Unikt namn
P Prodigys skrev:
Skulle inte kalla mellanskåne(ca 3 mil från lund) för absolut glesbygd. Mitt hus ligger där och fick höjt taxeringsvärdet till nästan en miljon jämnt. Tidigare låg det på 875k.
Jag är tydligen stockholmsskadad gällande priser. Att få en villa under en miljon utanför Norrlands inland kunde jag aldrig se framför mig.

Düsseldorff
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jämmer och elände.
Verkligen. I alla fall den dagen fastighetsskatten återinförs.

Fick också en rejäl höjning, problemet är att vi klumpas ihop med husen närmast havet, medans vi har ett av de sämre lägena mot landsvägen. Det är iaf en faktor två i värde, om inte tre.

Unikt namn
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag roade mig med att räkna. Taket för taxeringsvärdet är cirka 1 238 000 kr. När din fastighet är högre taxerad ökar visserligen taxeringsvärdet, men du betalar inte mera i avgift. Taxeringsvärdet ska motsvara ungefär 75% av marknadsvärdet, vilket ger ett marknadsvärde på 1 651 000 kr.

Jag roade mig vidare med att söka på fastigheter som är till salu via Hemnet och kostar max 1,5 miljoner. Nästan 4500 fastigheter i hela landet. Ja, förutom den glesaste bygden då, Lapplands fjälltrakter, för där fanns inga sådana fastigheter till salu.
Mitt nuvarande höjda taxeringsvärde är ca 110% av bankens värdering av fastigheten, som dessutom är gjord i närtid.

Det såldes en tom liten bit mark i området för en ordentlig slant för inte så länge sedan. Gissar att det påverkat uppskattningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.