Husägare
· västra götaland
· 100 inlägg
Hej
Hur länge ska en övermålade fogning med Tec7 hålla utomhus?
Har fogat vid fönster och sen målat över fogen med demidekk utomhus färg. Nu ca 8-10 år senare är fogmassa som pulver under färgen.
Är det inte längre livslängd på fogmassan?
Hur länge ska en övermålade fogning med Tec7 hålla utomhus?
Har fogat vid fönster och sen målat över fogen med demidekk utomhus färg. Nu ca 8-10 år senare är fogmassa som pulver under färgen.
Är det inte längre livslängd på fogmassan?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Jag använde vanlig Byggmax oljefog för 20kr tuben när jag fogade allt som behövdes för 16 år sedan. Fortfarande inte krympt eller påverkats märkbart där den målades över. Billigt behöver inte vara dåligt.
Skillnaden är att tec 7 inte är en ren fog. Tec7 blir bra mycket hårdare och I mitt tycke är det inte något man bör använda om man vet att man ska ha en fog. Så en billig fog är ju förmodligen en bättre fog då den är gjord att vara mer flexibel. Tec7 behöver ha en limfunktion också och kan därför inte vara allt för flexibel.MultiMan skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Aha, det förklarar ju en del. Jag skruvade de flesta detaljerna som fönsterfoderna, därför behövde jag ingen limfunktion.U Utdelning skrev:Skillnaden är att tec 7 inte är en ren fog. Tec7 blir bra mycket hårdare och I mitt tycke är det inte något man bör använda om man vet att man ska ha en fog. Så en billig fog är ju förmodligen en bättre fog då den är gjord att vara mer flexibel. Tec7 behöver ha en limfunktion också och kan därför inte vara allt för flexibel.
Nej det gör jag inte.MrJay skrev:
Har själv liknande scenario och en TEC7 fog som gulnat och det berodde på just det - finns en tråd om det här på forumet där någon förklarade varför det gulnat.
Så här skriver Relekta/TEC7 själva:
https://www.tec7.se/Default.aspx?ID=2749#5505
Husägare
· västra götaland
· 100 inlägg
Har idag varit i kontakt med säljchefen på Relekta, att Tec7 (vit färg i detta fall) flagnar och spricker var inget de kände till och så borde det självklart inte vara enligt de. Han skulle ta kontakt med produktchefen så de kan titta på det.
Klicka här för att svara