Jag har ett soffbord i obehandlad solid teak, som har fått en lite rispa i sig och några fett fläckar.

Hur och med vad slipar jag bäst bordet?

Finns de något som jag kan ta på bordet så de behåller "färgen" men får någon skyddande yta?
 
Håller själv på att bygga en tv möbel i valnöt och jag behandlar den med Jotuns benarolja. Den är helt ofärgad och finns i både matt och blank. Fanns prover på teak i den affär jag köpte oljan, personligen tycker jag att det var väldigt snyggt med den matta 'looken' på teak.

Jag hade slipat med fint sandpapper på slipkloss, absolut ingen slipmus elller liknande...

anders
 
Goteborgarn skrev:
Jag har ett soffbord i obehandlad solid teak, som har fått en lite rispa i sig och några fett fläckar.

Hur och med vad slipar jag bäst bordet?

Finns de något som jag kan ta på bordet så de behåller "färgen" men får någon skyddande yta?


Var försiktig så du inte slipar genom fanéren om det är det på ytan.
Vanlig orcilerande slip funkar bra till det mesta eller om man ska vara riktigt noggran skall ju slippappret gå i fiberriktningen vilket betyder att man får använda en bandslip.

Sen föredrar jag olja som ytbehandling eftersom det blir en tålig yta. Dock blir det inte samma djup som en lack.
Danish oil är en riktigt bra produkt. Den skapar en oljad yta med djup (harts som är blandat med oljan tror jag).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.