Hej
Hur länge ska en övermålade fogning med Tec7 hålla utomhus?
Har fogat vid fönster och sen målat över fogen med demidekk utomhus färg. Nu ca 8-10 år senare är fogmassa som pulver under färgen.
Är det inte längre livslängd på fogmassan?

Såg precis denna fråga, och har tyvärr inte ett svar, men söker precis som dig ett svar.
Det känns som att den verkligen borde hålla längre!

MrJay
Har också sett denna på en utomhusfogning på balkongen och tänkte att man själv gjort något fel. Låter som man bör slå en signal till tillverkaren och fråga.

TEC7an är ju lite skum, måste ju utsättas för uvljus för att inte gulna tex. Kanske måste den härda lite längre innan man målar över den för att den ska vara beständig?

MultiMan
Jag använde vanlig Byggmax oljefog för 20kr tuben när jag fogade allt som behövdes för 16 år sedan. Fortfarande inte krympt eller påverkats märkbart där den målades över. Billigt behöver inte vara dåligt.

• Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag använde vanlig Byggmax oljefog för 20kr tuben när jag fogade allt som behövdes för 16 år sedan. Fortfarande inte krympt eller påverkats märkbart där den målades över. Billigt behöver inte vara dåligt.
Skillnaden är att tec 7 inte är en ren fog. Tec7 blir bra mycket hårdare och I mitt tycke är det inte något man bör använda om man vet att man ska ha en fog. Så en billig fog är ju förmodligen en bättre fog då den är gjord att vara mer flexibel. Tec7 behöver ha en limfunktion också och kan därför inte vara allt för flexibel.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MrJay
MathiasS MathiasS skrev:
TEC7an är ju lite skum, måste ju utsättas för uvljus för att inte gulna tex.
Stämmer inte för 5 öre, våra badrum har inga fönster och således ingen UV-ljuskälla. Har haft Tec7 fogar nu i över 6 år - ser exakt ut som dagen de lades. Du blandar ihop det med silikon.

MultiMan
U Utdelning skrev:
Skillnaden är att tec 7 inte är en ren fog. Tec7 blir bra mycket hårdare och I mitt tycke är det inte något man bör använda om man vet att man ska ha en fog. Så en billig fog är ju förmodligen en bättre fog då den är gjord att vara mer flexibel. Tec7 behöver ha en limfunktion också och kan därför inte vara allt för flexibel.
Aha, det förklarar ju en del. Jag skruvade de flesta detaljerna som fönsterfoderna, därför behövde jag ingen limfunktion.

• Gilla
sven59 och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Stämmer inte för 5 öre, våra badrum har inga fönster och således ingen UV-ljuskälla. Har haft Tec7 fogar nu i över 6 år - ser exakt ut som dagen de lades. Du blandar ihop det med silikon.
Nej det gör jag inte.

Har själv liknande scenario och en TEC7 fog som gulnat och det berodde på just det - finns en tråd om det här på forumet där någon förklarade varför det gulnat.

Så här skriver Relekta/TEC7 själva:

Skärmdump av text från TEC7s webbplats som förklarar varför vit TEC7-fog kan gulna utan UV-ljus.

https://www.tec7.se/Default.aspx?ID=2749#5505

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
MrJay
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det gör jag inte.

Har själv liknande scenario och en TEC7 fog som gulnat och det berodde på just det - finns en tråd om det här på forumet där någon förklarade varför det gulnat.

Så här skriver Relekta/TEC7 själva:

[bild]

[länk]
Ah, gäller vit Tec7 alltså.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
X xph skrev:
Såg precis denna fråga, och har tyvärr inte ett svar, men söker precis som dig ett svar.
Det känns som att den verkligen borde hålla längre!
Jag tänkte att den blev dålig fortare på pga att huset ligger på västkusten. Men då finns det fler med samma problem.

MrJay
Har idag varit i kontakt med säljchefen på Relekta, att Tec7 (vit färg i detta fall) flagnar och spricker var inget de kände till och så borde det självklart inte vara enligt de. Han skulle ta kontakt med produktchefen så de kan titta på det.

maskeradeproggaren
vad hände sen? Har precis fogat (utomhus) vid ett fönster och hoppas på längre livslängd än 8 år

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.