50 241 läst ·
18 svar
50k läst
18 svar
Tegel eller betongpannor?
Även för en erfaren takläggare/snickare så tar det bra mycket längre tid att lägga enkupigt lertegel än tvåkupigt betongtegel, sen beror det ju på ytor, hinder, lutning mm. Konstigt att ni inte fick beslutsunderlag på allt inkl arbetet innan ni bestämde er för att byta från betong till lera.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Men 40 000 extra måste väl rimligen innehålla även ökad läggningskostnad?
Om man tittar på en vanlig byggmarknad på prisskillnaden per styck mellan lertegel och betong, så räcker 40 000 till nästan 600kvm tak, och fullt så mycket tak brukar man inte ha på en villa...
Om man tittar på en vanlig byggmarknad på prisskillnaden per styck mellan lertegel och betong, så räcker 40 000 till nästan 600kvm tak, och fullt så mycket tak brukar man inte ha på en villa...
Inge bra med betongpannor. Dom vittrar på ett sätt som inte tegel gör. Mina föräldrar har haft betongtegel på sitt hus sedan 70-talet (togs bort härom året). Man fick ständigt hålla efter och rensa bort en tjock massa av betonggrus som lade sig i ränndalar och hängrännor o hindrade vattenavrinningen. Nu har dom bytt till tegel.
Ja jag instämmer med Sommartorparen. Jag har just tillbringat någon vecka på taket med att skrapa bort mossa.
Den satt ordentligt fast med rötter ner i ytskicktet på 37åriga vittrade betongpannor. Troligen är dagens pannor bättre.
En fördel är dock att de inte är hala utan att man kan gå på dem.
Den satt ordentligt fast med rötter ner i ytskicktet på 37åriga vittrade betongpannor. Troligen är dagens pannor bättre.
En fördel är dock att de inte är hala utan att man kan gå på dem.
Klicka här för att svara