Vi har en stor blommig tapet som fondvägg i vardagsrummet. Den går i svart grå ton. jag skulle vilja sätta upp några svart vita fotografier i svarta ramar på väggen men är lite skeptisk till om det skulle bli bra. Behöver tips :)

Varför inte experimentera med ramar i orange/lime/rött/violett?

Ja det kanske skulle bli snyggt med lite färg....är rädd att tavlorna stjäl fondväggens glans ;)

A
Skulle absolut ha svarta diskreta ramar med en vit pasparto. Gallerix har mkt snygga ramar osv...

Måla fondväggen vit, så blir det snyggt med tavlorna..

Om du har tillgång till exempelvis Photoshop skulle du kunna fota väggen + tavlorna separat och sedan klistra in tavlorna i "rätt" format på väggen i Photoshop. Det blir såklart inte samma sak som att se det i det fysiska rummet men det kan i alla fall ge ett hyfsat hum om slutresultatet.

Jag tror att det kan bli bra, men endast om du kör på en bred passepartout (uttalas passpartå) och en enkel ram. Typ Ikeas Ribba, något med mycket krusiduller blir nog bara plottrigt och jobbigt att titta på.

S
varför lägga in ett svar nu efter cirka tre år?? nyfiken

Hmm, såg inte att första inlägget kom -08... På tre år borde ju några tavlor ha hittat upp på väggarna! Och även om det är "ute" med fondväggar nu för tiden så finns det folk som gillar det, raveper.

S
haha :-)

Jag vet väl inte hur fort verra jobbar. På mitt jobb brukar saker och ting ta ca 3 år om de överhuvud taget skall bli gjorda, om jag inte gör dem själv.

Och jag gillar vita fondväggar, gärna fyra i varje rum. Kalla de fondrum.

Redigerat:
Oj, jag hoppas du inte jobbar inom vården! I så fall tycker jag synd om brukarna...

Smaken är som baken, men själv skulle jag aldrig ha vare sig fondvägg eller vita väggar. Inte min stil helt enkelt!

Tavlor på fondvägg är något som ofta blir ett "problem". Mitt råd är en bred passepartout som skapar en visuell distans från tapetmönster till bildmotiv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.