Hej undrar om någon kan svara på om detta kan vara korrekt utfört för den tiden
Renoverat runt 2001 av hantverkare
Ser ut att vara rollat tätskikt mot brunnen men ser ingen brunsmanchett. Men fanns det något rollningsbart tätskikt man kunde rolla direkt mot brunnen? Eller kan det finnas nån manschett/membran som man inte ser?
 
  • Golvbrunn med blå tätning, kringliggande rör och vägganslutningar; oklart om brunsmanschett finns mellan tätskikt och brunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Ditt tätskikt är på sista versen , de du kan göra är och tvätta lätt runt brunn med bara vatten å en skrubb , sen åk å köp rollbart tätskikt och pensla på, eller har ni tänkt å göra om snart
 
Va enbart rollbart då, ej brunns ark fanns då
 
  • Gilla
Kalsson
  • Laddar…
Tack för svar. Har nyss köpt ett hus upptäckte 6 dagar efter inflytt att det var en övermålad fuktfläck under badrummet. Och har krånglat med försäkrings bolag sen i juni. Dom säger att det saknas brunsmanchett.
Därför jag frågar runt lite. :)
 
BirgitS
BKR har kvar gamla branschregler på sin webbplats så jag föreslår att du börjar med att läsa den som gällde när badrummet renoverades.
 
R Rickard.lj skrev:
Va enbart rollbart då, ej brunns ark fanns då
Vet du vad de skulle kunna vara för tillverkare av tätskiktet förstår att det är svårt att se det men om du gissar. Behöver kontakt tillverkare för att få monteringsanvisning för den tiden och påvisas detta till försäkringsbolag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
BKR har kvar gamla branschregler på sin webbplats så jag föreslår att du börjar med att läsa den som gällde när badrummet renoverades.
Tack för svar har läst där och förstår att det är tätskikts leverantören som avgör hur det ska monteras mot brunn så får försöka få reda på vad det kan vara för tillverkare av det tätskikt jag har
 
BirgitS
Till vänster om brunnen sitter det något som det bl.a. står "försegling" på. Står det något annat som skulle kunna avslöja en tillverkare?
 
Känner igen tejpen sen man själv höll på, kan dock inte placera den just nu men det fanns ju inte så många tillverkare på den tiden.
Höganäs?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Till vänster om brunnen sitter det något som det bl.a. står "försegling" på. Står det något annat som skulle kunna avslöja en tillverkare?
Ska kolla på det o ta en bild o lägga ut 👍🏼
 
Stefan N Stefan N skrev:
Känner igen tejpen sen man själv höll på, kan dock inte placera den just nu men det fanns ju inte så många tillverkare på den tiden.
Höganäs?
Tar en bild på tejpen o lägger ut så man ser bättre 👍🏼
 
R Rickard.lj skrev:
Va enbart rollbart då, ej brunns ark fanns då
Det var brunnsmanshett som gällde då också. Så här finne inget korrekt tätskikt.

MEN detta ser ut att vara i en källare eller liknande utrymme? Då gäller att om det är ett utrymme med risk för tillskjutande fukt utifrån (typ källare med oisolerad platta), så skall man inte ha tätskikt. Det kan (men inget krav) vara bra med tätskikt just runt en brunn vid duschplats.
 
H hempularen skrev:
Det var brunnsmanshett som gällde då också. Så här finne inget korrekt tätskikt.

MEN detta ser ut att vara i en källare eller liknande utrymme? Då gäller att om det är ett utrymme med risk för tillskjutande fukt utifrån (typ källare med oisolerad platta), så skall man inte ha tätskikt. Det kan (men inget krav) vara bra med tätskikt just runt en brunn vid duschplats.
Okey är ett badrum på övervåningen. Men har förstått på det jag läst att det fanns lite olika Manchetter/ membran?
 
Oavsett så har tätskiktet passerat bäst-före datum med råge så att få något från försäkringsbolaget tror jag är döfött, speciellt då eftersom det inte är gjort enligt reglerna som gällde 2001.

Det lär vara svårt att driva mot säljaren också eftersom bristen enkelt kunde ha upptäckts vid en besiktning, men man kan ju alltid gnälla hos säljaren och kräva tillbaka något...
 
anders07 anders07 skrev:
Oavsett så har tätskiktet passerat bäst-före datum med råge så att få något från försäkringsbolaget tror jag är döfött, speciellt då eftersom det inte är gjort enligt reglerna som gällde 2001.

Det lär vara svårt att driva mot säljaren också eftersom bristen enkelt kunde ha upptäckts vid en besiktning, men man kan ju alltid gnälla hos säljaren och kräva tillbaka något...
25 år säger försäkringsbolaget. Förstår att det är mycket avdrag men kanske kan få lite för rivning osv.
Vad är det som påvisar att det inte är gjort enligt reglerna 2001?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.