OK, ska tätskikta balkongen på nytt och hade tidigare tänkt använda Ardex 8+9 men nu verkar det som om en byggare hellre skulle rekommendera gjutet tätskikt (typ Sopro) medan en annan byggare sa att det vore bäst med folie baserat tätskikt...
Grannen som är gammal byggmästare säger att allt annat än asfalt och takpapp är dömt att misslyckas...

Det är betongbjälklag och jag har bilat bort övre betonglagret och avlägsnat gamla asflatsmassan och filten som var där...
Min tanke är att först lägga 30 mm SPU isolering som jag fäster med fix, sen flytspacklar jag med fall ovanpå det och så tätskiktet sen på flytspacklet...

Vad säger ni, vad är att föredra?

Jag skulle säga att din granne har rätt, det finns en anledning att Skanska, JM, NCC, Peab, Veidekke osv osv osv har det på alla sina terrasser. Icopal Membrane eller Mataki Trema är kanonprodukter som används som inbyggda hätskt på terrasser

jocke_mejsel skrev:
Jag skulle säga att din granne har rätt, det finns en anledning att Skanska, JM, NCC, Peab, Veidekke osv osv osv har det på alla sina terrasser. Icopal Membrane eller Mataki Trema är kanonprodukter som används som inbyggda hätskt på terrasser
Mitt problem är dessvärre höjden eftersom jag bara har 70 mm upp till balkongdörren (som öppnas utåt).
Min tanke är att lägga 30 mm isolering och sen flytspackel med fall (från 25 mm till 10 mm) och så tätskikt på det.
Jag ska sen lägga klinker så då går det inte med asfalt,eller?
Med asfalt måste man väl gjuta 50 mm ovanpå för att kunna lägga klinker?

Exakt, en pågjutning på 50mm ska det vara. Det går inte att höja dörren?

Nej, dessvärre inte eftersom det sen finns en utvändig trappa också och nya skjutdörrar är beställda...

Funderar på en annan variant men det kanske är helt åt skogen...
Om jag först gjuter fall med flytspackel, sen lägger takfilt och ovanpå takfilten "limmar" SPU isolering med kallasfalt och sen lägger klinker på SPU isoleringen (den med aluminium)?

Länge sen men jag har fått några frågor om den här trågen på PM så tänkte återkomma:

Det blev Ardex A+X till slut men dessvärre så sprack det längs fasaden efter kanske 4 år så det trängde in vatten med fläckar/färgsläpp i taket i rummet under. Det är rörelser i huset som gjort att "flytspacklet" (Floorfiller för utomhusbruk) spruckit längs väggen och då även spräckt tätskiktet.

Det har varit "reparerat" med en butylremsa ovanpå nu något år och inga nya läckage eller fläckar har uppstått så resten är tätt, men jag ska i vår knacka loss klinkerraden närmast väggen och fylla sprickan och sen tänkte jag "limma" en butylremsa (https://www.bauhaus.se/butylremsa-pp-10cmx20m#go-to-description) avsedd för Ardex mot väggen och ut över det gamla tätskiktet och dra på nytt ovanpå det och sen nytt klinker på igen...

Skulle jag göra om det hade jag försökt höja altandörren så jag hade fått tillräckligt med höjd för takpapp/asfalt eftersom det även då klarar rörelse mycket bättre...

Jag tror ändå nu med butylremsan att det kommer att fungera och det är väldigt lite vatten som kommer på fasaden (taket sticker ut en bit ovanför)...

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Ardex A+X, är det Kiilto A+X som avses?
Läst på lite om inbyggda tätskikt från t.ex Icopal och Mataki, men alla verkar ju behöva helsvetsas och det låter ju inte som ett jobb man gör själv. Samt att dom produkterna inte är listade hos byggvaruhusen öht, bara vanlig takpapp m.m.

Min balkong är av 2-skikt där balkongen och bostaden delar samma bjälklag. Dvs ingen stålramsbalkong.
Stommen är lättbetong, så det ju viktigt för min del att skydda lättbetongen från att suga i sig.

• Gilla
joelpap
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.