Hej,
Vi har ett helt nybyggt badrum som av olika skäl bara har tätskikt på golvet och 10cm upp. Tanken var att sätta en duschkabin istället "vanlig dusch" och därmed helst separera vatten från vägg.

Duschkabinsalternativet fungerar naturligtvis men blir inte snyggt. Min fråga är, kan jag, i hörnan, sätta ett "lokalt" tätskikt och sedan montera tex plåt eller ett nytt lager kakel samt glasvägg ut från väggen?

Jag tänker ungefär som bilden
 
  • Hörndusch med guldaktiga väggplåtar, handdusch, takdusch och glasvägg bredvid en vit badkar och kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, du kan inte få till ett godkänt tätskikt på det viset. Vad har ni för tätskikt på golvet ?
 
S sevenfifty skrev:
Nej, du kan inte få till ett godkänt tätskikt på det viset. Vad har ni för tätskikt på golvet ?
Vad som är godkänt eller inte spelar mig inte så stor roll, byggnormer ändras som folk byter kläder och är mer ett arbetsmarknadspolitiskt verktyg. Jag vill veta vad som är tätt inte vad som är godkänt. Hellre en tät men inte godkänd konstruktion än en godkänd som förr eller senare inte är tät längre :)

På golvet ligger tätskikt (matta) och så även i alla hörn. Tydligen finns bara två material som anses vara helt täta, glas och plåt, och vore det inte för att plåt behöver svetsas i befintligt hus (ja, så länge du bygger badrummet i ett hus och inte ett hus runt ett badrum) så klarar inte byggprocessen brandskyddsregler.

Jag har satt plåt som på bilden och det blev inte bara väldigt platseffektivt, det blev också väldigt coolt. Alla skarvar är svetsade eller silikonade så väggskiktet är tätare än ett akvarium.
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
Fibo tresbo skivor borde funka. Kan tom bli godkänt !?
 
  • Gilla
emifog
  • Laddar…
Jag satte plåt som på bilden med glasvägg ut i rummet, blev superbra. Enkelt, billigt (vi körde aluzink istället för mässing) och helt tätt. Dessutom sjukt enkelt att underhålla, inga fogar som måste rengöras etc.

Vi ska snart bygga om ett badrum i mangårdsbyggnaden där vi bor. Där kommer vi iofs köra med tätskikt ändå men oavsett blir det definitivt mässing i duscharna.
 
Rickard.
Du är väl medveten om att mässing ärgar precis som koppar och blir blå/grön flammig. Så jag inte kalla det lätt att underhålla, om man nu inte är ute efter det utseendet.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Du är väl medveten om att mässing ärgar precis som koppar och blir blå/grön flammig. Så jag inte kalla det lätt att underhålla, om man nu inte är ute efter det utseendet.
Saltsyra kanske?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Du är väl medveten om att mässing ärgar precis som koppar och blir blå/grön flammig. Så jag inte kalla det lätt att underhålla, om man nu inte är ute efter det utseendet.
Jepp, absolut, man kan köpa lackerad (eller iaf inkapslad) mässing så slipper man det problemet. Det finns massor med häftiga plåtmaterial numer som både är vackra och underhållsfria.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Skulle gärna vilja se bild hur det blev. Är du fortfarande nöjd? Är själv intresserad av att göra samma.
 
Staffans2000
E emifog skrev:
Jepp, absolut, man kan köpa lackerad (eller iaf inkapslad) mässing så slipper man det problemet. Det finns massor med häftiga plåtmaterial numer som både är vackra och underhållsfria.
Jag undrar verkligen hur underhållsfria de är.
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.