fogar mellan tegel spricker, eller att det blir något problem med reglarna senare och man vill byta brädorna allt glas kommer ju också att väga en hel del så varför inte göra det ordentligt från början. Allt bygger på en stadigt grund som de brukar säga. =)
Hej,

Det finns nog mycket sanning i det du skriver. Jag tar med mig detta i planeringen. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.