Tjo, håller på med ett nytt badrum på 6 m2 i källaren där jag bilat upp gamla plattan nytt avlopp och isolerat med 100mm isodrän, 50mm cellplast, 50mm EPS-cement, 12mm golvärmeslang som jag gjutit in i 40mm flytspackel.
Börjar snart bli dags att sätta tätskikt och är lite fundersam över om jag behöver tätskikt på väggar i dusch zonen, måttet på rummet är 1,45x4m, en långsida är mot yttervägg som är dränerad med isodrän och resten av väggarna är innerväggar.
Längst in i badrummet kommer jag att ha en duschkabin med måtten 1.35x 0,85m så det kommer inte komma något vatten direkt på väggarna, kabinen kommer dock ha en ångbastu men vet inte hur mycket ånga som åker ut i rummet och på väggarna.
Golv och väggar kommer kaklas.

Ska man nöja sig med tätskikt på golv och 10 cm upp på väggen och låta väggarna andas eller golv + väggar runt kabinen?

Akahigi
Jag tror "ja". Låt det andas... Skulle kanske tom köra bara uppviket och inte hela golvet tätskikt. Bra ventilation är väl viktigt men det är nog bra om det kan andas. ?

Prata med supporten på märket som du arbetar med är mitt förslag. Det är dom som kan sina produkter bäst. Inte vi som sitter och gissar och hitter på. Inget ont mot dig Akahigi:)

Akahigi
Kromo skrev:
Prata med supporten på märket som du arbetar med är mitt förslag. Det är dom som kan sina produkter bäst. Inte vi som sitter och gissar och hitter på. Inget ont mot dig Akahigi:)
Nä nä :)

Men: skulle kolla mot rekommendationerna istället, de vill bog gärna sälja ett "diffusionsöppet" skikt att använda överallt, och fan vet om det blir tillräckligt öppet.

Jag valde att sätta tätskikt på vägg i hörn 1x1 meter samt liknande storlek på golvet just där dusch, brunnsmanshett (måste du ha) placerades. Jag sökte precis som du svar överallt. Det är dock svårt att få bra svar. Läs noggrant igenom byggbranschens regler för våtrum och liknande. Sen är det bara att bestämma sig och göra så bra man kan. ;)
Lycka till! /Niklas

Akahigi skrev:
Nä nä :)

Men: skulle kolla mot rekommendationerna istället, de vill bog gärna sälja ett "diffusionsöppet" skikt att använda överallt, och fan vet om det blir tillräckligt öppet.
Kanske det men jag har en annan uppfattning. Jag kommer snart bli avstängd eftersom jag lovordar finjas tekniska support i typ alla trådar. Men när jag själv hade dessa tankar kring källaren och tätskikt ringde jag finja eftersom jag skulle använda deras system. De tyckte absolut det räckte med i duschen golv och vägg och inte tätskikt utan bara deras billigare tätmembran. Men jag förstår din tanke företag vill ju sälja men samtidigt är det de som har kunskapen om deras produkter.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.