Jag tänkte byta ut alla silikonfogar i badrummet eftersom de var ganska risiga. Det har suttit en fog längst golvet och väggen. När jag tog bort silikonfogen såg det ut så här:

Kan de ha gjort badrummet utan tätskikt?

Det är ca 10 år gammalt och vi flyttade in för ca ett år sedan. Det är ca 15 mm ner till ytan under, det ser ut som betong, men kan det vara flytspackel? Det känns ganska hårt när man petar på det med en mejsel.

Badrummet har vattenburen golvvärme installerad. Det finns en dusch, toalett och handfat. Det är gästbadrummet så det är inte använt så mycket och det här är en hörna bort från där duschen står.

Har ju hittat en del övriga ntressanta lösningar så man undrar om det är gjort rätt. Det är gästbadrum så det är inte använt så mycket.

• Hörnet av ett badrumsgolv där en gammal silikonfog tagits bort, exponerande en möjlig betongyta eller flytspackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att säga på den bilden, är det källare?

• Gilla
FlagganT och 1 till
  • Laddar…
Hur gammalt är det? Fram till slutet av 80 talet, tidigt 90 tal användes tätskikt som var väldigt tunt. Var mer som dagens primer.
På bilden ser det onekligen ut som det inte finns något.
Ännu tidigare hade man tjära eller asfalt, och ofta ett lager murbruksartat på det, och sedan plattor satta i det.

• Gilla
FlagganT
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svårt att säga på den bilden, är det källare?
Nej, huset har ingen källare, det är på bottenvåningen. Huset är betongplatta på mark.

H hempularen skrev:
Hur gammalt är det? Fram till slutet av 80 talet, tidigt 90 tal användes tätskikt som var väldigt tunt. Var mer som dagens primer.
På bilden ser det onekligen ut som det inte finns något.
Ännu tidigare hade man tjära eller asfalt, och ofta ett lager murbruksartat på det, och sedan plattor satta i det.
Huset är byggt runt 2010, i badrummet på ovanvåningen har jag hittar spår av täskikt av folie. Så man kan ju tycka folie borde ha använts på bottenvåningen också.

Ja 2010 var det folie som gällde. Det var nog iofs. gränsfall. Men de rollade tätskikt som fanns då hade en gummiliknande konsistens

• Gilla
FlagganT
  • Laddar…
Hmm, det kan vara rollat tätskikt och helt ok ändå. Släng upp några fler bilder på badrummet, golvbrunn utan lock och rörgenomföringar tex.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hmm, det kan vara rollat tätskikt och helt ok ändå. Släng upp några fler bilder på badrummet, golvbrunn utan lock och rörgenomföringar tex.
Bra idé att kolla golvbrunnen. Jag tycker det ser ut som en blå folie som ligger under liknande "grå massa" som jag ser i hörnet på bilden.

Vad tror du?

• Vit avloppsrörinstallation och vattenslangar mot en kaklad vägg med synlig blå folie och grå massa.
    Skapa konto
  • Närbild på en öppen golvbrunn med blå folie och grå massa synlig under kanten.
    Skapa konto
  • Golvbrunn med blå folie under grå massa vid kanten, omgivet av gröna kakelplattor.
    Skapa konto
  • Golvbrunn med blå folie och grå massa synlig vid kanten, inramad av svarta kakelplattor.
    Skapa konto
Ja, det ser ut som någon typ av tätskikt i brunnen.

• Gilla
FlagganT
  • Laddar…
Gravt felskuren dock.

Stefan N Stefan N skrev:
Gravt felskuren dock.
japp känner till det, det som skrämmer mig mest med det här huset är det som jag inte hittat...

Känns hempulat, utan vidare kunskap när man ser sån skärning runt rören och brunnsmanchetten.

Ja, ingen noggrann person iaf, kan vara ok men kolla så noga du kan.

Brunnen dök upp på besiktningen och jag fick en kontakt som kunde fixa den men det verkar tätt så det har inte varit prio. Det är några plattor som har sånt knack ljud också. Plattorna sticker upp och det är inte jämt. Plus lite annat smått och gott. Tanken är att riva ut hela badrummet när man tid att ta tag i det…

Men det känns ändå orimligt att man skulle lägga tätskikt bara i duschen och inte i hela badrummet.

Düsseldorff
Det är ju riktigt risigt utfört, både tätskiktet i brunnen och plattsättningen i stort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.