Hej undrar om någon kan svara på om detta kan vara korrekt utfört för den tiden
Renoverat runt 2001 av hantverkare
Ser ut att vara rollat tätskikt mot brunnen men ser ingen brunsmanchett. Men fanns det något rollningsbart tätskikt man kunde rolla direkt mot brunnen? Eller kan det finnas nån manschett/membran som man inte ser?
Renoverat runt 2001 av hantverkare
Ser ut att vara rollat tätskikt mot brunnen men ser ingen brunsmanchett. Men fanns det något rollningsbart tätskikt man kunde rolla direkt mot brunnen? Eller kan det finnas nån manschett/membran som man inte ser?
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Ditt tätskikt är på sista versen , de du kan göra är och tvätta lätt runt brunn med bara vatten å en skrubb , sen åk å köp rollbart tätskikt och pensla på, eller har ni tänkt å göra om snart
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Va enbart rollbart då, ej brunns ark fanns då
Tack för svar. Har nyss köpt ett hus upptäckte 6 dagar efter inflytt att det var en övermålad fuktfläck under badrummet. Och har krånglat med försäkrings bolag sen i juni. Dom säger att det saknas brunsmanchett.
Därför jag frågar runt lite.
Därför jag frågar runt lite.
Tack för svar har läst där och förstår att det är tätskikts leverantören som avgör hur det ska monteras mot brunn så får försöka få reda på vad det kan vara för tillverkare av det tätskikt jag harBirgitS skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Det var brunnsmanshett som gällde då också. Så här finne inget korrekt tätskikt.R Rickard.lj skrev:
MEN detta ser ut att vara i en källare eller liknande utrymme? Då gäller att om det är ett utrymme med risk för tillskjutande fukt utifrån (typ källare med oisolerad platta), så skall man inte ha tätskikt. Det kan (men inget krav) vara bra med tätskikt just runt en brunn vid duschplats.
Okey är ett badrum på övervåningen. Men har förstått på det jag läst att det fanns lite olika Manchetter/ membran?H hempularen skrev:Det var brunnsmanshett som gällde då också. Så här finne inget korrekt tätskikt.
MEN detta ser ut att vara i en källare eller liknande utrymme? Då gäller att om det är ett utrymme med risk för tillskjutande fukt utifrån (typ källare med oisolerad platta), så skall man inte ha tätskikt. Det kan (men inget krav) vara bra med tätskikt just runt en brunn vid duschplats.
Oavsett så har tätskiktet passerat bäst-före datum med råge så att få något från försäkringsbolaget tror jag är döfött, speciellt då eftersom det inte är gjort enligt reglerna som gällde 2001.
Det lär vara svårt att driva mot säljaren också eftersom bristen enkelt kunde ha upptäckts vid en besiktning, men man kan ju alltid gnälla hos säljaren och kräva tillbaka något...
Det lär vara svårt att driva mot säljaren också eftersom bristen enkelt kunde ha upptäckts vid en besiktning, men man kan ju alltid gnälla hos säljaren och kräva tillbaka något...
25 år säger försäkringsbolaget. Förstår att det är mycket avdrag men kanske kan få lite för rivning osv.anders07 skrev:
Oavsett så har tätskiktet passerat bäst-före datum med råge så att få något från försäkringsbolaget tror jag är döfött, speciellt då eftersom det inte är gjort enligt reglerna som gällde 2001.
Det lär vara svårt att driva mot säljaren också eftersom bristen enkelt kunde ha upptäckts vid en besiktning, men man kan ju alltid gnälla hos säljaren och kräva tillbaka något...
Vad är det som påvisar att det inte är gjort enligt reglerna 2001?

